Livet efter kuren - en uppmuntran!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära rara Mamma75 :heart: Du vet redan vilka rörelsens och tacksamhetens och glädjens tårar ditt alldeles underbara kärleksbrev förlöst hos mig. Dessutom i en tid av tung sorg. Jag kan inte tacka dig nog, samtidigt som jag fröjdas allra mest med din lille lycklige Lillebror \:D/

Vilken otroligt vacker berättelse. Som jag - vi, förlaget - har fått ditt benägna tillstånd att citera i andra sammanhang. Jag är så glad för det! Ordet måste spridas. För de små barnens skull.

För de små barnen skull :-({|=

Små barn ska njutas :heart: och njuta själva :heart:

Decemberkrönikan blir ett vittnesbörd om lyckligen sovande små barn och återhämtade familjer. Och ditt ljuvliga öppna kärleksbrev får både benämna och inleda den. Tack, du kära!

:D Kära rara Bellan :heart: Kära rara wiksson :heart: Kära rara Lilloppans mamma :heart: Kära rara Karmenka :heart: Kära rara KalleAnkan :heart:

TACK!

Vilket vackert arbete ni gjort =D> Vilka vackra ord och kloka synpunkter ni ger här :thumbsup:

Jag kan inte tacka er nog. Ert stöd och er uppmuntran här är guld värda för alla dem som ännu tvivlar och som, framför allt, tror sig inte ORKA. Ingenting är så utmattande, bokstavligen, som att inte få sova. Hur mycket man (mina belackare exempelvis) försvarar sin rätt att inte få sova på nätterna, i missriktad välvilja mot lilla barnet som sannerligen lider lika mycket, eller MER :shock: av att inte få sova på nätterna, kan man inte komma ifrån att sömndeprivation är en illgärning :shock: Mot små barn som mot vem som helst. Spelar ingen roll hur goda, tröstande, närhetskrävande ambitioner de ömma föräldrarna än har - barn behöver sin goda, tillräckliga och sammanhängande sömn, och alla vet det innerst inne. Precis som alla vet, inte bara innerst inne utan helt styrande för vardagen, att alla små barn behöver sitt goda, tillräckliga och regelbundna näringsintag.

Ingen skulle drömma om att försöka beröva små barn deras livsnödvändiga föda :!: Sömnen är lika livsnödvändig.

Nya hatkampanjer drar igång med jämna mellanrum. Jag kan bara säga, som jag lärt mig genom åren, att somliga helt enkelt måste må dåligt för att må bra :roll: Det är den hiskeliga sanningen, i längden obarmhärtig också för dem själva.

Men de små barnen ska inte behöva må dåligt för att må "bra" :!:

TACK för att ni sprider ordet, ni alla kära :heart: :heart: :heart: :heart:

Som det vackraste julbrev tar jag mig friheten att citera också er, som skrivit nu senast, i decemberkrönikan. Och jag tackar er av hjärtat - det där hjärtat som klappar för de små barnen, ni vet :P :heart: :P Men också innerligen för er alla, som hjälpt dem. Som gjort livet så gott för dem, och därmed för er själva. Vad jag gläds med er alla \:D/

Och med mig själv :oops: JA! :mrgreen:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma75
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 10 nov 2011, 15:31

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Mamma75 »

Tack återigen fina Anna!

Jag är som sagt så glad och tacksam att jag fick ge dig något litet tillbaka efter allt DU har givit MIG! En stor ära! :heart: :heart: :heart:

Kom på att jag glömde att skriva en sak i mitt kärleksbrev. Det är snarare något slags erkännande som jag måste göra... :oops:

