Nu räknar jag ner!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
kattklo

Nu räknar jag ner!

Inlägg av kattklo »

Vecka 31 just nu.
I morgon är det ännu ett besök hos barnmorskan och jag mår precis som jag förtjänar. :D
Jag är trött som en gnu den här gravven. Lika trött som man är precis sådär i början, före vecka 12.

Jag är rörlig trots allt, rörligare än med lillebror då jag kände av fogar och en massa annat ont. Har tränat hela hösten, cyklat tungt, vattengympat och simmat och gör så fortfarande.
Men gårdagens vattengympa var... skrattretande. :lol:
Det var en ledare som körde bootcamp och alla fick straff-göra-om ifall en enda segade ner tempot. Han stod också och skrek hur värdelösa vi var hela bunten... haha, mja jag vet inte jag.
Jag la mig lite på rygg och klappade magen medan han hoppade i sina tajta småbyxor och sprutade med sin vattenslang. Ja, han gjorde faktiskt det.

Det är en stor resa inåt som har börjat i.o.m den här graviditeten och jag tror att jag kommer bli en helt ny människa när jag är klar med mig själv.
8)

Jag tränar profylax, även om maken tränar minst lika mycket massagetekniker. Nu inför trean vet jag var jag vill ha min fokus. :lol:
Kommer att prova på dyktekniken den här förlossningen. Om jag bara är följsam som en dum kossa kommer den tekniken passa mig utmärkt.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Nu räknar jag ner!

Inlägg av miar70 »

Vad fort tiden går :shock:

Skönt att du är på sluttampen, har man besvär lockar förlossningen och bebisen liksom lite extra :wink: Sicken härlig (!) vattengympaledare, man kan ju spekulera i vilket trauma han varit med om :roll: ...
kattklo skrev:Kommer att prova på dyktekniken den här förlossningen. Om jag bara är följsam som en dum kossa kommer den tekniken passa mig utmärkt.
Tror jag säkert! Dyktekniken har passat mig som hand i handske, kan man bara koppla bort och låta bli att lyssna på "goda råd" från barnmorskor och andra behjälpliga funkar den till 100 %!

Stor kram och lycka till, och vad spännande med din egen inre resa!

:heart: Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Majsans
Inlägg: 191
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:33

Inlägg av Majsans »

Åh kära nån-har du redan börjar räkna ner?? Jag är ju fortfarande nygravid :roll: - och jag ska ju ha en vecka senare bara...

Även jag har tränat hela hösten och gör fortfarande- men mina ledare är bra mycket mjukare än så. Tur, för jag bli så piskad av såna där hetsiga typer så jag kör ju på och mår egentligen inte särskilt bra av det, eftersom jag får massor av sammandragningar.

Förra gången körde jag nån slags blandning av profylax och dykmetod. Barnmorskor och andra lät mig verkligen vara(kanske mest för att det var högtryck på förlossningen, och de inte hade tid) och det gick hur fint som helst. Underbar förlossning.

Nu är det dags att möta en drös novembertrötta tonåringar och frösöka ge dem lite livslust, och kaknske tom öka deras kunskapsnivå lite! :D
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Dito, Katten! Lite ångest över oträning bara. Senast hade jag ju en pangförlossning med all tänkbra hjälp av profylaxen, och denna gång har jag bara varit skitlat. Men nu ska vi köra hårt, pappa Diskoper och jag.

Jag är otroligt mör frammåt eftermiddagen, men annars tycker jag att jag håller ihop bra. Jag slutar jobba till jul, och det känns helt lagom.

Jag undrar hur opedagogisk man kan bli om man står och skriker åt gravida vattengympande tjejer som om de vore rekryter? Jag gissar att han kanske är singel och barnlös... 8) :lol:
kattklo

Inlägg av kattklo »

miar70: Min dum kossa-liknelse var liksom den bästa liknelsen jag kunde komma på. Det är en dum kossa i sin allra bästa bemärkelse!
Följsam, lugn och i sin egen värld. Jag har nosat på tekniken tidigare och förstår och tror på principen.
Med Allans förlossning, som blev långdragen och stod och stampade på samma ställe hela tiden, upplevde jag profylaxen som otillräcklig. Det blev för mycket arbete och prestation, jag vill ha ett ess i rockärmen som inte räknar tid, som inte på något sätt är ett jobb utan bara flyta med.

