Bebisar 2010

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Tackar å bockar :D

Balansbräda? Köps var?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Gratulerar till de växande magarna och slänger in en tråd om foglossning:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20132

:heart: Kram från Nancy
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Balansbräda hittar du på Stadium för en högst rimlig slant. Och det är ren och skär icke-magisk magi! :D
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Grattis AMAMA också, glömde det förut :oops: , kul med sällskap i juni :D .

Tack TorpSara, jag ska kolla Stadium. Hur mår du nu förresten, det börjar ju dra ihop sig?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

:D Takk, alle!

Og grattis tilbake til deg, Åsa! Det skjer små under ! :heart: :heart:

Nå er det bare for meg å suge til med profylaxinfo og komme igang med treningen. Siste del av forrige fødsel og påfølgende skader var ikke noe å rope hurra for.. Tips, noen ?
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Lua

Inlägg av Lua »

Kattklo 22 januari
TorpSara 22 januari
miniz 29 januari
Majsans 1 februari
Kristin87 10 februari
Åse 14 februari
Minx 19 februari
Liten 5 mars
_lill 10 mars (typ)
Cyan 29 mars (typ)
Lobilina 7 juni
AMAMA juni
Lua 25 juli

:heart:
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Hej hej!
Hur går det för er alla?

Här växer badbollsmagen, och det börjar bli tajt i dunjackan och makens termobyxor. Hoppas på så vis att kylan går över, fast det är grymt fint ute. :-) Är det fler än jag som är inne på andra barnet och känner sig ynkligare/gnälligare än vid första?

Vi vände upp och ned på lägenheten igår och möblerade om för att få in en till liten person. Det ska nog gå bra nu. Återstår att kika på större vagn (våndas) och få hem korgen som står på kontoret (!). Men på det hela taget känns det uppåt.

Investerade även i ett klippkort på simhallen för att motionera badbollen nu när det blir mycket sammandragningar och är halt ute. Kanonskönt att få hög puls utan att få ont. :-D Rekommenderas!
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

:D Fikk smart julklapp fra Isak og far. Brodder, kaller vi det på norsk. Gummidings med pigger på om man setter fast under skoene når man går på is. Veldig smart og føles betryggende for den heller vonde svanskotan fra förra vinteren !
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Grattis Lobilina! :D Vad kul. Det är härligt med en junibebis. :heart:

Kram/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Åse
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 17:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Åse »

Grattis Lua! Och spännande att höra från er andra!

Själv var jag ledig tre veckor i jul och kände mig piggare än på flera månader - annars har jag varit mer otränad och upplevt den här graviditeten som rätt mycket tyngre än med J. Men nu har jag fått tillbaka den hepatos jag hade i min första graviditet, dvs för höga värden av gallsyror i blodet. Det är levern som inte bryter ned gravidhormonerna och man får klådan från he..et. Fast den allvarliga risken är att barnet blir påverkat och komplikationer vid förlossningen. Förra gången var värdena så höga när jag väl testade för gallsyra att jag fick packa väskan och åka in och bli igångsatt direkt, jag var då i vecka 37 + några dagar. Det funkade - efter ett par dygns tröga försök så kom förlossningen igång och allt gick bra.

Så, den här gången var jag mer alert och testade så fort jag kände tillstymmelsen till klåda för två veckor sen. Då var värdena förhöjda men fortfarande låga. Sen dess har jag varit inne och gjort ctg ett antal gånger för att kolla att barnet mår bra. Men i förrgår hade värdena skjutit i höjden och läkarna började överväga igångsättning. Fick ny medicin som i bästa fall kan sänka dem något och man gjorde bedömningen att det går att vänta till nästa vecka med igångsättning, då har man passerat prematurgränsen. Så prognosen är igångsättning måndag eller tisdag!