Jag lånade boken av en kompis och började med att kolla längst bak i boken efter något slags index. Jag ville omedelbart och snabbt hitta någon slags sammanfattning så jag kunde ögna igenom den och sen sätta igång. Jag var så ivrig att få ordning på sömnen att jag inte kände att jag hade tid att läsa en hel bok. Jag blev faktiskt jätteirriterad när jag inte hittade något index. Jag började frenetiskt bläddra och se om jag kunde hitta någon faktaruta eller så inuti boken. Inte det heller... så jag tänkte att då får jag väl läsa hela boken då...SUCK! När jag väl hade gjort det så tänkte jag.... vad DUM jag var som trodde att det skulle finnas en genväg till att lära honom att sova. Det är klart man måste FATTA allting och att ALLTING hänger ihop! Tycker det är SÅ klokt av dig att man "tvingas" läsa hela boken. För utan att fatta filosofin så tror jag faktiskt inte man kan lyckas med SHN!

När jag lycklig så snart såg resultaten av mitt kurande skrev jag glatt om det på facebook. Inte bara en, utan flera ville då att jag "snabbt skulle summera hur man gjorde" så de kunde göra samma sak med sina dåligt sovande bebisar. Jag fick då förklara att det faktiskt inte går. Man MÅSTE läsa boken och förbereda sig minutiöst. Men DET ÄR VÄRT VARENDA LITEN SEKUND NÄR MAN SER RESULTATET!

Må gott du och alla andra härinne! :sleep: :heart:
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
JW
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 27 okt 2008, 17:46

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av JW »

Hallå!

Här kommer en liten uppdatering på lille H:s kurning som startade för drygt 3 månader sen. Lillkillen är nu 8 månader och sover fortfarande gott. Vi har haft långa förkylningar, tandsprickning och allmänt 8-månaders mammighet och vi har sällan några problem. Har faktiskt lite svårt att minnas hur det är eftersom jag numera har en så avslappnad inställning till det hela. Skriks det ngn gång på natten kollar jag om han tar hand om det själv, märker jag att det är ngt fel, vilket jag märker ganska snabbt, typ nerdränkt kissblöja som behöver bytas i mörkret eller en tand som gör så ont att det krävs lite buff för att somna om. Ytterst sällan detta händer. Märker jag att han börjar vakna konstigt eller svårt att somna så brukar det vara dags att ändra schemat, vilket vi precis har gjort och gått över till två dagslurar.

Har som sagt ganska lite fokus på det där numera, är dock helt uppslukad av att han är så vansinnigt UNDERBAR!!! Han är så mäkta nöjd med livet, den lille killen. Han charmar alla som kommer i hans väg med sitt stora, underbara flin. Skulle ngn bemöda sig med att dessutom underhålla honom skrattas det oerhört, storasyster är tydligen allra roligast, henne skrattar han åt så fort han får en blick. Skrattet till godnattet är verkligen inte jobbigt, det skrattas så det kiknas varje gång. Hans 8-åriga kusin sa så gulligt till sin mamma "Jag tror han blir en sån där "chenjör" när han blir stor". Hennes mamma frågar "Du menar "ingenjör"?" (som jag och min man är...). "Nääää.... "charmör" menade jag" :lol: Klockrent!

Till detta är han oerhört aktiv, klättrar överallt, och håller på med ngt hela tiden. BVC-sköterskan frågade sist hur länge han sitter stadigt. Insåg att jag inte sett honom sitta still på golvet mer än max 2 sekunder innan det bär iväg igen. Med hjälp av magläget började han krypa strax efter 5 månader vilket jag också tror bidragit till att han alltid är så nöjd.

Så, vår resa har inte bara varit en kurningsresa, det har även varit en SM-resa, där lillkillen fått det han behövt av mat, sömn och social delaktighet ända sen han föddes - och naturligtvis är barn olika men jag är säker på att vår lille H inte skulle varit som han är om jag inte tagit hjälp av Annas filosofi. Jag känner mig verkligen som den coola, lugna, säkra och glada mamma som jag trodde att jag skulle vara redan till barn nr 1 - men som jag inte var. "What a man can be, he must be" - gäller både mig som mamma och lille sonen.

