Livet efter kuren - en uppmuntran!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Love »

Hej alla kämpande SHN-föräldrar!
Vill skriva några uppmuntrande ord om livet efter kuren! Nu är min dotter ett år och det var läääänge sedan jag jag kämpade med standardmål, vagning, solfjädern etc. men jag kan fortfarande minnas desperationen då det inte fungerade och jag var inne på forumet 38 ggr per dag. 8-[

Då funderade jag på om allt det som Anna utlovade verkligen var sanning eftersom jag sällan såg några inlägg om hur livet tedde sig efter kuren. :^o

Orsaken till att ni inte läser så många inlägg från oss som fått allt att fungera är att vi inte loggar in på forumet så ofta längre eftersom allt funkar så bra. Helt plöstligt prioriteras andra saker då detta med sömn och mat bara flyter på. Men nu hade jag nyss en liten fråga om min dotters middagssömn och loggade in och passade då på att läsa lite andra inlägg. Åh vad jag känner igen mig! :roll:

Jag vill skicka en uppmuntran till er alla som är "mitt i kampen"! Ge inte upp - belöningen är underbar och ni har igen den under resten av era barns uppväxta om nu orkar kämpa er igenom inlärningstiden! :D

Det är som att banta - det är fasansfullt i början då man inte ser några resultat av sitt slit. Ger man upp för tidigt så går allt bara tillbaka till utgångsläget och slitet betalade aldrig av sig. Däremot om man är konsekvent så rasar vikten och i slutet är man nöjd, stolt och glad över vad man åstadkommit. Alla ni som försökt banta vet att det är en långsiktig process som inte görs på 2 dagar. Verktygen i kuren och hela SHN är samma sak! Ni måste kämpa för att lära er HUR och NÄR verktygen ska användas. Det är en process där man gör misstag men när ni väl lärt ert det så är det så lätt!

Min dotter var 2 månader då jag införde verktygen och jag höll på i drygt 1,5 månad innan saker och ting helt föll på plats. Många ggr under den tiden var jag avundsjuk på mina vänner som helt följde "barnets rytm" och inte styrde upp vare sig måltider eller sömn alls. Jag upplevde att jag inte kunde gå på café för tänk om min dotter vaknade när hon inte skulle och jag misslyckades med vagningen inför alla cafégäster och därmed tog upp henne fast jag inte skulle alt. blev stämd för barnmissahndel etc. Ett tag blev jag helt överfokuserad på metoden och verktygen och höll mig hemma i 2 hela veckor bara för att göra "allt rätt". :oops:

Samtidigt så sov min dotter mer än mina vänners barn och ganska snabbt märkte jag att metoden fungerade så jag gav ändå inte upp! Det lät så lockande att veta när dottern skulle sova och att slippa vara vaken på nätterna.

Nu är dottern ett år gammal. Från det hon var 4 månader så har hon sovit 12 timmars natt! Visst har det strulat vissa nätter- speciellt i samband med 8-månadersångensten och när hon lärde sig gå- men JAG VISSTE HUR JAG SKULLE GÖRA! Mina vänner har inte vetat hur de skulle tackla problemen när de dök upp och många har fått börja om från början igen när problemen kommit.

SHN säger inte att ditt barn aldrig kommer att vakna på nätterna - däremot säger SHN VAD du ska göra då det vaknar. Jag har använt verktygen 2-3 nätter och sedan har allt varit tillbaka till det normala igen- dvs. 12 timmars OAVBRUTEN natt. Vi har haft perioder på 2-3 månader då hon aldrig vaknat! :!:

Likaså kvällsläggningen- enstaka kvällar strular det. Exempelvis då det varit för mycket som hänt under dagen men då tar vi fram solfjädern och ramsan och så somnar hon den kvällen också. I mars sade jag till maken att "Dottern har inte strulat en enda läggning, varken på dagen eller kvällen, sedan i julas". Helt otroligt! Och då är ett antal läggningar borta då vi varit på fest eller skidsemester på annan ort inräknad. Samt läggning av både mor- och-farföräldrar samt barnvakt!

