Livet efter kuren - en uppmuntran!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

annawahlgren skrev::D Underbart :lol: :heart: :lol: Jag kan riktigt höra lillebror snarka :sleep:

Hemfall nu inte åt några konstiga idéer om att han är ju POJKE, så han ska väl duttas med och särbehandlas och trakteras med nuttiga silkesvantar och ligga och kräla på mamma som finns till bara för honom... :roll:

Han behöver sin sömn. Som alla människor. Stora som små.

Så shoot, baby :thumbsup:

O:) :heart: :sleep:
Jepp nu har jag äntligen glädjen att skriva här igen! :heart:
Efter att ha kurat vårt första barn gav vi oss i kast med standardmodellerandet av lillebror med liv och lust. Det gick bra på det stora hela men vägen har varit MYCKET krokigare med lille Nilse! SM, sen kur, kur, kur lääänge - men attityden var ristad i sten - självklart ska lille Nisse också sova sina 12 h, något annat var otänkbart! Och visst nu är vi där igen - en 7-månaders liten gosebebis som sover och sover så gott :heart:

Tack Anna och allt forumsfolk, tack igen :) :heart:
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Mormor Inger berättar (efter Metros reportage 17/11)

Inlägg av annawahlgren »

:D Från tidningen Metro, som hade ett stort reportage igår och i dag om "sömnskolan" (SHN-kursen) i Gastsjön i somras, har jag fått denna upplyftande rapport :wink: :lol:

TACK, Inger :P =D> :P

* * * * *

:arrow: *Jag rekommenderar varmt Anna Wahlgrens bok ”Sova hela natten”.

Min dotter fick tvillingar 2007 och hade redan ett barn 2003. Jag fick följa med på deras semester och hjälpa till med barnen. Det var en mycket jobbig tid. Bl.a för att barnen inte sov.

Min dotter hade boken med sig och vi började praktisera Annas metod. Barnen fick sova i varsitt rum och vi började med ett barn. Andningslarm (hade vi redan), mörkläggning, buffning, och en ramsa när vi gick ut, ”Nu ska du sova, sov så gott” några ggr medan man gick ut genom dörren, pass vid dörren.

Det var väldigt jobbigt eftersom man redan var så trött. Men till vår förvåning så efter 3 nätter så sov första barnet.

Efter några dagar tog vi itu med andra barnet och det gick lika bra.

På dagarna tillämpade vi ”drag, släpp och ryck till” vagnen när de skrek, för att de skulle sova. Det fungerade också väldigt bra.

När min dotter senare promenerade hemma på dagtid med kompisar och barnen skulle sova middag så sa hon bara ”Nu ska vi vila, sov så gott”, drog ner en filt över barnen och de somnade. Kompisarna tyckte det var mycket märkligt att de somnade så snabbt och lätt.

Det spelade inte någon roll vem som sa ramsan eller vilka ord eller språk det var. Det fungerade lika bra vilket som.

Någon slags ramsa blir det fortfarande, och barnen älskar sina sängar. Fast numer vill de bli kliade på ryggen eller under foten en stund.

Tack för ordet!

Inger Evensen*

O:) :heart: :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
majbrittsanna
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:47
Ort: stockholm

Inlägg av majbrittsanna »

Hej!

Detta kanske går lite utöver denna trådens ämne, men måste bara berätta en sak..

Igår kväll på väg hem från affären så fick jag se en syn som fick tårarna att stiga i ögonen på mig. En pappa, han såg ut som min kille, på trottoaren på andra sidan gatan i den mörka, kalla kvällen med sin vinterjacka om sin lilla bebis som hängde i babybjörnen på hans bröst. Han promenerade långsamt, tittade med jämna mellanrum ned på sin bebis (för att se om den lyckats somna, tänkte jag), höll sina armar tätt tätt kring den lilla kroppen. Hela min kropp fylldes av medkänsla till denna fina stackars pappa som gick där i den mörka kvällen och jagade sömn åt sin bebis, såsom också min dotters pappa och jag gjorde dagar, kvällar och ibland nätter för bara ett par månader sedan.

Jag kanske inbillar mig allt det här. Pappan kanske bara tog en trevlig kvällspromenad.

Så jag kunde inte förmå mig själv till att springa i fatt, viska i hans öra (för att inte väcka); Det behöver inte vara så här! Ni behöver inte ha det så här! Er bebis behöver inte lida på detta sätt! Det finns en lösning, en räddning och hon heter Anna Wahlgren. LÄS dagens METRO!

Jag kan bara hoppas att OM det inte bara var så att jag projicerade hela min egen situation på den lilla pappan och hans bebis (nåja det gjorde jag hur som), att han fått nys om Metros artikel igår. Inget barn, ingen familj ska behöva utstå det lidande som sömnbrist skapar.

