Känner mig lite osäker ibland...

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Anna-Helene
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 jul 2009, 15:49

Känner mig lite osäker ibland...

Inlägg av Anna-Helene »

Jag är hemma med mina två ljuvliga pojkar. 2,5 år respektive 3 månader. (Barnen alltså, själv är jag lite äldre :? ) Vi har alltid planerat för att jag ska kunna vara hemma med barnen så länge som möjligt. Och jag verkligen älskar att vara hemma med de små. (Jobbade några dagar varje vecka i ca 1,5 år innan vi fick vår andra pojke, så att pappa också fick möjlighet att vara hemma!)

Hursomhelst, precis som många andra skriver om, så känner jag mig ofta ifrågasatt för att vi valt att inte sätta äldsta sonen i dagis. "De behöver det!" "De tycker det är så roligt." "Är han inte lite sen med talet? Dagis skulle nog vara bra för honom." osv. Nu senast var det en undersökning i Vi Föräldrar som "bekräftade det alla föräldrar redan visste"; nämligen hur bra dagis är även för de allra minsta.

Så även om jag inom mig känner så starkt att jag vill att mina barn ska vara hos mamma eller pappa, så blir jag ibland lite osäker. Gör vi rätt? Eller lever vi i en 'drömvärld'? Är det vi eller 'alla' andra som tänker fel?

Ser ju dessutom hur roligt min son tycker det är med andra barn... Finns det någon mer som tvivlar ibland? (Även om man inte gör det i sitt hjärta...) Hur ska man tänka för att 'stå fast' vid sin övertygelse, trots alla motargument?

Kramar!!!
:heart: Storebror född i februari 2007 :heart:
:heart: Lillebror född 22 maj 2009 :heart:
ab73
Inlägg: 179
Blev medlem: tis 30 maj 2006, 08:57

Inlägg av ab73 »

Hej på dig Anna-Helene :D

Välkommen hit!
Jag vill börja med att säga att det som känns bra för er familj är rätt för er! Så stanna du hemma och underkänn dig inte som förälder. Låt barnen utvecklas i sin egen takt hemma. Endel är långsammare med talet men snabbare med nåt annat.
De hinner nog vara tids nog på dagis.

Senast i morse när jag förde min pojke såg jag en 1,5 åring sitta ensam på en bänk med tom blick, en annan liten pojke satt på ett annat ställe och spottade på golvet....

Tro på dig själv att du kan ge dina barn de behöver hemma sedan när det är dags för dagis och de är mogna för det, kommer allt att gå jättebra ska du se!

Kram!
Mamma till fartfylld son född i dec 05
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

För att säga något banalt så tror jag att folk är avundsjuka. 8) Många säger att de önskar att de hade möjlighet att slippa sätta barnen på dagis så tidigt, men när det väl kommer till kritan så är det få som vågar göra den prioriteringen som i så fall krävs. Och för den som själv känner sig osäker på sitt val är det ett enkelt sätt att bekräfta sig själv att racka ned på någon annan, som har gjort motsatt val. :cry: Medan den som känner sig trygg med sitt val inte behöver ifrågasätta lika agressivt.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"