Livet efter kuren - en uppmuntran!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av annawahlgren »

TinaMargareta :heart:

Norahsmamma :heart:

Freckles :heart:

mumintrollet :heart:

TACK, ni kära \:D/ Vilken absolut underbar läsning. Jag är så stolt och så glad för era små älsklingars skull, och för er, och för min egen dessutom :wink: :lol:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Nat »

Skrev visst aldrig här när det begav sig.. :shock:
Ett år efter kuren, var befinner vi oss då?
Livet är lätt, att vara småbarnsförälder ter sig tämligen naturligt, varför skulle det vara svårt och tungt när man får sova gott om nätterna och har en liten nöjd grabb som gärna leker själv eller hjälper oss med diverse sysslor på dagarna?

SHN är en gåva när sömnen inte faller sig naturligt för de små, men SHN ger så mycket mer. Framförallt är det man själv i sin föräldraroll som får ändra sin uppfattning om hemmalivets struktur.

När man är uttröttad kan det mesta verka tungt och svårt, för att inte säga kallt. Usch så man kan frysa när man är riktigt uttröttad. Sällan någon som pratar om detta men jag kommer ihåg hur jag frös. Hur många ullunderställ eller fleezekoftor jag än hade på mig var jag ändå blåvit och skakade. Besluten som togs var som i blindo, trög och stum stod jag ofta och försökte gissa mig till det bästa för stunden. Varm och utsövd ser jag bra mycket längre än vad min näsa räcker :D

Att låta barnen hjälpa till så mycket det bara går och sträva tillsammans mot gemensamma mål gör att allt blir enkelt och lätt. Skoj är det att stå och baka med en liten krabat som smakar av och vispar så mjölet flyger. Att plantera rabatter med en pojke som gräver för glatta livet även om han kanske gräver upp mer än han planterar är underbart och allt blir roligt, även om det tar mycket längre tid. För det kan man ju inte säga något om, saker tar lång tid med barn men så måste det få vara. Att leva i nuet blir så mycket lättare när man gör saker tillsammans och inte känner att man hela tiden måste "hänga" i lekhörnan och samtidigt tänker på allt man "borde" göra i huset.

Nä livet efter kuren är verkligen inte tungt.
Tack för att du utarbetade denna underbara livsfilosofi Anna!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Manfred10 »

:thumbsup:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Familjen Addams
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 18 jul 2010, 08:18
Ort: Stockholm

Hurra, det funkade IGEN! :)

Inlägg av Familjen Addams »

Hej och stort pepp till er som ännu inte genomfört kuren!

Vi kurade just son två. Han är snart 9 månader och vi vågade inte tro att det skulle funka igen för han verkade ju vara en annan typ än vårt första barn som kurades 2010, lite känslig och sådär.

"Varför väntade ni SÅ länge?" undrar ni vana kurare kanske.
Som det så ofta är, skulle jag vilja påstå, var det jag, Mamma, som inte var riktigt redo att sova utan "nalle" förrän efter något halvår. Sen kom det saker i vägen varendaste vettig helg.

Dessutom sov han ganska skapligt i jämförelse med hur "ettan" varit i samma ålder, förmodligen för att han följde ett fast schema redan från början, och för att vi inte var så pigga på att "rädda" honom ur sängen utan brukade lugna honom innan han eventuellt lyftes upp. Men natt-terrorn pågick mellan 12 och 6 varje natt sen två-tre månader tillbaka. Upp och stoppa i napp, i säng igen, upp och byta blöja, ner igen, upp och mata, ner igen osv osv. Vi var vrak. Det var dags att ta sig i kragen!

Han svarade snabbt och bra på kurningen, blev lite förbannad så klart, men inte ledsen. Jag tror det gick snabbare för att han var inne i ett självklart schema redan och för att vi som det står i boken "inte darrade på manschetten". Natt tre, redan, sov han 12 timmar i streck och vi fick väcka en rosig, mosig utsövd bebis som nu är mycket nyfiken på allt runt omkring sig. Underbart! Och man blir lika paff varje gång att det är såhär enkelt! Trolleri, eller?