Vad jag dessutom vill lägga till är att vi inte haft ngn som helst syskonrivalitet. Blir glad ända in i själen när jag ser hur lyckliga båda två blir när de ses efter att varit ifrån varandra en stund. Även här har Annas filosofi naturligtvis spelat roll.

Så, när vi nu närmar oss jul vill jag passa på att tacka Anna samt alla föräldrar som hjälper varandra i positiv anda. Tack allihopa och hoppas ni får en riktigt, härlig jul med många glada ungar!!!

Kram från Jenny
A - 080425
H - 110409
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av annawahlgren »

:D Alldeles underbart :lol: Tack, Jenny :heart:

Och visst hade jag nöjet att NÄSTAN träffa lille H :?: Tala om att vara närvarande fast man inte är det... Den konsten kan ingen så bra som små barn :P =D> :P

Ljuvligt attt läsa om "chenjören". Och storasyster. Och dig \:D/

:heart:


Sign. vicki skrev i tråden "Julhälsning till hatmobben på Familjeliv" följande vackra berättelse. (Och där hör den ju inte hemma, kanske :roll: Inte enbart, i alla fall :lol: )


:arrow: *Vill dela med mig av en bit verklighet.

Vi har inte haft så stora problem med vår lilla tjejs sömn. Hon somnade ibland direkt efter vällingen på kvällen och nån gång kunde det ta över en timme. Under kvällarna fick vi ibland gå in och natta om för att hon vaknade men det gick ganska fort. Mellan 4 och 6 var det lite amning och vi höll alltid tummarna för att få sova till 7. Fine, det ska väl vara så när man har småbarn, har jag tänkt. Det finns de som har det värre, så har jag tänkt.

Så kom en kväll när nattningen var superseg och min lilla tjej bara snurrade runt i sängen trots att hon liksom jag var trött. Till slut tog mitt tålamod slut, så jag säger till henne: "Nu får du ligga i din egna säng, jag måste ta ett glas vatten i lugn och ro för jag orkar inte hålla på så här en minut till." Jag är superbestämd när jag säger det. Jag lägger ner henne i sin säng och hon sover på två sekunder.

Jag blev helt chockad och började fundera över vad 17 jag hade hållit på med under ett helt år med nattning, omnattning och trams.

Jag började söka på nätet för att se om andra varit med om liknande och hittade underbara Anna Wahlgren. Jag köpte boken Sova hela natten, läste den och körde kuren. På dag 2!! sov vår lilla tjej från 19-7 i ett svep i sin säng. Sen dess har hon sovit lika tungt och lika tryggt 19-7. Våra närmsta vänner kunde inte tro att det var sant, så de köpte boken, körde kuren och de och deras dotter har sen dess sovit 19:30-7:30 varje natt!! Varje natt, hör ni det!!!!

Det är ingen chansning för varken barn eller föräldrar hur natten blir, man sover och man njuter.

Jag kan börja gråta när jag tänker på hur missriktad vår välvilja varit, tänk att vi inte har hjälpt henne att få sova förrän hon var ett år.

Jag tog för givet att man skulle ha lite struliga nätter när man har småbarn och tyckte inte att vi hade det så farligt, men nu när vi alla får njuta av våra nätter kan jag se hur slitna vi varit. Jag sprider denna kur varje dag!

Tack Anna för all hjälp. Jag är så ledsen att du ska behöva stå ut med all skit. För det är just vad det är, skit. Vi står bakom dig och backar upp och för din kur vidare!! Du är superbra!*

Tack, Vicky :heart: =D> :heart:

:arrow: Och tack, Mamma75 :heart: för tillägget till ditt underbara kärleksbrev :-({|= Så sant, så sant. (Och medvetet, ja... :lol: )


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TinaMargareta
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 dec 2011, 21:09

Jag blir först arg!! Men sen blir jag tacksam!