Majsans: Nej nej, du är inte nygravid längre. Syns inte det i spegeln? :lol:
MInns inför min 2:a hur jag faktiskt inte var redo för bebis förrän ungefär sista veckan.
Visst blir man piskad av militär-stilen? Funderade på att gå dit i vecka 40 när jag vill ha ut bebben och sätta igång det hela i hans fina bassäng.
:D

TorpSara: Till hans försvar måste sägas att det inte bara var gravida där, helt ovanligt hård vattengympa bara.
Jag var vältränad i andning inför tvåan, men jag gjorde missen att mentalt ställa in mig på en enklare förlossning än med ettan. För att det har man ju hört, att så ska det vara. :shock:
Mental träning är ju också mycket viktig för att få en bra förlossning.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

kattklo skrev:miar70: Min dum kossa-liknelse var liksom den bästa liknelsen jag kunde komma på. Det är en dum kossa i sin allra bästa bemärkelse!
Följsam, lugn och i sin egen värld. Jag har nosat på tekniken tidigare och förstår och tror på principen.
:wink: :lol:
Förstår dig precis, jag gillar åsså coola kor 8)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och jag gillar verkligen inte kor för jag har ko-skräck sen må de vara dumma eller ej, det spelar liksom ingen roll för min del. :wink:

Tänk vad fort tiden går, jag kan ju inte begripa att du snart ska stå med ditt tredje lilla barn i armarna. Suck, måste väl erkänna att jag blir liiiiite avundssjuk för det är ju så gräsligt härligt med små nyföddisar. :heart: Ska bli spännande att höra om den tredje förlossningen, de är ju så olika. Vår tredje höll på att gå av stapeln på parkeringen utanför förlossningen. 8) Bråttom hade ut hade ungen men jag kan säga att trots att det var den absolut kortaste förlossningen så krävde den mest av mig, det gällde verkligen att hålla fokus och inte låta sig dras med i alla rejäla samandragningar.

Njut nu av de sista veckorna, ta det lugnt och vattengympa så där lagom mycket.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Tack, SusanD! :heart:
Ja, jag förstår att du är avundsjuk på en pinfärsk på bröstet.
Svårslagen känsla.
Ja, tänk. En tredje att älska gränslöst och en tredje som kommer att kännas fullkomligt självklar i vår lilla familj. Spännande!
:D
Majsans
Inlägg: 191
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:33

Inlägg av Majsans »

kattklo skrev:Majsans: Nej nej, du är inte nygravid längre. Syns inte det i spegeln? :lol:
MInns inför min 2:a hur jag faktiskt inte var redo för bebis förrän ungefär sista veckan.
Visst blir man piskad av militär-stilen? Funderade på att gå dit i vecka 40 när jag vill ha ut bebben och sätta igång det hela i hans fina bassäng.
:D
VAD SÄGER DU?? ÄR JAG INTE?? :shock: :shock: :D Jo, man kan ju ana det i spegeln, men oftast undrar jag varför jag ser så konstig ut :? Jag hade lite svårt att hänga med förra gången också- men det blev ju bra ändå.

Vecka 40 ska stenhård vattengympa provas! :thumbsup:
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

kattklo skrev: Till hans försvar måste sägas att det inte bara var gravida där, helt ovanligt hård vattengympa bara.
Haha, jag såg framför mig en hoper höggravida tjejer som fick pisk. :D
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Nu räknar jag ner!