Du är en riktig trollpacka, Anna! På medeltiden skulle de ha bränt dig på bål! ;)
TACK från hela familjen! :)
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Alma »

Det var ett tag sedan vi kurade, men jag blir så glad av att läsa dessa rapporter!

Vi kurade när sonen var ca 2 år, då ramlade vår gamla struktur samman och det började med att nattläggningar tog så lång tid och att lunchluren också blev osäker.

Innan dess hade vi en hemmasnickrad modell som utgick ifrån det totala sömnbehovet, och så gjorde vi upp scheman. Funkade helbra i två år tills det fallerade.

När totala sömnen började krypa ned till 2 och 3 timmar för lite lusläste vi SHN-boken och här på forumet. Det tog oss några månader att fatta och komma överens om hur vi skulle göra. När vi sedan körde igång blev jag förvånad över hur snabbt det gick.

Sagoläsningar och sång byttes från ena dagen till den andra ut mot ramsa och total mörkläggning. Jag körde lunchlur ute i vagn, maken hemma. Bra stöttning av varandra, avsatt tid för ett och annat gräl så att vi kom tillbaka till samarbete.

Vi kom snabbt tillbaka till full sömn. Ett och annat återfall efter en tid men inte som rubbade oss eller som kom att prägla vardagen. Vi behöll lunchlur till dess att han var nästan fem år. Nu under sommaren har vi eftermiddagspaus, en halvtimme då vi ligger eller sitter bekvämt och gör något stilla och lugnt utan leksaker.

Nu är sonen 5,5 och vi ska ändra sovvanor till hösten. Vår egen erfarenhet är att hellre snacka oss samman en tid och när vi sedan känner oss mogna göra förändringarna. Så förberedelser tar hela sommaren. Fortfarande med SHN-boken med i resväskan för påläsning!

Det är fantastiskt med ett liv med barn som sover så mycket som de ska. Också de utmaningar som kommer med trots och annat blir lättare. Och roligare!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Alma »

Jag glömde att skriva: TACK ANNA FÖR ALLT DITT JOBB kring barns sömn och i att hjälpa oss föräldrar att förstå hur vi kan komma till en naturlig och bra roll i detta!

Och tack alla här som på fritiden lotsar andra i att stärka sig och ge barnen den sömn de behöver!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Hurra, det funkade IGEN! :)

Inlägg av annawahlgren »

Alma skrev: TACK ANNA FÖR ALLT DITT JOBB kring barns sömn och i att hjälpa oss föräldrar att förstå hur vi kan komma till en naturlig och bra roll i detta! Och tack alla här som på fritiden lotsar andra i att stärka sig och ge barnen den sömn de behöver!
Alma, kära Alma, det är du som ska ha TACK :heart: O:) :heart:
Familjen Addams skrev: Och man blir lika paff varje gång att det är såhär enkelt! Trolleri, eller? Du är en riktig trollpacka, Anna! På medeltiden skulle de ha bränt dig på bål! ;)
Haha, jag har ju blivit ganska ordentligt bränd på bål nu i modern tid :x Men banne mig, jag tror jag slingrade mig ur lågorna. Det finns goda trollerier...
Familjen Addams skrev: TACK från hela familjen! :)
Tack själv :lol: Vilken underbar, peppande, uppmuntrande, upplyftande rapport =D>
Nat skrev: När man är uttröttad kan det mesta verka tungt och svårt, för att inte säga kallt. Usch så man kan frysa när man är riktigt uttröttad. Sällan någon som pratar om detta men jag kommer ihåg hur jag frös.
Jag vet. Det går inte att leva så. Hela systemet går i strejk. Jag är så glad att du är VARM nu :P
Nat skrev: Att låta barnen hjälpa till så mycket det bara går och sträva tillsammans mot gemensamma mål gör att allt blir enkelt och lätt.
Där ligger ett lika enkelt som underbart Sesam-öppna-dig. Du sa det. TACK =D>
mumintrollet skrev: Som en följd av den goda sömnen har vi en otroligt glad flicka med glittrande ögon som trivs med det mesta och är nyfiken på allt och alla. Och måste säga att jag som mamma småler för mig själv då jag hör hur alla beundrar hennes goda aptit, och glada humör - jag har lust att ge alla en kopia av barnaboken :D
Underbart! Gör det :mrgreen:

Ditt lilla barn är ett avundsvärt barn.

