Foglossning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Nancy

Foglossning

Inlägg av Nancy »

Är gravid i v.24. Då jag väntade Lani hade jag en liten "släng" av foglossningssmärtor men det gick över efter ett tag.

:( Men nu börjar jag få svårt att gå. Smärtorna sitter bak över ryggen/skinkorna och strålar ut mot höfter och ned mot bäckenet. Värst är det på höger sida. Alltid nåt, har jag ont nånstans annars brukar det vara på vänster sida kroppen :roll: :wink: :lol:

Har foglossningsbälte men tycker det är mest i vägen :oops:

Äter magnesium men kanske för lite :?:

:heart: Snälla ni, dela med er av tips på hur ni hanterat dessa smärtor och hur ni hanterat vardagen [-o<

Tack på förhand från Nancy
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej Nancy!

Tiden går sååå fort! Tänk, v 24 :shock: tyckte nyss du va gravid i v 24 med Lani :shock:

Jag fattade först när jag väntade Ebbe, att det var foglossning jag hade. Läkaren konstaterade på ett UL att jag hade klassisk foglossning, när jag la mig ner på britsen.

En sak vet jag, man måste dra ner lite på tempot. Man kan inte (nu gissar jag vad du gör, kan ju ha fel :lol: :wink: ) ta hand om tre barn med allt vad det innebär, damsuga, skura badrummet, dra ogräs och springa kommunen runt med en jättevagn. I know. Och jag hade bara en att ta hand om. Sluta damsug! Sluta stå "dubbelvikt" över badkarskanten och skrubba såväl mattor som ungar :lol: tänk mer på vad du gör helt enkelt. Att dra ner på tempot hjälpte mig rätt mycket.

/LO hade ju en hel del foglossning. Vet att hon propagerar mest för magnesium. Men jag kallar på henne.

:heart:
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja och Susan D blev ju tejpad. :shock: :D
Det tycker jag lät spännande, hoppas hon tittar in och förklarar mera.
Kram!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Ja just det! :shock: :shock: värsta grejen!

Hon dyker säkert upp i tråden hon med :lol:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Här är en till

*vinkar vilt*

Har inte tid att skriva nu - men börja med sjöjungfrugång bums

:-({|=
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Akupunktur ska ju hjälpa riktigt bra, sägs det. Det brukar man kunna få lite varstans.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack alla :heart:

Idag har det varit jobbigt. Särskilt em/kväll innan maken kommer hem, då är det svårt att hålla humöret uppe.

Jag har snällt haft på mig bältet och gått med sjöjungfrusteg. Skytt dammsugaren som pesten och motat bort längtan efter det välstädade hemmet... Jo, jag har en sådan (fåfäng) dröm.

Fast även om jag tar det aldrig så lugnt så finns det ju saker som måste skötas ändå under dagen. Det är svårt med lyft och vissa ofrivilliga röresler i sidled men det känner ni ju till såklart.

Hur gör ni/har gjort när ni varit ensamma med barn hemma :?: Ex Lussi följer ofta snällt med till badrummet för att byta blöja men kan två meter från dörren tycka det är jätteskoj att kasta sig på golvet hängandes i min arm... :roll:

:heart: Kram från Nancy


:arrow: Ser nu att det kommit tips från TorpSara om akupunktur, det skall jag kolla upp imorgon :thumbsup:

Tack igen :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Nancy skrev: Hur gör ni/har gjort när ni varit ensamma med barn hemma :?: Ex Lussi följer ofta snällt med till badrummet för att byta blöja men kan två meter från dörren tycka det är jätteskoj att kasta sig på golvet hängandes i min arm... :roll:
Släpp taget om hennes hand

Vänta

8)

/Fjällmor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Nancy vännen :heart:

Jag hittade denna tråden som jag varit och skrivit i... Hoppas du får några tips från den!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... oglossning

Sen rekommenderar jag, gå baklänges i backar uppför!
Gå baklänges i trappor om möjligt uppför!
Gå framlänges nerför är mitt heta råd.