Inlägg av TinaMargareta »

Jag blir arg när jag tänker på hur vissa människor kan bilda en uppfattning om en sak som dom har hört "på omvägar" men dom har inte läst på ett enda smack själv!!!

Jag var på BVC idag. Jag har alltid gillat min BVC sköterska men när jag gick därifrån idag så var jag arg.

Hon frågade hur allting hade gått och jag svarade lyriskt "över förväntan!" Så berättade jag väldigt kort om sova hela natten.
Jag frågade: "vet du vem/vad det är?"
Sköterskan: "Jaha, jo hon vet jag vem det är.."
Jag: "Metoden är helt underbar! Ni borde tipsa om den till andra som har problem med sömnen"
Sköterskan: "Nej, det kan vi inte. Den metoden är kontroversiell och har fått kritik från psykologer. Hon har ju ingen som helst utbildning utan har helt kommit på den själv så att säga.. Men jag förstår att för vissa passar metoden utmärkt!! Och det är ju jättebra!
Jag tänkte då för mig själv det som jag borde ha sagt!! (Men hon har ju fått kritik från psykologer eftersom hon har konfronterat psykologernas arbete varför dom ger droger till små spädbarn!!) Varför i hela fridens namn sa jag inte det!?
Jag sa istället: Ja, jag är i varje fall jätteglad över att jag hittade metoden...5-minuters metoden är ju hemsk! vinklade jag in helt plötsligt (jag visste ju att den metoden kunde dom tipsa om!?)
Sköterskan: Ja men den behövs ju ibland för att visa barnet...(vadå visa?!)
Jag: Nej jag tycker den är jättehemsk [-X att barnen får skrika sig till sömns
Sköterskan: Ja den är hemskt..
Jag: Medan Annas metod är helt det motsatta att man ska lugna barnet där de ligger.
Sköterskan: Jaha jaa.

Sen kände jag att det var ingen idé längre att försöka övertala henne om att hon måste tipsa den till andra....Hon hade redan bestämt sig för att inte föra detta i sin Journal...



Över till en äldre händelse fast med ungefär samma innebörd.
Jag var höggravid och jag hade redan fått hem sova hela natten boken som låg framme en dag då min mamma var på besök.

Mamma fick syn på den och sa: Jaha har du den här boken, är den av Anna Wahlgren?
Jag: "Japp, fast jag har inte läst den än..tänkte börja med det snart.."
Mamma: "Ja jag har hört att den har fått mycket kritik men jag har inte läst den själv."
Jag: "Jaha... Nä jag vet inte..jag får väl se vad det står.."

Sen inge mer med det..Men så dum som jag var så lyssnade jag till mammas ord "den har fått mycket kritik" och bestämde mig för att lägga undan boken och inte läsa den. #-o

Dagarna gick..Min älskade Leon kom :heart: ...och skrek blev större och skrek och blev större..jag visste ingenting och ingen tipsade mig om någonting utom den jävla 5-minuters metoden!!

Av en ren slump en dag på öppna förskolan hör jag en mamma prata med en annan om sova hela natten av Anna Wahlgren och då tändes ett ljus i min hjärna direkt \:D/
Fort hem och plocka fram boken och exakt där när Leon var 9 1/2 månad så började vår underbara resa till ett bättre liv!!

Jag berättade sen för mamma att vi skulle göra den metoden och hon sa: "Jaha ni ska göra 5-minuters metoden?"
Jag: "NEEEEEJ!!!! Är du galen kvinna?!(nej så sa jag inte, utan bara bestämt Nej!) och berättade kortfattat om metoden."
Mamma: "Jahaa jag trodde att det var 5 minuters metoden.."
Jag: Nej [-X det är det inte och jag skulle aldrig i hela mitt liv låta mitt barn skrika sig till sömns, men jag förstår föräldrar som gör den eftersom det är just den metoden förvirrade föräldrar blir tipsade om när dom inte själva vet hur dom ska göra!"