:heart: :P :P :P :P :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Filippasmamma »

Kära förälder som sitter och googlar på din smartphone efter fraser som "4 månaders som vaknar en gång i timmen" och liknande, se hit. Jag har själv suttit där, ammat hela natten för att söva om barnet och googlat på diverse sömnproblem... När det var som värst vaknade min dotter var 20e minut. Min sommar har jag inte mycket minne av, SOVA var det enda jag tänkte på... Till slut köpte jag SHN och började läsa på!

SÅ nu ställer jag mig i ledet bland utvilade mammor och glada barn! Har nu en underbar dotter som kurades vid 4 månader som verkade tacksam över att äntligen få sova... och vi också! Tredje natten sov hon från 19-07 och vi trodde inte det var sant. Det är 3 månader sen nu och det har varit nästan helt tyst varje natt sedan dess! Ibland hör man att hon vaknar till men somnar om snabbt. Vaknar glad och pigg och skrattar när jag kommer in för att VÄCKA, ja just det, jag väcker mitt barn, och inte hon mig...

Så snälla, tvivla inte, jag vet hur förlamande trötta ni är, ge SHN en chans, ni kommer inte ångra er.
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av annawahlgren »

:D Ljuvlig läsning av tröst och styrka. Tack, Filippasmamma O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av annawahlgren »

:D Ur Gästboken i dag:

:arrow: *Att sova hela natten! - Skrivet av Laura 2013-01-17 15:50
Hej Anna!

I 16 månader stod jag ut. Jag vaggade, samsov och gick runt med min dotter utan resultat! Hon vaknade ändå minst 1 gång i timmen. Jag var så slut, SÅ OTROLIGT SLUT! Ingenting hjälpte och det resulterade i griniga dagar. En liten flicka som bara ville vara i famnen. En flicka som inte åt. En flicka som inte visste vad sömn betyder.

Jag frågade råd på BVC. Vi gjorde undersökningar. Ingen sjukdom, inga allergier, inget annat som var fel. Vi provade omega3. Inget hjälpte. Bara att stå ut? Att försöka överleva är det rätta ordet. Vi orkade ingenting. Orkade inte gå utanför dörren varje dag. Låg för det mesta i soffan och väntade på följande natt.

Frågade råd av BVC igen. Fick som svar att 5-minuters metoden är det som passar oss. För vårt barn har en sån stark vilja.

Men jag vägrade. Även om hela min vardag varit upp och ner i 16 månader så VÄGRADE jag att lämna mitt barn att skrika och skrika och skrika tills det skulle svimma.

Så för exakt 6 dagar sedan började jag googla om olika sömnmetoder. Och ramlade in här. Var lite tveksam till en början, vilket säkert många är, efter att ha hört om att "Anna Wahlgrens sömnmetod är ren tortyr". Men när jag sedan läste om hur sömnmetoden faktiskt går till så förändrades min värld. Jag beställde din bok som en E-bok på direkten. Satt och läste den hela fredagskvällen ändå till klockan 2 på natten. Jag läste, läste och läste tills jag kunde alla verktyg utantill. För jag bestämde mig att såhär ska vi inte ha det.

Lördag kväll kom. Och jag började med kuren. Tog 14 minuter tills hon somnade. Första natten vaknade hon 8 gånger totalt. På förmiddagen vilade jag.

Natt två tog läggningen 40 minuter. Evigt springande igen. Ut och in i rummet för att lägga till rätta! Vaknar 2 gånger denna natt. Somnar med endast ramsan.

Natt tre. Somnar på 4 minuter. Gråter inte alls. Vaknar 1 gång på natten, somnar efter ramsan * 3.

Natt fyra. Sover hela natten. VAD ÄR DET SOM HÄNDER? Går upp och tittar. Lever hon? Är hon sjuk? Nej då. Hon ligger och leker med sina fötter. En glad och pigg tjej på dagen. Äter bra! Orkar leka. Min första natt på 16 månader där jag inte behöver vakna en endaste gång!

Natt fem (senaste natt). Sover hela natten. Pigg och glad flicka idag! Dagsvilan går som en dans. Ätit nästan som en häst idag.

