Bara en lur vid 12 månader?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Love

Bara en lur vid 12 månader?

Inlägg av Love »

Dotterns sömn har alltid följt AW:s råd och anvisningar till punkt och rpicka. Teori och verklighet har gått hand i hand. Men nu när hon fyllt ett år så stämmer det inte längre.

Fram till förra veckan har hon sovit 2 pass per dag (1,5 resp. 45 min). För ett tag sedan började förmiddagspasset strula samt kvällsläggningen och jag förstod att nu var det dags att senarelägga förmiddagsluren samt endast ge henne en 20-minutare på eftermiddagen. Allt enligt rekommendationer från AW och Mammut!

Men det fungerar inte! Hon somnar efter lunch och sover sina 1,5 timmar men på eftermiddagen VÄGRAR hon sova sina 20 minuter. Hon är väldigt trött på kvällen men klarar av hela eftermiddagen utan sömn. Vi har kämpat på i en vecka nu. :evil:

Schemat ska vara:
07.30 Morgon
11.30-13 Sova
16.10-16.30 Sova
19.30 Natti

Enligt detta så får hon ju nästan 14 timmars sömn så det är ju lite för mycket men det är schemarekommendationer som jag fått här på forumet. Nu när hon är ett år så borde hon ju bara sova 13,5 timmar. Jag kanju lägga henne 15 min. senare på kvällen men jag har svårt att se att det skulle hjälpa henne att sova sina 20 min. på eftermiddagen.

Ska jag helt enkelt övergå till endast ett sovpass per dag? Egentligen borde hon ju inte klara av detta förrän hon är 15 månader? :?:

Tilläggas kan att dottern innan alltid sovit nästan mer än vad som rekommenderats för hennes ålder så därför är jag mycket förvånad över att det inte fungerar nu!

Tips?
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Sussi

Inlägg av Sussi »

Inget tips direkt, men jag kan bara berätta att Maja sovit en gång/dag sen hon var 12 månader. Hon sover visserligen 2 timmar och en kvart, mellan 12 och kvart över 2 oftast. Hon går upp tidigt, halv 6, och somnar 19 på kvällen. Det är nog egentligen en halvtimme för lite sömn, men hon verkar nöja sig med det. Ibland, kanske en gång i veckan, sover Maja en halvtimmes extralur :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du kan ha en lur - huvudsaken är att det funkar och att hon orkar med eftermiddagen!

:idea: Du kan alltid ha en 20-minutare om det kniper - i övrigt kan du lägga henne tidigare på kvällen (30min) om det behövs!

:D Lycka till!
Little Baba

Inlägg av Little Baba »

Hej,
Vår lilla är precis ett år och vi kör så här:
6.45 morgon, välling
8.00 frukost
10.00-11.30 fm-lur
12.00 lunch
15.00 mellanmål
16.00-16.20 em-lur
17.45 middag
18.45 välling, nattning

Det funkar än så länge bra för oss. Vi går alltid ut och går en liten morgonpromenad (hälsar på vovvar, matar fåglar etc..), och efter den är hon vanligtvis rätt trött.
Lycka till!
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Hej,

Min lilla knodd är inte mer än 11 månader men nu har förmiddagsluren som hos oss är 20 minuter strulat så mycket och länge att idag tog jag helt enkelt bort den.

Han skall nu sova minst 2 timmar från 12.

Jag kommer att ge detta minst en vecka för att sedan utvärdera. Än så länge så funkar det ypperligt. Han somnade nästan omedelbums.

Jag hade tänkt ha kvar fm luren fram till hösten då han skall börja på dagis men det verkade inte riktigt funka så.

Han har natt mellan 19-07 och får han sina 2 timmar på dagen så blir det 14 timmar. Dessa tider funkar även med min stora tjej och det spelar ingen roll om hon sover på dagis eller hemma det kommer att funka bra vilket som med de tiderna.

Nu är det bara att se om lillknodd tycker att det är bra tider också ;-)

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
mia75

Inlägg av mia75 »

Emil gick ner till två lurar redan före han blev fem månader och nu drog vi ner till en lur när han var drygt elva månader. Det fungerar utmärkt! Vissa dagar lägger jag till en 20-minutare på eftermiddagen om han är väldigt trött. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hm, påläst som du är har du ändå missförstått lite tror jag. Rekommendationen är 13,5 tim/dygn från ett år, inte 15 mån. En del små älsklingar klarar sig alltid på bara en lur, på förslagsvis 1,5 tim (om man har 12 tim nattsömn), andra måste ha en liten tjugominuters ibland, vissa dagar, dessutom, och då inte sällan på tidiga förmiddagen. (Med ensamlek kan de ta sig den luren själva om och när de behöver.)

Mitt förslag är alltså att du kör igång med en enda lur, som fyller hennes sömnbehov tillsammans med natten, och om och när hon skulle stupa någon enstaka gång lägger du in en tjugominuters akut. Du kan också lägga henne en halvtimme tidigare på kvällen ibland utan att det förändrar någonting (annat än till det bättre :D ).
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Love

Inlägg av Love »

Gott! Tack för all feedback! Vi har 12 timmar natt samt endast en lur efter lunch på 1,5 timme. Dock så blir det oftast en fem-minutare på för-eller eftermiddagen om vi kör bil eller vagn men det behöver hon.

Nu är vi på spåret igen och det känns skönt! :D Allt är som vanligt- hon säger inte pip då det är dags att sova dagslur eller natt och hon sover sina 12 timmar natten igenom! Härligt! Allt tack vare dig Anna och detta eminenta forum!

P. S Vill bara säga att det var min frisör som tipsade mig om Anna Wahlgrens metoder då jag var gravid. Jag var och klippte mig för en dryg vecka sedan och vi kom att samtala om hur bra min dotter sover etc. Min frisör, som själv har tre barn, sade då att hon fattar inte varför inte alla kör AW! Jag bara instämmer och är tacksam över att jag fick information redan då jag var gravid om standardmål, etc. \:D/
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Åh, tack :D Härligt att höra :lol:

Även om det nu dröjer ett år tills du går till frisören nästa gång, så kom ihåg att hälsa så gott :lol: från en stolt och tacksam Anna :oops: :oops: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Love

Inlägg av Love »

:D Det ska jag göra! Hon har aldrig varit inne på forumet utan kört helt enligt Barnaboken! Nästa klippning är i augusti 8)
ÅsaK

Så funkar det för oss

Inlägg av ÅsaK »

Har en nykurad 13 månaderskille som endast sover en gång. Enligt AW ska en ettåring sova 13,5 timmar. Så här ser det ut för oss:

Vaknar 08.00
Frukost (välling) 08.15
Macka 08.45
Lunch 12.00
Sov 13-14.30
Mellanmål 14.35
Middag 16.00
Kvällsmål (välling) 19.00
Natt 20.00

Detta funkar jättebra för oss oftast. Det tog några veckor att få till att han sov en och en halv timme på dagen (isf 2*45h) sammanhängande men nu funkar det hyfsat. Det har varit jätteviktigt med mellanmålen så att han får energi att orka med. Det har räckt med tex. ett päron eller en halv burk fruktpuré. I början blev han trött men han vande sig ganska snabbt att vara vaken längre i stöten. När det inte funkat för oss är när han ätit lunch och lagt sig direkt efteråt. Då har han vaknat efter ca 45 minuter. Det är nog inget skönt att lägga sig proppmätt. Lunchen strulade oxå i början då han var trött, men som sagt vande han sig efter någon vecka.

Jag hoppas att jag var till någon hjälp.
:)
/ÅsaK
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"