Alternativa behandlingar kombinerat med skolmedicin

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Alternativa behandlingar kombinerat med skolmedicin

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Som många av er vet så har mina båda tjejer infektionsutlöst astma. Karisma har en lättare till måttlig grad medan Havana har en svårbehandlad astma.

Som dagsläget är idag så är de sjuka stup i kvarten och då menar jag det verkligen. Dom är friska ca en vecka innan nästa infektion är ett faktum. Havana behandlas med en högdos steroider samt losec mups, ventoline och en astma kontrollerande medicin som heter Singulair.
Detta är när hon är frisk. När hon är sjuk så är vi uppe i minst 1000 micro gram pulmicort och ventoline varannan till var tredje timme.

Karisma behandlas inte med någon underhållsdos ( men det börjar luta åt att vi kommer få göra det till hösten) däremot airomir så gott som dagligen då hon inte orkar springa och leka annars.

När hon är sjuk så får även hon pulmicort men då i den vanliga Nebunetten.

Jag ger dem även koksalt i Ailos ( är en sådan nebulisator man har på sjukhusen) när de är sjuka.

Alla dessa mediciner på min inte ens 1 år fyllda samt till Karisma som för ett år sedan inte hade dessa problem känns ju verkligen allt annat än bra!
Vad vi gör nu är ju att behandla symptom och göra det lite mer drägligt för dem, innan tex. H fick Singulair så hade hon inte börjat åla och orkade aldrig vara vaken mer än 1-1.5h i stöten ( då 7 månader).

Men sjuka blir de hela tiden ändå ju! Och inte allt för sällan ( för att inte säga VARJE gång) har vi fått åka in akut med någon av dem.

Jag har själv plockat bort mjölk HELT ett tag (3v) men såg ingen skillnad i deras mående, de blev sjuka under denna tiden också. Jag ger dem Semper magdroppar varje dag och köper så mycket ekologiskt jag bara kan.
Jag dammsuger aldrig när de är vakna och K går inte på fsk.
Jag har haft husvärden här för att kolla ev. mögel och ventilationen- inget där heller.
Mjölk är vi fortfarande väldigt sparsamma med.

Så detta känns som ett självklart men stort steg för mig att söka alternativ hjälp. Jag är rädd att de ska vilja plocka bort deras mediciner och att de då ska bli jätte, jätte dåliga :shock: Jag vet är det är super knäppt att tänka så, för jag vill ju inget hellre än att ta bort ALL medicinering själv ju!

Men hur gör man? Har kollat på Vidarkliniken, kan man bara ringa dit och få en tid? Och hur funkar det att kombinera alternativa mediciner med skolmediciner? Är det vanligt att man är allergisk ( vilket den ena är och den andra har tendenser till) mot naturläkemedel?

Det känns som att det här blev väldigt luddigt och långt...

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ring Vidar. De har en fot på vardera stället. Det är klokt tror jag. Ring på telefontid och diskutera.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Vi är skrivna där, fast har inte fått så himla mkt hjälp. Men det kanske beror på vem man träffar på. Vår äldsta dotter har (länge sen nu!) astma vid förkylning.

Några saker jag kommer att tänka på (men verkligen inte läst in mig på detta område) är att fysiska övningar kan vara till stor hjälp. En del av IAHP:s övningar förbättrar lungkapaciteten. Tex ålning (prova att åla några meter, man blir ordentligt andfådd), hänga i saker (romerska ringar), simning, simma under vattnet, springa... En del simmare har såna otroliga lungor!

Kosten är också mkt viktig. Jag läser just nu Peter Wilhelmsons bok "Candida - vår tids folksjukdom", (mkt intressant förresten!), där nämndes lungor: "Undersökningar visar att jästorganismer är verksamma i samband med nästan all lungsjukdomar (...)Alla de klassiska allergisymtomen som tex täppt näsa, snúva, hosta, nysningar, astma etc, är nämligen vanligt förekommade symtom vid candidiasis."