Och jag är pigg! Känner mig lätt och kry. Känner mig äntligen som en bra mamma. Som fått min dotter att förstå att sömn är en njutning!

Tack, tack, tack Anna! Du har räddat mig och min dotter från att gå under. Och precis som du skriver i boken så ÅNGRAR jag att jag inte gjorde detta tidigare! Varför?

Och varför ska denna sömnmetod kritiseras? Man lämnar inte barnet, barnet gråter inte tills det spyr, barnet känner inte sig övergivet. Barnet får ro! Barnet får ett av sina grundbehov uppfyllda. Barnet blir lyckligt. Familjen blir lycklig!

Tack än gång Anna! Nu har jag fått tillbaka mitt liv!

Och jag hoppas, att du som har sömnproblem med ditt barn: Läs boken, så förstår du! Du kommer att överraskas. Och genomför du shn så var STARK och BEREDD!

Med vänlig hälsning, Laura*


=D>


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Manfred10 »

Vilken vacker läsning! :D :heart: :heart: :heart: :-({|=

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av annawahlgren »

:D Ur Gästboken i dag:

Det finns inte ord... - Skrivet av Annelie 2013-02-16 06:04

:arrow: När min nyfödda son skrikit dygnet runt i 2,5 månader och den "hjälp" jag fått från bvc var orden: "Det brukar gå över" och "vissa barn har helt enkelt lite mindre sömnbehov än andra" fick jag din bok i handen; Sova hela natten.

På ett dygn lusläste jag boken, vissa kapitel om och om igen. Ibland, när jag verkligen behövde förstå exakt hur du menade tog jag min tillflykt till tvättstugan, medan sonen låg i sin säng och skrek sig lila (vilket han även gjorde hur mycket jag än kånkade runt på honom i bärsjalar och annat skit som bvc rekommenderade).

24 timmar senare,när jag förstått din metod, satte jag igång och körde den fullt ut. Min familj var emot mig... men det var inte de som var uppe med honom 20-24 timmar om dygnet och jag lovar, när jag väl kört igång med din metod hade jag kunnat mörda den som gick in och plockade upp sonen utan min tillåtelse!!! Under några fruktansvärda dygn lärde sig min son att sova.

För mig tog det ytterligare 6 månader att få varje cell i min kropp att förså att det var över.

Nu, två år och en lillasyster senare, har jag fortfarande kvar vissa sömnproblem från den tiden. Barnen däremot sover så fint i sina sängar, hela natten, alltid!

Tack Anna, vad mer kan jag säga?
TACK, TACK, TACK!!!


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cottongrass
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 25 aug 2012, 20:04

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Cottongrass »

Folk säger ”du ser så pigg ut, för att ha tvillingar”. Kanske beror på att de sover hela nätter i sina egna sängar sedan 4 månaders ålder? De är nu 10 månader och har sovit hela nätter rakt genom förkylningar, magsjuka, tandsprickning och perioder med kryp i kroppen.

Det var tufft, särskilt de första dygnen eftersom vi knappt fick sova alls (man skulle ha varit tre kurare) och sedan följde några veckor av nervpåfrestande trassel dagtid. Men även om det var jobbigt så var belöningen desto större. Efter sex nätter sov båda barnen 12 timmar per natt! Och så har det varit sedan dess. Med få undantag somnar de på en kvart och sedan väcker vi dem klockan sju på morgonen.

Det har såklart funnits perioder då vi måste jobba lite mer på att få det att fungera. I början när de ville somna på fel tider fick vi undvika sövande aktiviteter; när de höll på att lära sig rulla runt fick vi ibland gå in och vända tillbaka; när de lärde sig åla (men inte backa) fick vi bygga en grop i sängen så att de inte fastnade i ett hörn och nu när de lär sig ställa sig upp får man ibland hjälpa dem att lägga sig igen.

Jag läste SHN-boken förutsättningslöst och tyckte det lät så rätt. Vi var fast beslutna att lyckas och det gjorde vi. SÅ VAD VÄNTAR DU PÅ?!


ps. De äter fantastiskt bra också, och jag är säker på att den goda sömnen är en bidragande faktor!
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Manfred10 »

Cottongrass! =D> =D> :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"