Sedan började hon lära sig gå och vi behövde ändra från 2 till 1 dagslur. Det blev lite struligt en vecka men nu är vi tillbaka i vår sköna, gamla rytm igen.

Många av mina vänner med småbarn är trötta och hängiga. Deras barn vaknar 05 på morgonen eller har svårt att somna på kvällen. Det är mer vanligt än ovanligt att nätterna strular rejält för de flesta.

Det är samma vänner som "följde barnets egen rytm" när de var 2 månader. De steg upp och ammade på natten medan jag stod och drog vagnen eftersom jag visste att vid 2 månader ska barnet klara 8 timmars sammanhängande sömn. DÅ kämpade jag i 5-6 veckor. NU sover jag när mina vänner kämpar nästan varje natt och har så gjort i princip sedan barnet föddes!

Inlägget blev lite långt. Vill bara så gärna dela med mig av mina erfarenheter om livet på andra sidan kuren!

Så till er alla som står där i vargtimmen och buffar, vagnar och ramsar med gråten i halsen och undrar var attityden tog vägen – GE INTE UPP! Attityden finns där inom er och belöningen är underbar!


Kram till er! :heart:
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Lotta Sthlm
Inlägg: 279
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:17
Ort: S?der - Stockholm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Vilket bra inlägg Love!!! :D
Har många gånger funderat på att skriva nåt liknande men det har liksom aldrig blivit av.... ](*,)
Så även detta blir en uppmuntran från min lilla familj där livet flyter på underbart bra!! Kämpa på och tro aldrig att ni inte kommer klara det för det kommer ni att göra!!!
Kram på er alla fantastiska föräldrar och barn :heart:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Jag kan bara ropa: AMEN! :lol: You said it all :!:

Visst är det exakt så det är, man hänger inte här inne lika ofta när det funkar, man slutar helt enkelt att "överfokusera"! Och precis så där med kompisar som "följer barnets rytm" är det ju också! ALLA som är hemma hos oss vid en läggning -dag som natt- säger förvånat när vi kommer ner och har lagt Saga, antingen: "Är ni redan färdiga?" eller "Glömde ni något?" med ett överraskat uttryck! :lol: När vi säger att nej, vi har lagt henne nu, så säger dom förvånat: "OJ, vad enkelt det var!"
Lika kul varje gång! :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Love :D Underbar läsning och så NYTTIG, för det är ju som du säger: när man står mitt uppe i det och misströstar lika ofta som man förtröstar (minst), finns inget bekräftande stöd: "Titta, så här blir det sedan!" Jag ber Sagomamma (är du där?!) att lägga ditt fina, fina vittnesbörd som sticker, allom till pepp :lol:

Miljoner TACK :P och pussa på den lilla livs levande shn-illustrationen från mig :lol: Jag utgår ifrån att hon är frisk, stark och glad också - sådant som utkristalliserar sig i jämförelse med blott alltför många övertrötta små barn. Man hamnar i en god cirkel som dräller av bonusar, eller hur :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Inlägg av Love »

Vad roligt att ni uppskattade mitt inlägg. Känner mig väldigt hedrad över att få agera "sticky"! :oops: :D

Och jag pussar med glädje mitt underverk från dig Anna. Du har "nästan" sett henne på din föreläsning i Malmö förra året. Jag hade med mig dottern och du kom fram för att kika i vagnen i pausen, men då du såg det svarta skynket som hängde över vagnen då hon sov skrattade du bara och sade: "That's my girl!". :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av mia75 »

Love skrev:Vi har haft perioder på 2-3 månader då hon aldrig vaknat! :!:
:lol: Ja, förvisso är SHN-kuren effektiv, men detta slår rekord! :lol: Vi har också lyckats bra, men Emil är fortfarande vaken på dagarna.. :lol:

Underbart inlägg, det är precis vad jag hade behövt höra för ett halvår sedan. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Gud så roligt, Love - pussa verkligen My Girl på lilla näsan från mig :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Inlägg av Love »

:thumbsup: Blev lite för bra med 2-3 månaders sömn utan uppvaknande.... :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
mamma may
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:43
Ort: Sm?land

andra sidan kuren

Inlägg av mamma may »

Hej alla mammor och pappor

Här är Leos mamma som sällar sig "veteranerna" med min inte så lilla femton månaders kille som sover hela natten sen evig tid. Jag är bara så evigt (!) tacksam till Anna Wahlgren för att du finns.