Så det jag har lärt mig på vägen är att man inte ska ta så hårt på vad folk säger, utan undersök saken noggrant själv innan du bildar dig en egen uppfattning!!
Jag är bara 24 år och har blivit en erfarenhet rikare och det är jag evigt tacksam över!!

God jul och gott nytt år Allesammans! :heart:
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Jag blir först arg!! Men sen blir jag tacksam!

Inlägg av Manfred10 »

:mrgreen: :heart: :sleep: \:D/

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Mamma75
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 10 nov 2011, 15:31

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Mamma75 »

God fortsättning, alla. Ett liiitet inlägg till i denna tråd!

Häromdagen satt jag på bussen och genast började en dam i 70-årsåldern prata med mig. När man har barn är det ju så lätt att få kontakt med folk! Hon frågade en massa om "lillebror" och såklart också om "hur han sov på nätterna" (säger en del om vilka PROBLEM folk i allmänhet har med att deras barn inte sover...). Jag förklarade då (malligt) att han sov 12-timmarsnätter tack vare Anna Wahlgrens SHN! Hennes respons på detta var "de gamla vanliga fördomarna" om Anna och vad hon står för och lär ut (till oss tacksamma föräldrar!). Jag tillbringade då resten av bussfärden med att överbevisa henne och noga förklara hur bra Anna och allt hon säger är. Gick av bussen alldeles svettig av upphetsning! När jag klivit av bussen så får jag en klapp på axeln av en ANNAN mamma som hört varje ord jag sagt och hade tyst suttit och hållt med om varenda ord jag sade. Hennes barn var SHN:ad respektive SM:ad och hon var mycket lycklig och tacksam över det som Anna lärt ut.

Så vi är en hel tomtearmé som står bakom dig Anna!!! Vi finns härute och är SÅÅÅ tacksamma!
Tack återigen för allt du gjort för oss och våra barn! :heart: :santa:
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av annawahlgren »

:D TinaMargareta :heart:

:D Mamma75 :heart:

TACK =D>

Vilket underbart arbete ni gör. Inte bara för era små älsklingar, som får den kanskae vackraste gåvan av alla - underbar, ostörd, njutningsfylld sömn, en gåva för livet :P :lol: :P Utan också för att ni sprider Ordet, utan att skämmas eller be om ursäkt eller låta er slås på fingrarna, hur mycket taskig och felaktig, illasinnad smörja ni än får höra. TACK för det =D>

De små barnen behöver er.


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TinaMargareta
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 dec 2011, 21:09

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av TinaMargareta »

Tack själv Anna för att du finns! :heart:
Utan dig så skulle säkert tusentals ömma föräldrar virra omkring med sina skrikiga barn och kanske aldrig få bukt med problemet...utan istället gå i tron att "det ska väl vara såhär jobbigt..." :roll:
Du är en ängel!!! O:) O:) O:) Och jag menar det! Jag tackar gud varje dag för att människor som du finns!! [-o< Du bringar hopp om mänskligheten! :heart:

Igår på öppna förskolan pratade jag med en mamma som brukar vara där ibland. Och jag frågade hur det var och hon sa: "Ja det är väl inte så bra, hon sover knappt om nätterna." Och jag fråga: "hur många gånger vaknar din dotter?" Hon svarade: "runt 20 ggr varje natt" Och jag höll på att tappa hakan och sa: VAAA?? :shock:
Och då spred jag din metod vidare..hon nappa direkt! Så jag gav henne en liten lapp där jag skrev ner din hemsida och vad boken hette :lol:

Jag ÄLSKAR att sprida din metod vidare utan att överdriva. =D>
Jag tycker det är så himla roligt att kunna vara en hjälpande hand...och åter igen det tackar jag dig för Anna! =D>
Jag kommer fortsätta sprida din metod vidare så länge jag lever! \:D/
Leon 11-02-02
Kurstart 11-12-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :heart: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Norahsmamma »

Oj! Jag hade visst glömt att skriva här inne! :roll: :lol:

Vår resa började i januari 2011 när våran Norah föddes. Vi hade en tuff start redan på BB där vi fick ligga kvar i fe dagar på grund av att Norahs blodsocker var lågt. Jag hade också förlorat mycket blod under förlossningen och var helt slut.

