Fram till förra veckan har hon sovit 2 pass per dag (1,5 resp. 45 min). För ett tag sedan började förmiddagspasset strula samt kvällsläggningen och jag förstod att nu var det dags att senarelägga förmiddagsluren samt endast ge henne en 20-minutare på eftermiddagen. Allt enligt rekommendationer från AW och Mammut!
Men det fungerar inte! Hon somnar efter lunch och sover sina 1,5 timmar men på eftermiddagen VÄGRAR hon sova sina 20 minuter. Hon är väldigt trött på kvällen men klarar av hela eftermiddagen utan sömn. Vi har kämpat på i en vecka nu.
Schemat ska vara:
07.30 Morgon
11.30-13 Sova
16.10-16.30 Sova
19.30 Natti
Enligt detta så får hon ju nästan 14 timmars sömn så det är ju lite för mycket men det är schemarekommendationer som jag fått här på forumet. Nu när hon är ett år så borde hon ju bara sova 13,5 timmar. Jag kanju lägga henne 15 min. senare på kvällen men jag har svårt att se att det skulle hjälpa henne att sova sina 20 min. på eftermiddagen.
Ska jag helt enkelt övergå till endast ett sovpass per dag? Egentligen borde hon ju inte klara av detta förrän hon är 15 månader?
Tilläggas kan att dottern innan alltid sovit nästan mer än vad som rekommenderats för hennes ålder så därför är jag mycket förvånad över att det inte fungerar nu!
Tips?