Och jag håller med om allt du skriver i ditt otroligt fina inlägg,
mamma may
mamma till Felix -97a och Leo f. 040110
mamma may
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:43
Ort: Sm?land

Inlägg av mamma may »

Och jag håller med om allt du skriver i ditt otroligt fina inlägg,
, Love (skulle det också stå)
mamma may
mamma till Felix -97a och Leo f. 040110
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Här kommer ytteligare en peppning från en forumist som inte trodde det var möjligt(eller det fattade man ju egentligen) då det började fungera på riktigt. Jag kan lugnt säga att vi har typ ramsat efter läggning tre gånger sedan i julas. Har inte ramsat en endaste gång på natten sedan de första veckorna efter kuren, grabben är smart :lol: Helt sjukt egentligen, eller helt friskt.

Gossen har inte haft en förkylning på månader, trots snoriga bekanta, magsjukan sov han igenom, spydde-sköljdes/torkades av och sedan slocknade.

Att vi som kurat tidigare inte skriver betyder inte att vi inte läser. Jag är in och läser och ler igenkännande och blir alldelens varm av alla kloka och medkännande råd.

:heart: vilket underbart forum för denna underbara livsfilosofi, men inte så konstigt när hjärnan bakom är briljant :heart:

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Sus
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 13:15
Ort: Borås

Var ska man börja?

Inlägg av Sus »

Hej alla!
Ja, var ska man börja när man ska beskriva livet efter Kuren? Det finns så många aspekter på det, att det ter sig omöjligt, utan att skriva en mindre bok!
Hur hanterar man andra småbarnsföräldrars ojanden om hur besvärligt de har det på nätterna och med maten och med skrik och gnäll och gäsp..?
"Jaha...så jobbigt... Ja, våra barn somnar vid åtta och sedan väcker vi dem vid 7-7.30." "VÄCKER ni dem???"

Ska verkligen inte komma och påstå att jag tyckt Kuren varit enkel och en dans på rosor, i synnerhet inte första gången och vi gjorde några missar även andra gången. Men nu sover vår lille Matteus, 5 månader, även han som en klocka.

I går kväll lades han i spjälsäng för första gången. Somnade som vanligt på en 10 minuter. Sov lugnt hela natten och väcktes 7.15 utan att ha vänt sig på rygg 3-4 ggr på morgonkvisten vilket han gjort den sista veckan i vagnen.
Och vad får den ömma modern syn på när Matteus avfyrar sitt första stora morgonleende? Jo! Två små tänder har kommit upp under denna natt!!!

Kuren är värd all "möda", det är det minsta man kan säga. Sedan kan man verkligen njuta av sina barn och de kan njuta av glada och pigga föräldrar!

Sus
Mamma till Julius september 2002 och Matteus januari 2005.
Bustrollets Mamma
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 13 dec 2004, 12:54
Ort: G?teborg

Fyller på...

Inlägg av Bustrollets Mamma »

....med ännu mer hejarop till er som kämpar!!!
Min kurade dotter somnade igår i en park på marken vid sin middagslur och sov gott under det att både barn och hundar lekte omkring, samt att en konsert pågick en kort bit bort!
Livet efter kuren är obeskrivbart underbart!
Jag har redan förträngt den ruskiga tid innan jag äntligen tog mitt förnuft till fånga. Numera är jag stolt och glad, att det faktiskt inte bara går att rasera, utan även reparera saker! :D
Lycka till alla, det är värt allt slit i världen! Hundra tusentals gånger om!
Jag lovar!!! :D :!:
Kram på er!
Ensamst?ende mamma till flicka f?dd 021114.
Startade kuren 14/10-04.
TV? TUFFA M?NADER tog det att n? fram till m?let...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D UNDERBAR läsning - tack alla :!: Tar mig friheten att citera mammajenny från forumet Om våra barnaboksbarn, som också berättar om livet efter kuren.