Så.. en mycket mycket viktig artikel var det, många läser Metro.

Kram från Anna, som inte nått ända fram ännu, men som är på väg.
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

majbrittsanna skrev:Inget barn, ingen familj ska behöva utstå det lidande som sömnbrist skapar.
:D Tack, majbrittsanna :heart:

Det är så vackert, det du skriver, och så sant.

Jag tänker på det lilla barnet och på pappan och på dig och er, och på alla små (och inte så små) barn som så innerligt väl inte bara kan och behöver sova, tryggt och säkert, utan också VILL det - i likhet med resten av mänskligheten :!:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
malaisia
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 28 mar 2009, 08:01

Inlägg av malaisia »

Nu är det länge sedan Oskar kurades men han sover fortfarande som en prins!! Vi har haft några bakslag vid sjukdom men har snabbt lärt oss att hitta tillbaka till att somna på egen hand. Annas " sova hela natten" är verkligen det bästa vi gjort för Oskar och oss själva! Idag har vi en 2-åring som sover gott, äter bra och alltid är på bra humör och både mamma och pappa är utvilade! :D Tack Anna! :heart: :heart: :heart: :heart: :heart
O född 080918 Kurstart 090316
J född 110822
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart \:D/ :heart: =D>


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Norena
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 15 dec 2010, 15:00

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Norena »

Jag blir riktigt inspirerad nu! Boken beställdes igår och betalade extra porto för att den skulle komma hem snabbare! :lol:

Trött som människa är man och lillpojken 6,5månad blir bara struligare och struligare på natten. Sover oroligt och är svår att få att somna om.

Bara längtar tills boken kommer, så jag kan läsa den från pärm till pärm och börja arbeta och får ordning på detta! :)
Celia
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 12:09

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av Celia »

Hej, jag vill passa på att ge några uppmuntrande ord och samtidigt tacka för all hjälp när jag började kura!
Jag har två sötnosar som sover i samma rum, sover så fint ihop att det är rörande. Nätterna är 11.5-12 timmar. Vår lilla sju-månaders ser alltid glad ut när vi lägger henne, lägger sig på sitt speciella sätt och håller upp armen så att vi kan lägga in täcket där. Sedan behöver hon ibland stöka på lite innan hon somnar, men vem gör inte det? Hon är inte ledsen eller arg, utan kommer bara tillrätta. Nu har hon dessutom varit sjuk, läkaren trodde det var falsk krupp. Han antog att vi hade haft jobbiga nätter och såg uppriktigt förvånad ut när jag sa att hon sovit i 12 timmar förgående natt. Kurade barn kan verkligen sova sig igenom sjukdomar, och blir friskare snabbare!!
Jag ser kurandet som en process, vissa bitar har det tagit längre tid att få till. Ibland kan hon vakna under långa luren, men nöjer sig oftast med en ramsa. Den förutsägbara tillvaron är en lättnad för barn, och hon har verkligen tagit emot den tacksamt. Det är ett glatt och harmoniskt barn vi har, nyfiken på allt och undersöker noga det mesta. Det är så härligt att se! Jag önskar alla som vill påbörja kuren lycka till, och grattis! Tack för all uppmuntran jag fick, hoppas jag på något sätt kan ge tillbaka. Jag har börjat med mina grannar förresten... :) Kram!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar läsning, kära Celia :heart:

Det ska du veta: du gör skillnad =D>

Tack, säger jag å alla de små barns vägnar som du indirekt hjälper nu.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av annawahlgren »

Sign. Imma skriver på kurbarnens hjälpforum i dag:

:arrow: *Sova hela natten kuren är det bästa som hänt oss sedan hon föddes! Äntligen känner jag mig som mamma igen, självförtroendet börjar komma tillbaka och likaså energin. Jag njuter så enormt mycket av att vara mamma, det är ju så fantastiskt!

:arrow: Till alla er som läser detta och fortfarande tvekar... gör det och satsa 100%. Vi trodde att vår dotter skulle vara ett undantag eftersom hon var så "envis" och "viljestark" och älskade sin napp över allt annat. Första natten var lite bökig, men sen vände det helt och hållet! Vi har då försökt med allt och läkaren gav oss t.o.m sömnmedicin till henne trots att hon bara var 6,5 månad. Med medicinen sov hon inte mycket bättre, trots att hon var så gott som drogad och dagen efter bakis.

:arrow: Som mamma höll jag på att gå under, inte minst av att behöva ge min dotter medicin för att själv få några timmars sömn för att inte kollapsa (vilket jag gjorde pga sömnbrist vid två tillfällen. Vill även tillägga att jag drabbades av infektioner efter förlossningen som varade i 3,5 månad så jag var även ganska sliten av alla sjukdomar och antibiotikakurer).

