Hej Alla!!
Mitt första inlägg här skrev jag den 15 februari. Då var jag verkligen villrådig, orolig och vissa dagar var nattsvarta av sorg och känslan av orättvisa. Mille var enligt habiliteringen ett solklart fall av autism och jag visste inte vart jag skulle vända mig. Jag ville ju hjälpa HONOM! Inte bara förse honom med hjälpmedel som verkade vara enda lösning den traditionella sjukvården hade att erbjuda. Jag kan inte med ord beskriva hur tacksam jag är för er hjälp! Utan er hade Mille aldrig utvecklats så som han har gjort!!
Så, vad har vi då gjort? Jo, sen en månad tillbaka så går Mille på en diet utan gluten (inkl. vetestärkelse), mjölk, soja, baljväxter och vilka framsteg han gör!! Första veckan uteslöt vi även havre (vilket man ska göra om man ska vara riktigt nogrann) men då fick han inte i sig varken näring eller några av de vitaminer som man ska komplettera dieten med. Förutom dieten så äter han även Super Omega 3 som är ett toppenprodukt och den enda Omega 3 produkten som inte innehåller något av de "förbjudna ingredienserna", Allzym (enzymer), Childrens Chewable (vitaminer/mineraler), kalktillskott, zinktillskott, Probizym (nyttiga bakterier) och D-vitamin. Ganska mycket mao men det går fint att blanda i havrevällingen (som vi gör på rismjölk). Vi har fått otroligt bra hjälp från homepoat Susanne Davidsson på www.pulsatillahomeopati.se och till hösten ska vi även åka till Norge och få "riktig" homeopatisk behandlig för Mille. Vad gör han för framsteg? Hans ögonkontakt är minst lika bra som "andra barn" nu, han pratar mest hela tiden, han sjunger med i sånger på Tv:n, hans (autistiska)beteenden har nästan försvunnit helt, han håller sig till oss när vi är ute, hans röst har fått en annan melodi, han leker på ett annat sätt, han har börjat äta själv osv osv. Vill man läsa mer konkreta framsteg kan man göra det på min blogg, adress står nedan. Han var verkligen en go kille redan innan men nu är han bara så BÄST!! Varje dag gör han mig så otroligt stolt och glad över att han kom just till oss!!
Åsså kom vi till slut igång med att läsa enlig IAHP:s metoder också (fast det är ett tag sen nu). Min vana trogen så modifierade jag lite grann med tillvägagångssättet och jag tänkte beskriva hur (hoppas det är ok?)
Jag viker vanligt A4 papper på längden och skriver med tjock svart penna (små bokstäver). Jag valde 4 ord i taget för jag tyckte att det kändes rätt för Mille. Jag tar bara ord som han just för tillfället gillar (mat, fordon, figurer i DVD-filmer, djur mm) och första gångerna tog jag alltid sista ordet typ "kaka" så fick han en kaka. Utmaningen i början var att få honom att intressera sig för läsningen och detta var ett sätt som funkade toppen för oss. Eftersom jag själv är dålig på siffror och dy så var inte att skriva datum på baksidan av korten något alternativ för oss utan jag kom på ett annat sätt. Jag tog en röd penna och en blå penna och varje gång jag visade kortet och han sa vad det stod spontant så drog jag ett rött streck på baksidan och varje gång som jag läste kortet före honom så drog jag ett blått. På så sätt kunde jag se vilka ord han lärde sig snabbt och vilka som tog längre tid. Dessutom såg jag hur många gånger jag visat kortet. De ord som han lärde sig snabbt kunde ju också bytas ut fort. Jag måste säga att jag var skeptisk i början men inte nu längre. Läs gärna två fantastiska små historier i min blogg inläggen "Mille kan läsa!" samt "Mille läser igen"! helt otroligt men killen läser faktiskt! Han har lärt sig stora bokstäver genom "Fem myror" men nu kan han även alla små bokstäver och det kan inte komma från något annat än vår läsning!! Så ni som tvekar, sätt igång!! Och ni som tveka med dieten, sätt igång!! Försök hitta bra hjälp och stöd och sätt sen igång. Det enda jag ångrar är att jag inte började tidigare, men nu är vi i alla fall på väg och det tack vare ER!!!
TUSEN TACK OCH FORTSATT HÄRLIG SOMMAR!!
Rapport från en lycklig (och inte längre villrådig) mor
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Åååååhhhh... Vad GLAD jag blir av att höra er historia! Jag tycker ni är jätteduktiga och är fantastiskt glad för er skull!
HURRAAAA!!! =D> \:D/
HURRAAAA!!! =D> \:D/
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Det är så roligt att följa er
Jag läser ju din blogg som du vet.
Det är så roligt att läsa om lille Milles framsteg.
Den killen visste vad han gjorde när han valde sina föräldrar.
Det är så roligt att läsa om lille Milles framsteg.
Den killen visste vad han gjorde när han valde sina föräldrar.