Än en gång - tack alla; musik för mitt hjärta är det :lol: :lol: :lol:

Posted: Thu Jul 14, 2005 6:03 pm Post subject: Vilda äventyr i SHN-familjen

--------------------------------------------------------------------------------

Hej

Vi SHN-kurade sonen när han var 11 månader - då var vi alla grundligt trötta på avbruten nattsömn.

I korta drag tog själva kuren 3-4 dygn, och sen någon uppföljningsvecka. Dagsluren krånglade länge och visst blev det många tidiga mornar när man ramsade och svor under täcket Högt räknat tog det tre månader innan kuren satt som berget, men då gjorde den det!

I alla fall: syftet med kuren är ju bland annat, att när den sitter ska ungen kunna nattas var som helst och av vem som helst, och man ska kunna ge sig ut på vilka vilda äventyr som helst, bara man följde tiderna. Och i ärlighetens namn: efter ca 15 månader var vi jäääkligt sugna på de där äventyren!

Nu är vi där. Under försommaren har sonen blivit nattad av tre olika personer (som han känner väl förvisso), varav en gång på hotell! Dessa tre har fått noggranna instruktioner, som de följt, och allt har gått som på räls! Vidare har vi varit bortbjudna på middag några ggr, och vi har nattat sonen i vagnen i mörkt rum. Han har somnat direkt, och vid midnatt har vi väckt honom, tagit taxi hem, lagt honom i sängen och han har somnat om på stuberten!

Jag och min man då? Jaa, vi har varit på bröllop, fest, romantiska middagar... eller bara tatt en fika
Vi blir oerhört snälla föräldrar av detta

Livet efter SHN-kuren och i Barnaboksanda i övrigt är gott.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Måste också här få citera ur sign. Neidias underbara inlägg:

"Vår dotter är 10,5 månad gammal, kurad för en månad sedan. Nu till min historia...

Efter att inte ha sovit en enda hel natt (inte ens en halv eller fjärdedel...) sedan hon föddes, insåg vi att varken hon eller någon annan i familjen mår bra. Hon åt jättedåligt, mörk under ögonen, gnällig, klängig, men samtidigt go' och gla'... BVC tyckte att självklart ska jag prova den hemska 5-minutersmetoden... Prövade 'i brist på annat', men det enda som hände var att hon somnade på kvällen för att sedan vakna upp till 25-30 ggr per natt... Kände oss villrådiga, ensamma och utlämnade allihop. Men mitt i all vår misär såg jag dig, Anna, på TV och det förändrade allt!!! Så boken Sova Hela Natten beställdes och lästes och lästes och diskuterades och lästes. Från första bladet insåg jag att det HÄR ÄR RÄTT!!!

Och det har jag talat om för BVC!!! De antecknade genast detta i journalen och sköterskan jag pratade med (sommarvikarie) tyckte detta lät helt fantastiskt och skulle tipsa andra föräldrar om Anna Wahlgrens böcker och hemsida! Bra!!!

Nätterna gick kanon från första natten. Visst, en hel lång rad med frågor på natten, men inget som vi inte kunde svara på... När vi lade henne på kvällen gav hon bara en lång suck och somnade, detta inom 10 min. Vi hann (behövde) inte ens buffa!!! Vi undrade nästan 'Hur gör man då? När barnet inte frågar eller gråter eller något alls, bara somnar...' Sedan den natten har hon sovit som en liten prinsessa, frånsett några få enstaka nätter som vargtimmen varit lite besvärlig.

- - -

Frånsett strulet vid dagslurarna har vi en glad och busig liten tjej vars aptit börjat komma! Sedan kurningen har hon fått två nya tänder, börjat ställa sig upp efter saker (och kan hålla balansen några sekunder utan stöd) och hon har fått ett bredare 'ordförråd'. Hon bubblar och babblar mest hela dagarna, försöker härma allt man säger. Utvecklingen har exploderat framåt!!!"
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"