Ännu en fråga angående start på förskola - 15 mån tjej

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
frk Carlsson

Ännu en fråga angående start på förskola - 15 mån tjej

Inlägg av frk Carlsson »

Ni som har SHN-barn som börjat på fsk - hur har det gått, alltså med vilan?

Vår tjej (15 mån) ska börja nu i sept och vi är lite nervösa för hur hon ska kunna somna i ett rum med 6-7 andra barn utan ramsa. Vi har ett barn sen tidigare så vi vet ju att det mesta brukar lösa sig på fsk :lol: men är ändå lite nojjiga.

Vi har medvetet skjutit hennes vila mot de tider som de har där, men som sagt - det är själva insomnandet som vi känner oss lite oroliga inför.

Erfarenheter och/el tips mottages tacksamt !
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Jag jobbar på förskola och tror inte ni behöver oroa er alls. Tala gärna om för personalen hur ni brukar göra. Att de inte tex behöver sitta brevid henne och klappa eller så. Säg ramsan till dem om det känns skönare för er.
De flesta barn kommer in i dagisrytmen på ngn vecka. Hon är så pass liten oxå så hon kommer nog inte kunna hålla sig vaken utan lär nog somna, åtminstone så småningom.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej där :D !

Vår Klimp började förra året, också 15 månader gammal och vilorna gick som tåget. Det föll sig så väl att fsk hade samma vilotider som hans, eller han samma som fsk. Han fick med sig ett gosedjur hemifrån som liknar den han alltid sover med hemma.

Sen, precis som Susanne G skriver, brukar de som "inte sover" tydligen sova som små ljus (släckta då'ra) på vilorna där.

Jag tror å det fullaste att du kan vara lugn :wink:

Lycka till!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tackar så mycket för svaren :D . Jo, vi hade nog tänkt som ni säger, men jag antar att det kanske är våra egna inskolningsnerver som spökar bara :roll: . Ska nog ge ramsan åt ped så att dom har den iallafall första tiden...
ab73
Inlägg: 179
Blev medlem: tis 30 maj 2006, 08:57

Inlägg av ab73 »

Var Rasmus kunde inte sova med de andra barnen.
Han somnade nog men när den av fröknarna som hade passet inne i vilorummet gick ut efter en halv timme,vaknade han .

Sa det ordnades sa fint sa att han sover i ett eget rum utanför, inne i ett lekindiantält. Där sov han som en stock sina 1 och en haltimmars lurar trots att de andra barnen som hade kommit upp lekte runt tältet.

sa prata med dagiset och förklara hur du vill ha det sa ska det nog ga bra ska du se.

Inte var det nan som trodde att Rasmus skulle sova själv i tältet ...men det gjorde han :)
Mamma till fartfylld son född i dec 05
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

ab 73: vilken fin lösning :D kan ju vara bra att ha i bakhuvudet om det nu skulle gå åt skogen helt och hållet.
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Hej!

En till dagis-solskenshistoria!

Vår snart 18-månaders började på dagis förra onsdagen, tre dagar tog det sen var hon själv där enligt schema. Härligt! Jag hade varit lite orolig för vilan, särskilt för att de helst låter barnen sova ute i vagn och vår tjej har bara sovit inne. Men det har också gått bra! Första dagen sov hon bara 40 min för att ett annat barn vaknade men jag tänker att det är nog något hon vänjer sig vid, därefter har hon sovit som hemma 1 h 10 min - 1 h och 30 min ungefär. har turen att ha fått ett superbra dagis där de rättar sig efter barnet - vill man hellre att de sover inne går det att ordna. Vi informerade om ramsan under inskolningen men jag vet inte om de använder den. Tycker du kan berätta för personalen om era rutiner och sen låta de testa sig fram. Allt är så nytt ändå att någon sak mer el mindre nog inte spelar någon roll....

lycka till och berätta gärna hur det går!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Bra precis en månad efter att senaste inlägget gjordes på denna tråden så kan jag(trådstartaren) meddela att allt - såklart -har gått bra :D

Vilda fick sova på fsk redan fjärde dagen på inskolningen och då gick det sådär - det blev bara 30 min och jag hann ju såklart elda upp mig och tänka att "jaha, då var det kört" :? Men redan dagen efter sov hon sina 1,5 tim. Och har fortsatt med det utan problem. Hon är hur duktig som helst och går och lägger sig själv på madrassen bland de andra barnen och somnar i samma ställning som hon har i sängen hemma :wink: . Hon vaknar oftast av sig själv efter 1,5 timme och kommer upp själv.

Idag sov hon tillochmed ute i sittvagn i 1,5 tim. Vi bara häpnar! Hade nog aldrig gått att genomföra hemma.

Vi har även ändrat hennes läggningstid på kvällen nu; en timme tidigare. Och det behövs.

Tack alla som tog sig tid att läsa och som kom med råd :D
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"