Plötsliga nattningsproblem vid 11-månaderså

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lillith

Plötsliga nattningsproblem vid 11-månaderså

Inlägg av lillith »

Hej alla föräldrar

David har sedan han kurades vid 2,5-månadersålder somnat lugnt i sin säng till natten. Sedan ca 10 dagar tillbaka har detta förbytts i ett förskräckligt vrålande och gråtande, i upp till 45 minuter efter läggning. Daglurarna fungerar helt ok, han somnar lugnt, och på nätterna sover han hela natten när han väl har somnat. Fadern och jag är ledsna och skärrade av det här, vi förstår ingenting. Han håller på börja gå, men det är det enda "ovanliga" i vardagen. Han är glad all vakentid men så fort vi bär in honom till sängen till natten så börjar det. Vi har vid ett par tillfällen gått in och suttit med honom efter 15-20 minuters verkningslöst ramsande, då har han tystnat och försökt sova. (Dock INTE tillräckligt ofta för att det skulle ha blivit ett mönster!) Det är som om han inte kommer till ro ens när vi är därinne, han ligger tyst ett tag men så börjar vrålandet på nytt - ibland ligger han med stängda ögon och gråter!

Det enda jag kan tänka mig är att han är övertrött - han sover ej mer än 12 timmar och 45 minuter per dygn, med dessa vrålstunder är han nere i 12 timmar. Jag har skurit bort marginalkvartarna dagtid eftersom han började vakna 05:15, nu sover han i alla fall till 06:20 (morgon är egentligen 07:00).

Vi är tacksamma för tips!

Lillith och ledsne David :(
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Tycker absolut du ska återgå till rekommenderad sovtid omedelebums och istället styra upp morgonen som här talats om tidigare. Han behöver så väl sin sömn i alla dessa utvecklingsfaser.

Har du lagt 30 minuter tidigare :?: Då sover de oftast längre.

För övrigt kan jag också säga att vi kurade för över ett år sedan. Har varit många turer upp och ner med läggningarna. Allt ifrån själv gå till sängen till att nu bli otroligt förbannad och sedan ledsen under säkert 30 minuter. Så sådana perioder kommer och inte är de roliga. Men vi vet ju vad vi ska göra. :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Susanne* :D

Han kommer inte till ro ens när ni är därinne, skriver du. Vänd på steken: han kommer inte till ro för att ni är därinne. Ni har vargarna med er och oroar honom i stället för att lugna :!:

Receptet: skrattet-till-go'nattet alldeles kolossalt! Försumma aldrig det utan odla, odla :D

Och ramsan. (Läs på :!: ) Det är den som ska ta över, inte er personliga närvaro.

Se lille Ludvig :!: Går vakt gör man utanför rummet. Man står emellan barnet och vargen därute, men man stör inte de sovande eller dem som försöker sova :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"