Väl hemma så var det fortsatt tufft på grund av min blodbrist. Det som skulle vara så mysigt den första tiden med vår underbara lilla bebis blev en kamp. Jag var konstant trött. Jag kämpade på och försökte införa standardmodellen, men när det inte fungerade på en gång så blev jag, på grund av min trötthet, frustrerad och tragglade mig istället fram genom att följa hennes signaler. Vilket så klart inte gjorde saken bättre. Sakta men säkert jobbade vi mot småätande och sämre sömn. Jag var förvirrad. Jag hade ena foten i Barnaboken och den andra hos BVC och alla möjliga föräldraforum (utom detta :shock: :roll: ). Detta gjorde att jag testade allt möjligt till min stackars lilla flickas stora förvirring!! Hon sov ändå aldrig mer än 30 min i stöten på dagarna och vaknade 3-10 ggr på nätterna.

Vändpunkten kom när vi började ge riktig mat vid 5 månader. Då funkade det ju inte längre att ge mat lite hur som helst och när som helst utan då insåg jag verkligen vikten av rutiner och fasta tider. Jag hade nu också läst på mer i Barnaboken och äntligen hittat detta forum. Jag införde ett schema och gav mig sjutton på att långluren skulle bli 1,5 timme. På mitt eget lilla vis vagnade jag över skarvarna i kanske två veckor, men sedan sov hon faktiskt sin långlur. Problemet som vi nu hade kvar var att hon inte kunde somna själv, därav aldrig sammanhängande nätter. Det som alltså krävdes var en SHN-kur.

Eftersom jag redan hade lyckats ta till mig så mycket av grundfilosofin och redan hade ett fungerande schema så gick kurandet relativt lätt. Första natten var så klart jobbig, men redan natt 5 sov hon 12 timmar och har gjort det sedan dess. De få gånger man hamnar i fnurror så är det otroligt skönt att veta hur man ska ta sig ur dem. Det är en trygghet som gjort att jag har blivit mycket mera lugn och trygg i min föräldraroll. Jag kan liksom lägga mitt krut på annat.

Jag trodde från början att man skulle känna sig väldigt låst med att hålla ett schema så strikt, men tvärtom så känns det idag som en befrielse att ha ett schema. Jag kan tryggt känna att min dotter får den sömn hon behöver och den mat hon behöver. Jag behöver inte gå och vänta på min dotters signaler och gissa mig till när hon är hungrig eller gissa mig till när hon vill sova.

Att idag ha förmånen att få leva med en liten tjej som älskar att sova, älskar sin säng, älskar sitt liv…det är Annas :heart: förtjänst. Det är fantastiskt att ha en liten tjej som spricker upp i ett STOOOORT leende när man talar om att det är dags att gå och sova. Det är fantastiskt att få leva med en liten tjej som älskar sin mat, älskar att få hjälpa till här hemma, älskar att leva. Det är fantastiskt att kunna vara en trygg och säker förälder till en trygg och säker liten flicka.

Tack Anna :heart: för allt du gjort för oss! Du förändrade vårt liv till det underbaraste underbara.
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Freckles
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 08:56

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Freckles »

Nu har vår son precis fyllt ett år. Vi hade några månader efter att han föddes utan rutiner och med lite sömn. Så fort han vaknade och pep var det "i med nappen". Så här i efterhand var det mycket vi gjorde konstigt. Det blev kortare och kortare sammanhängande sömn för både oss och honom. När han var 5 månader fick vi nog och kurade honom.

