2-åring med utbrott

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Katttta

2-åring med utbrott

Inlägg av Katttta »

Hej!

Vi har en dotter på snart 2 år som senaste månaderna har visat prov på större o större utbrott. När hon tex inte får göra något hon vill bryter hon ihop och kan skrika i 15-20 minuter.

Vi har försökt bemöta det med tydlighet och att inte uppmuntra/belöna utbrotten utan istället ignorera henne - efter en tillsägelse - och ibland även förflytta henne till ett annat rum och inte låta henne vara med i gemenskapen förrän hon lugnat ner sig. Ibland har det fungerat bra men ofta kan det ta upp till 15 min tills hon lugnat ner sig. Då kramas vi och konstaterar att vi är sams och sedan fortsätter vi som tidigare. Det brukar fungera bra.

Vi trodde att det skulle lugna ner sig men nu tycker jag snarare att utbrotten blir fler och fler - flertalet varje dag. Jag förstår att det säkert beror på hur vi hanterar och bemöter det... Men jag vet faktiskt inte hur jag ska bete mig annars! Argumentera o resonera med henne fungerar verkligen inte. Hon blir så låst o bara skriker. Är ju lite för liten för att förstå argument också.....

Snälla, kan någon komma med råd o stöd hur vi bäst ska bemöta henne??! Jag lider innombords av alla konflikter.

Tacksam för alla förslag!!!
Katta

Mamma till en underbar liten kicka, född juni -07 och kurad påsken -08
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Katta :D
Lite i tidsnöd börjar jag med att ge dig en länk:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18665

Där hittar du bra under exempelvis förtrots samt även andra allmäna trådar för nya tankar och nya sätt att möta henne.

Läs gärna igenom först och kom tillbaka med dina funderingar på det.

Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
cillus

Re: 2-åring med utbrott

Inlägg av cillus »

Katttta skrev:Hej!

Vi har en dotter på snart 2 år som senaste månaderna har visat prov på större o större utbrott. När hon tex inte får göra något hon vill bryter hon ihop och kan skrika i 15-20 minuter.

Tacksam för alla förslag!!!
Också i tidsnöd så jag skriver lite bara fastän man skulle kunna skriva hur mycket som helst! :D

Mitt tips när hon vill något som ni inte anser nödvändigt. (ex glass, godis eller annat..)
PAKTA! Jaa, vad gott med godis, jag skulle också vilja ha, men det är ju inte Lördag idag. (Sägs med en aning missmodig ton)

Kom gärna med exempel på vad hon inte får göra. :!:

Jag märker på min dotter att om hon ser att jag reagerar negativt på något som hon vill göra så blir det en än mer trigger för henne. Hon brukar nosa upp triggerpunkter väldigt snabbt! :D
Exempelvis så försöker hon ibland dra mig i håret när hon är på "bushumör".
Ibland är jag bara irriterad eller trött, då kan det faktiskt hända att jag blir irriterad och säger åt henne att sluta. Då drar hon än mer hårdare och envetet och blir på ett sånt där härligt "bushumör".. :D

MEN om jag snabbt tar hennes lilla hand efter första "draget" och stryker den över mitt huvud, och säger Jaa vad skönt, mamma gillar att bli kliad på huvudet. JA då drar hon faktiskt inte i håret. Eller så kan jag säga, men OJ fastnade fingrarna i håret, jaaa mamma haar ju så långt hår.

Så jag vill påstå att min irritation speglar av sig samt vice versa. Men är man bara förberedd och inställd på PAKTA, VISA, LEDA, LÄRAså brukar det fungera rätt så bra.
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Jag instämmer, PAKTA är verkligen effektivt. Visa, lära, leda, hjälpa är en klassiker som också går varm här hemma.

Annars tycker jag AVLEDNING är väldans effektivt men det gäller så klart att man kommer på något själv att avleda med, och är man trött/irriterad själv så kan det kännas som enklaste utvägen ibland att bara säga "nej sluta". Men jag tycker det funkar bra att bara slänga ur sig "oj titta där" och så får man hitta på något att titta på, det kan ju vara vad som helst, senast idag så fick jag syn på en vintermössa och sa "där ligger ju den där gamla vintermössan, trod du den passar fortfarande?", och så började vi prova mössor istället :wink:

Att svara JA på frågorna är också en klassiker men väl så effektivt. Jobba med att alltid försöka svara ja oavsett vad dottern frågar (det går OFTAST att hitta på någt att vända meningen med men det kräver lite övning från din sida). Exempel: "Jag vill plocka blommor nu". Ni hinner inte just nu och ditt svar blir: JA, vilken bra idé, det kan vi göra i eftermiddag så gör vi fint tills pappa kommer hem. Om det inte går hem säger man att vi plockar EN blomma nu så plockar vi resten sen.

Lycka till!
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"