Sen får du "sitt tips" i tråden.

Magnesium minns jag inte men det borde /LO ha koll på, det var ganska mycket. Äter du FÖR Mycket blir du bara lös i magen så kör på!

Jo sov med extra kuddar i sängen, en mellan knäna och en framför bröstet som du kramar är mitt tips.

Massa kramar. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag känner inte att jag har så mycket koll. Det är ju över ett år sedan :wink:
Men allvarligt, det konstiga med mina foglossningar var att de faktiskt gick över efter ett tag. Av sig själv eller av någon anledning vet jag inte.

Jag gick på en (1) Cranio Sacral behandling och dessutom på en del massage. Jag tror båda hjälpte. Massagen är skön för det är så lätt att man spänner sig och det i sig ökar smärtan.
Avslappningsövningar, massage, och avlastning i möjigaste mån, tror jag på.

Men hittar du någon craniosacral-terapeut i Kode så se till att få komma dit!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Den allra bästa hjälpen mot mina foglossningar som har varit av en gräslig sort, kommit tidigt i graviditeterna och gjort fruktansvärt ont, är tejpningen som naprapaten gjorde. Det är en naprapat i Ängelholm som genomför en pilotstudie där han med hjälp av tejp, en följsam textiltejp i vackra färger, stöttar upp musklerna. När jag kom till honom gick jag som en sjöjungfru med krykor och kunde knappt ta mig fram, när han tejpat klart både över mage och rygg kunde jag gå därifrån utan krykor. Fantastiskt! Tejpade om var 5:e dag ungefär och hade jag inte träffat naprapaten så hade jag blivit liggandes fullständigt orörlig.

Men nu är det ju en bit att åka till Ängelholm men det kan vara värt det. Hans tanke är att maken, partnern sen ska kunna tejpa kvinnan själv med hjälp av instruktioner från honom.

Det bästa av allt med tejpningen var att mitt humör förbättrades så kolosalt mycket. Stubinen blev flera centimeter längre. :wink:

Har prövat sjukgymnastik som skulle vara stärkande, akupunktur, vattengympa, TENS och gått med krykor. Det enda som hjälpt har varit tejpningen, det andra har varit skönt för stunden men inte hjälpt i vardagen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Tack så jättemycket för alla svar :D

Skrev långt svar men min dator lever eget liv just nu... :roll:

Återkommer.

Nancy
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Jag hade foglossning tidigt och rätt så mkt förra graviditeten. Nu äter jag magnesium och känner inte något (är i vecka 22). 2-3 kvällar tycker jag att det kännts lite ont över blygdbenet och då har jag tagit 2 tabletter iställe för en.
Höj helt enkelt dosen och kolla hur det känns. Det är ju inget farligt, lite lös mage har ingen dött av. :wink:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Inlägg av Cyan »

Hej!
Jag har haft foglossning båda mina graviditeter, med start runt v 20. Första gången fick jag jätteont på grund av idiotiska fysiska aktiviteter (tjänsteresa med bärande av väskor i v 24!!!). Men jag blev helt av med smärtan efter en session sacro-craniell terapi. Helt fantastiskt! Gjordes av kinesiologen Tarja Runfeldt i Lund.
Andra gången hade jag vett att verkligen undvika (nästan) all fysisk aktivitet, så jag fick aldrig så ont. Förutom ett par gånger då jag testade mina gränser genom att spela boule respektive kratta lite i trädgården. Båda gångerna fick jag några timmar senare så ont att jag knappt kunde gå. Som tur var gick smärtan över av att vila igen.
Lycka till!
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Häftigt Cyan att vi hade samma upplevelse av Cranio Sacral. Jag upplevde ju att det hjälpte ordentligt, men ibland vet man inte om det ändå är lite inbillning.
Så tips igen, Nancy, kolla efter det.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"