För att sammanfatta lite förenklat:
Periodvis har dagsvilorna strulat LITEGRANN men han har i princip sovit från 19.00 - 07.00 sedan vi kurade. Dessutom har vi en otroligt glad och nöjd son som är pigg och har energi att undersöka saker och att upptäcka världen!
Vi är ganska strikta med tider och rutiner. Vissa tycker kanske att det är besvärligt och hämmande men vi tycker snarare att det underlättar dagarna mycket. Vi VET när han skall sova och när han skall äta osv. Han vet också vad som gäller vilket han tycker om väldigt mycket.

Om ni funderar på om kuren är bra och om det kan vara något för er och erat barn kan jag säga att kuren är riktigt bra! Som jag ser det handlar det mest om att skapa trygghet och bra rutiner för barnet. Att de två sakerna är bra för ett barn kan nog vilken barnexpert som helst skriva under på!

Tack Anna Wahlgren för att du utvecklat denna fantastiska metod/kur. :-D :heart:
S. född - 2011-01-26

Kurstart - 2011-06-30
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Manfred10 »

Freckles skrev:Vi är ganska strikta med tider och rutiner. Vissa tycker kanske att det är besvärligt och hämmande men vi tycker snarare att det underlättar dagarna mycket. Vi VET när han skall sova och när han skall äta osv. Han vet också vad som gäller vilket han tycker om väldigt mycket.
Självklart! :mrgreen: Vem vill lägga energi på sånt när man är på kurs??!! Det ansvarar kurs :wink: ledarna för , själv har man ju SÅÅÅ mycket annat viktigt att lära och lägga energi på! :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Här kommer ännu en ödmjuk bugning och ett stort tack till kvinnan bakom Barnaboken och alla de fina råd och tankar om barnafostran du delat med dig!

Vi har följt standardmodellen med vår lilla tös från första början så gott det gick eftersom hon kom två månader för tidigt och hade en längre vistelse på sjukhuset och annars lite vingligt i början. Allt har ändå gått utmärkt tills nätterna började vara mer och mer oroliga, så vi bestämde oss för att kura den lille och få in allt på rätt köl igen.

Nu är det en månad sedan kuren inleddes hos oss och vi NJUTER!

Vargtimmen satt kvar i ett par veckor så att jag var tvungen att ramsa och ibland gå in och lägga till rätta då hon hamnat alldeles galet i sängen. Hon har även brukat vakna kl 06-tiden och gny på och somna om innan 07 då vi ska upp. De senaste nätterna har hon sovit utan ett pip från 19-07.

Som en följd av den goda sömnen har vi en otroligt glad flicka med glittrande ögon som trivs med det mesta och är nyfiken på allt och alla
Och måste säga att jag som mamma småler för mig själv då jag hör hur alla beundrar hennes goda aptit, och glada humör - jag har lust att ge alla en kopia av barnaboken :)

Vi var inne på barnjouren en kväll för att få hjälp med trånga luftvägar och mycket slem i rören - barnläkaren förundrade sig över flickan och sade att det är en glädje att se ett så lugnt och tryggt barn
Besöket på sjukhuset inföll vid läggdags, så jag hade vällingen med mig, lade flickan i vagnen vid läggdags och så sov hon sig igenom väntan på sjukhuset bland övertrötta gnälliga sjuka barn som bokstavligen skrek efter trygghet och sömn. Ännu ett tillfälle där jag hade lust att sprida Ordet :wink:

Visst har vi tillfällen då flickan ställer mer frågor, eller har svårt att komma till ro efter dagar med för mycket program eller nya intryck. Men det sköna med allt detta är att jag har slappnat av för att jag vet vad jag skall göra!

Styrkekramar till er alla som jobbar på med denna fina metod! Och ännu ett tack till Anna för att du visat mig denna underbara väg med min dotter.
Jag hade aldrig trott att det är så här underbart att vara mamma! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av TorsMamma »

Tack själv för väl genomfört arbete! =D> :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"