Eftersom risken att få tillbaka hepatos sägs vara minst 50 procent var det ju ingen direkt överraskning. Däremot kändes det lite jobbigare den här gången eftersom jag har vetat om det och hunnit stressa upp mig - främst över risken att behöva bli snittad. Jag har en lätt fobi mot och nästan noll erfarenhet av sjukhus, så tanken på en bukoperation och att ha ont i ett sår efteråt gör mig faktiskt svettig. Men det känns betydligt bättre sedan en empatisk läkare härom dagen peppade mig att lägga undan tankarna på snitt och fokusera på att chanserna att en igångsättning lyckas är ännu större nu när jag redan fött vaginalt en gång. Och nu ser det ju ut att dröja till ungefär samma tidpunkt som jag födde förra gången.

Nu har jag hunnit vänja mig vid tanken på igångsättning även denna gång. Jag var väldigt nöjd med min förra förlossning trots att det ju inte alls motsvarade min bild av drömförlossningen. Men min sambo och jag var helt upprymda och skrattade mycket under alla försöken att få igång det hela, bemötande var fantastiskt och sedan stannade vi kvar på Sös i vår ombonade lyckobubbla i flera dagar :D Nu ser jag det som en bonus om förlossningen kommer igång lite lättare - förra gången var jag trots allt väldigt trött till slut, tog max omgångar epidural, vilket känns som helt rätt beslut utifrån omständigheterna, men det gjorde ju bl a krystningen svårare.

Min egen barnmorska å sin sida har mest oroat sig för att barnet verkar växa till sig för snabbt, så i går gjorde jag även en glukosbelastning för att kolla om jag har graviditetsdiabetes och ett tillväxtultraljud. Allt var bra, ingen grav.diabetes och barnet verkar normalstort :D Lite synd då att det är det enda min bm fokuserat på de tre senaste gångerna vi setts...

Efter ett antal tidiga mornar på fastande mage på sjukhuset med tester av olika slag njuter jag nu av sovmorgon... Packade ihop på jobbet förra veckan så nu kan jag vila på dagen och ställa in mig på att det faktiskt snart är dags - underbart!

Har haft turen att få snusa rätt mycket bebis under ledigheterna, en av mina bästa vänner fick sitt andra barn i november :heart: Lille J har fått lite hum om vad ett lillasyskon kanske mest gör i börja - sova, sova, äta, skrika lite, äte mer, sova sova...

Oj, vilken lååång rapport - rena ketchupeffekten...

Lycka till TorpSara och kattklo! Nu håller jag tummarna för att era bebisar tittar ut pronto :D

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Oj, Åse - vilken dramatik.
Hoppas syrorna håller sig lugna till nästa vecka, och att allt går bra med förlossningen.
Lycka till! Njut av din sovmorgonsdag.
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Kattklo 22 januari
TorpSara 22 januari
miniz 29 januari
Majsans 1 februari
Kristin87 10 februari
Åse 14 februari
Minx 19 februari
Liten 5 mars
_lill 10 mars (typ)
Cyan 29 mars (typ)
Lobilina 7 juni
AMAMA juni
Lua 25 juli
wifsta 27 juli

:heart:

KUL, Lua - då gör vi sällskap på vägen :)
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Lua

Inlägg av Lua »

Men vad roligt wifsta :D :P :!: Kom till "min" tråd och berätta hur du mår om du vill:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 8&start=15

Stor kram från Lua. :heart:
Åse
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 17:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Åse »

Kattklo 22 januari
TorpSara 22 januari
miniz 29 januari
Majsans 1 februari
Kristin87 10 februari
Åse 14 februari (26/1 flicka)
Minx 19 februari
Liten 5 mars
_lill 10 mars (typ)
Cyan 29 mars (typ)
Lobilina 7 juni
AMAMA juni
Lua 25 juli
wifsta 27 juli

Hon är här! Den ljuvligaste lilla bebis, mycket lik sin bror när han föddes, men med en otippad blond kalufs bland oss övriga mörka i familjen :D Får återkomma med rapport om en lite annorlunda förlossning...

Lycka till ni som ligger i startgroparna!

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Grattis till nykomlingen Åse. Nu ser jag fram emot att få läsa om förlossningen, spännande.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"