Varannan helg för 1.5 åring och 4mån?

Mötesforum för ensamstående föräldrar
Skriv svar
mamaSandra
Inlägg: 50
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 20:14
Ort: Stockholm

Varannan helg för 1.5 åring och 4mån?

Inlägg av mamaSandra »

Hej alla;

Jag har en bekant som lever ensam med sin snart 1.5åring och en bebis på 4 månader. Barnen har aldrig levt med sina båda föräldrar utan lever med sin mamma. Pappan kommer i bland och hälsar på. (för övrigt så kommer mamma o pappa inte alls överens)
Nu har jag fått frågan om hon kan lämna barnen hos pappan varannan helg? Jag har svarat att jag tycker barnen är alleles för små för att klara en separation varannan helg. Pappan går inte med på att ha barnen över dagen...Utan vill helst ha varannan vecka....Har svårt att tänka mig att familjerätten skulle kunna ge honom vårdad varannan vecka? Med tanke på barnens låga ålder!
Hon har det otroligt tufft! Får inte sova och har inte gjort på mycket länge. Barnaboken är liksom inte aktuell... När ska hon ha tid att läsa den??

Vad säger ni. Kloka människor. Hjälp?

/Sandra
Flicka född 0407
Pojke född 0802
mamaSandra
Inlägg: 50
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 20:14
Ort: Stockholm

Inlägg av mamaSandra »

Liten ändring här...
Jag skrev tidigare att pappan ville ha barnen varann vecka, så var det visst inte. Men han vill ha stora barnet 1.5 åringen varannan helg och bebisen dagtid...
/tack o hej
Flicka född 0407
Pojke född 0802
My Precious
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:04

Inlägg av My Precious »

Hej och välkommen in mamaSandra!!

Hur väl känner pappan 1,5-åringen?

Har de en god kontakt idag så skulle min 1,5-åring får sova hos honom max 1 natt med mig där. Ett så litet barn som ska sova någon annanstans första gången måste introduceras och lära känna sin omgivning tillsammans med någon som kan tolka åt honom. Mamman som känner barnet i detta fall är det som kan tolka och kommunicera åt barnet. Pojken kan säkerligen inte förklara och berätta hur han mår och känner sig. Det är barnet här som är viktigt, inte vad pappan tycker och tänker. En 4-månaders är det inte på tal om ens, om inte annat är ett par timmar om dagen tillsammans med mamman, dvs tolken.

Jag personligen, gillar inte alls varannan vecka teorin och tycker att den är mer för föräldrarna än för barnet. Det är BARNETS INTRESSEN som är intressant. Vilket också familjerådgivningen lägger till grund. Givetvis bör barnet ha tillgång till båda föräldrarna, men det som krävs är planering och organisering kring barnets behov.

Hör gärna av dig om berätta hur det går!!

KRAM
Mamma till coola Tara, 080520, prematurflicka (28 dagar tidig)
TUFFING SOM HUNNIT IKAPP SIG ORDENTLIGT
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

detta är ju jättesvårt! Men jag vill säga hur jag tänker. Jag har själv vuxit upp hos min mamma och tillbringat varanna helg hos min pappa. Min pappa har inte varit delaktig för fem öre i mitt liv. Kanske beror det på bristande intresse, men jag tror också att det beror på icke-delad vardag. Och jag sörjer och saknar vår relation!

Jag bor själv med en man och hans tre barn som bott varannan-veckas mellan oss och mamman i sju år. Det är INTE bara för de vuxnas skull. Det är för barnens också. Det ÄR viktigt att ha tillgång till båda sina föräldrar.

DESSUTOM. Och detta gör mej upprörd på riktigt. Så tycks mammorna ha tolkningsföreträde och förtur när föräldraskapet ska fördelas till en part. Varför då?

Jag medger att för att växelvis boende ska fungera måste föräldrarna samarbeta. Och det är kanske det svåraste av allt. Högst troligen var icke-fungerande samarbete en orsak till att man delade på sig. Så visst. Det finns fall då det är lämpligare att barnen bor på ett ställe. Och så beror det på barnens ålder, längden måste anpassas. Men frånta inte barnen kontakten och närheten med båda sina föräldrar när det inte är nödvändigt!

Detta brukar orsaka en storm av reaktioner, jag vet. Känner bara att jag har lust att svara eftersom jag har egna erfarenheter från två perspektiv.

/Piggelin
Skriv svar

Återgå till "Leva ensam med barn"