Candidiasis har väl de flesta människor i väst, alltså en onormalt stor mängd av dessa jästorganismer som är helt naturliga, men som det blivit för många av pga av en kost med mkt socker, protein och säd. Har man ätit penecillin/antibiotika ökar risken. Andra symptom är bla torsk på tungan som bebisar får ibland. Detta är tecken att tarmfloran inte är som den ska.
Alla har vi väl mer eller mindre detta problem, så det skadar nog inte att dra ner på sånt som candida-svampen gillar (den lever alltså på olika ställen i kroppen som tarmar, i magen, eller där nertill, urs...).
Och att äta sånt som den inte gillar kan inte skada någon heller, nämligen en sund föda som även inkluderar probiotika (acidophilus, bifidus, magdoppar som sempers) i olika former.

Förresten så var vi just på Vidarkliniken häromveckan för vår 2-åring som får en sån förskräcklig hosta ibland och väsljud i andningen. De skrev ut Molipect och en antrposofisk lungstärkande medicin. Läkaren sa att den första är ju symptom-dämpande och den andra tänkt att bygga upp lungkapaciteten.
Så de har ju sina saker.

Här kan du läsa intressanta saker:

http://www.alternativmedicin.se/sok/Astma.html
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Jag vill lugna dig på en punkt

Inlägg av inger »

En alternativ terapeut som är seriös råder aldrig patienter att tvärt sluta med sina skolmedicinska behandlingar.
Man trappar ner allt medan den alternativ medicinska behandlingen fortskrider. Det är i allafall så vår homeopat Susanne Davidsson arbetar.
En seriös alternativ terapeut har alltid också viss skolmedicinsk basutbildning.
Jag tycker att du gör klokt i att kontakta Vidarkliniken. De antroposofikskt inriktade läkarna ser hela människan på ett helt annat sätt än man gör i den traditionella sjukvården.
Det är bra om barnen inte dricker ren komjölk då den är slembildande. Syrade mjölkprodukter så som naturlig fil, youghurt med mera går bättre.
Det är också bra att bygga upp tarmsystemet genom att köpa en tablett som heter probion. Mjölksyrade grönsaker är också mycket bra för tarmsystemet.
Det är också bra att ge fettsyror. Tex mor epa som finns i hälsokosten.
Jag har goda erfarenheter av att ge kosttillskott. Rådgör med hälsokosten lämpligt kosttillskott i förhållande till barnens åldrar.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Tack för era tankar och er tid!

Jag ringde Vidar idag, men utan större framgång om man säger :?
Den enda barnläkaren ( eller om det var en barnläkare inriktad på just astma och allergier kanske :?: ) är inhyrd och kommer åter igen i september.

Och då, i september verkar det vara ganska fullt!
Men hon skulle iaf skicka hem blanketter så att vi kan bli skrivna där, det är ju en början iaf.

Mata: tack för länken!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Boktips så länge

Inlägg av inger »

Friskare barn av Peter Wilhelmsson.
En bra början när man vill komplettera skolmedicin med alternativ medicinskt tänkande.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Enligt Peter Wilhelmsson

Inlägg av inger »

Att fler barn får allergier astma eksem med mera beror på enligt författaren

Uppväxt på fel kost
processerade komjölksprodukter, vete och andra glutenprodukter, socker tillsatser och färgämnen.

Barnets mamma utsattes för stress. felaktig kost och kanske miljögifter under graviditeten(så som att få amalgamfyllning hos tandläkaren)

För kort amningsperiod. Åtminstone sex månader bör man amma enligt författaren.

Bristande kunskaper och intresse inom skolmedicinen för hur man identifierar och arbetar med dolda matallergier och överkänsligheter för mat och miljö. Vanliga pricktester letar främst efter en enda typ av allergi reaktion. IgE reaktioner som ger klassiska symptom som klåda och hudutslag med mera. Man mäter sällan IgG reaktioner som är kopplade till långvariga kroniska tillstånd som astma, eksem och återkommande öroninflammationer.

För snabb receptpenna. Kan man klara av sjukdom utan antibiotika är det att föredra, då byggs immunförsvaret upp lättare. Antibiotika slår ut mag och tarmfloran och man kompletterar då sällan med probiotika.

För lite användning av naturmedicin vid barnsjukdomar. Naturmediciner är ofta mjuka och läkemedel oftast hårda.

Exponering för vaccination kan reta immunförsvaret på fel sätt.

Exponeirng för toxiner och miljögifter.

Steril förlossning och ökat natal kejsarsnitt.

(Peter Wilhelmsson Friskare barn sid 207-208)
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"