:arrow: Jag har fått en ny bebis och min dotter har fått en ny mamma!

:arrow: Att genomföra kuren har varit det "enklaste" vi gjort jämfört med allt annat vi fått gå igenom! Så jag kan varmt rekommendera den. Mina nära och kära står häpna och tittar på och kallar det för trolleri, de tror inte sina ögon när det ser min underbara lilla tjej nu.*

Tack, Imma =D>


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
KarinF
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 14:57

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av KarinF »

Då var det min tur att skriva här - vilken lycka!!! Nu, när min dotter är 10 månader vågar jag lita på att sömnen faktiskt ÄR bra nu, vilket den varit sen kurningen vid 6,5 månader. Det är som natt och dag, tiden Före och Efter. Nu har vi ett liv! Före kurningen gick dagarna mest ut på att överleva och försöka sova eller vila på varje liten stund då S sov, vilket inte var långa stunder i taget och helt oförutsägbart. Jag är ensamstående mamma och har svårt att be om hjälp, nätterna hade gått tillbaka till sova 2 h i taget, jag hade inte sovit en hel natt sen...ja, när? Innan graviditeten gjorde att jag vaknade om nätterna. Min bebis var en "äta hela natten-bebis", "sova hela natten" kändes som ett hån och något som kanske går för vissa barn, men inte min dotter.

Men OJ vilken skillnad, redan efter första dagen och natten med schemat. Det var som om S hade väntat hela sitt liv på att få rutiner (medan jag hade läst "Nära föräldrar" och Lars H Gustafsson med "bär barnet", "anpassa dig efter barnet", Lyssna på barnet", vilket låter mjukt och fint och tilltalar mig, men uppenbarligen inte ledde mot hela nätter). Redan efter 2-3 nätter, där min mamma tog den första (jag bröt ihop totalt och då gick hon in för första gången) sov hon 20-8. I början vaknade hon och var ledsen vid 22-24-tiden men det var bara ett par dagar. Sen dess har hon sovit 12 h VARJE NATT!!! Någon enstaka gång vaknar hon till vid 22, men somnar snabbt om.

Jag var övertygad om att hon behövde äta på natten (trots att BVC sa att hon inte gjorde det), hennes huvudintag av maten var då, men hon ställde snabbt om sig.

Jag har följt kuren minutiöst och har inte vågat mig på att låta henne sova annat än i sin säng eller vagnen, utom i en spjälsäng hos mina föräldrar. Jag har dock gjort två undantag: hon har napp och har sovit på rygg-till nu då hon själv har börjat lägga sig på mage istället.

Som jag upplever det är nyckeln till att detta fungerar så bra
- Attityden. TACK ANNA för hjälpen att känna mig trygg i det jag gör, och inte ifrågasätta mig själv.
- Schemat. Att barnet - och jag! - vet vad som händer när.
- Glädjen! Att skratta tillsammans, skrattet till gonattet, att ha roligt ihop och umgås. De dagar det har blivit problem har det varit här det har brustit, tror jag.

Vi fick problem med eftermiddagsluren under en tid, och å fick jag fantastisk hjälp på detta forum. TUSEN TACK FÖR ATT NI FINNS! Det betyder så mycket, vilken trygghet. Jag hoppas att många andra vågar ta steget och ta emot hjälpen av Barnaboken, SHN-boken och detta forum. Det har gjort mitt liv så mycket bättre, och äntligen får min dotter den sömn hon behöver, inte för få, utspridda timmar. TACK!!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av annawahlgren »

:D TACK, kära KarinF :heart: Vilken underbar berättelse :-({|=

Vilken gåva du har gett ditt lilla barn - kanske den vackraste av alla: god, njutningsfylld, skön och sammanhängande nattsömn, för livet O:) :heart: :sleep:

Med det du skrivit här har du redan hjälpt så många små barn :heart: Och peppat och stött så många föräldrar :heart:

:lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annaf
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 19 mar 2011, 09:10

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av annaf »

TACK alla vilken uppmuntrande tråd, ni får mig att kämpa vidare! Jag hoppas (och tror efter att ha läst era inlägg) att jag själv kan skriva här och uppmuntra andra om något år :)
KarinF
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 06 dec 2010, 14:57

Re: Livet efter kuren - en uppmuntran!

Inlägg av KarinF »

Kan jag så kan alla. Tro mig. Och kan min dotter så kan alla barn. Det är som Anna säger och skriver: barn är av kött och blod, och de har samma grundläggande behov. Lycka till!!!

Och TACK Anna! Jag kan inte nog beskriva vilken avgörande skillnad i min dotters och mitt liv som Kuren gjorde. Före: ett töcken. Efter: ett rent nöje!
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"