Inlägg av Ewa »

kattklo skrev: Men gårdagens vattengympa var... skrattretande. :lol:
Det var en ledare som körde bootcamp och alla fick straff-göra-om ifall en enda segade ner tempot. Han stod också och skrek hur värdelösa vi var hela bunten... haha, mja jag vet inte jag.
Jag la mig lite på rygg och klappade magen medan han hoppade i sina tajta småbyxor och sprutade med sin vattenslang. Ja, han gjorde faktiskt det.
Hahaha! Honom skulle jag, som är ogravid vattengympare, ha. Tycker det är svårt dåligt tempo på min gympa så jag gör de flesta momenten dubbelt så fort, för att det ska ge något. Har tränaren hakat på, så nu mot slutet har hon uppat tempot till min takt och tanterna runt omkring ser smått plågade ut.

Känner igen den där förfärliga tröttheten. Hade den mycket mer med andra än med första. Hoppas du får tid att lata dig så mycket som du förtjänar! :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Vecka 32. :D
Bebisen ligger mest med huvudet upp eller i tvärläge. Då ser jag nästan fyrkantig ut. Den har så gott om plats så det är inte klokt. Storasyster och storebror har fixat lyan åt h*n kan väl lugnt säga. 8)

Har ni märkt att julens smarriga apelsiner är här nu?! Oh my good, jag kan äta ett kilo per kväll. På tal om jul så hoppas jag att det kommer att snabba upp takten lite och kanske letar jag fram lite adventsstjärnor redan i kväll.
K längtar nästan mer än vad jag gör. Efter bebis och efter julafton. Det är mysigt med en längtare (till) i familjen och hon gör vad hon kan för att stå ut med att bebisen inte är här än. Till exempel ha järnkoll på alla bebisens kläder och visa upp väl valda plagg för alla besökare.

Nu har jag en lite lucka i dagen, när maken inte jobbar ett par timmar, K är på förskolan och A är med far på cykelsadeln. Jag tror jag ska använda den till att sova. :sleep: :sleep:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

kattklo skrev:Vecka 32. :D
Den har så gott om plats så det är inte klokt. Storasyster och storebror har fixat lyan åt h*n kan väl lugnt säga. 8)
:lol:
Ja, vad är det med graviditeter och apelsiner :shock: Jag pressade minst 4 apelsiner om dagen under mina båda graviditeter. Kunde dricka/äta hur mycket apelsiner som helst =P~ Och du har ju bästa tiden för det nu.

Slumra sött!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Vecka 34. :D
I dag ska vi till Uppsala och hälsa på släkt. Barnen ska till stadsbibblan där faster jobbar och kolla in "Rum för barn". Jag och maken ska dricka varm choklad med en liter vispad grädde på toppen och lyxshoppa ett set för bebisen att åka hem från BB i. :P
Egentligen finns ju här bebiskläder så det räcker....egentligen är ju lådorna fyllda av vikta och tvättade begagnade persedlar. Och Allan, han fick minsann köra med ärvda plagg. Men... kanske är det här sista bebisen? Kanske behöver vi bara romantiken som lite good old shoping kan bjuda på efter en höst av snålande och gnetande?!
I dont know, men jag funderar på att lita på magkänslan och köpa en klänning. :lol:

Är det någon som vet hur man kan ligga, stå eller sitta här hemmavid för att få bebisen att föredra att ligga med huvudet ner?
Har för mig att det finns några positioner. :roll:

Den här ligger på alla sätt utom det rätta. :D

Hej så länge!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Vecka 37!!! :mrgreen:
Nu går det undan, kan det vara tack vare julen som kom här emellan?
Känns som om vi radar upp mysiga event efter varandra och barnmorskebesöken (som är mina milstolpar) kommer allt tätare fastän dom inte gör det. 8)

BF den 22a, med övertid blir det senast den 5e februari.
Här sätts man igång på +14.
Med lite tur blir det 2 veckor före BF istället. Som omväxling. Vore kul.
För NU är det tungt. >blev höggravid för en vecka tio dagar sen ungefär. Svullna fötter, tung tung mage. Får ont av att stå länge. Kan inte gå långt pga fogar etc osv. Känner mig väldigt gravid helt enkelt. :D

När helgerna är slut ska jag köpa gasbindor och gips och göra en avgjutning av magen.
På måndag åker jag och maken på spa. MMmmmmmmmmm.....
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"