Hjälp en nybörjare!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna30

Hjälp en nybörjare!!

Inlägg av Anna30 »

Hej!!

Har en son på två månader och vi har nu börjat lite smått med standardmetoden.
Men nu behöver jag lite hjälp.
Min son sover oftast väldigt bra på nätterna,somnar för natten runt 21.00.
då sover han ca 6 timmar,äter igen och lägger han vaken isin säng och somnar om själv,han somnar alltid om själv på nätterna.
Han brukar vakna runt 8.30.
Efter jag har gett mat jämt så låter jag han vara uppe så länge han orkar(runt 1½-2 timmar inkl. mat),sen ger jag mat igen och då är han jättetrött och somnar nästan vid flaskan(ammar ej),lägger han sen i sin säng och buffar,har försökt att buffa han på magen men det gillar han inte utan buffar han på rygg,det funkar oftast bra,men jag tycker jag få stå så länge ibland,speciellt på kvällen före nattensovningen! Runt 10-15m.
Och så vaknar han nästan jämt upp efter fem minuter, och så får jag gå in och buffa han igen och så här får jag nästan göra 4-5 gånger innan han somnar ordentligt,så är det varje gång han ska sova!!

Och när han väl har somnat så vaknar han oftast efter 40m och är ledsen och då är det svårt att få han att somna om med buffningen, han blir nästan hysterisk till slut så då måste jag lyfta upp han, och när han väl kommer upp så är han ändå gnällig eller nästan somnar i min famn,så han är ju fortfarande trött!!
Hur ska jag göra?
ska jag rusa in direkt när han vaknar och buffa?,ibland kan han somna om när han vaknar, det händer mest på eftermiddan, då han jämt vill sova ett långt pass runt 3 timmar,på förmiddan sover han max en 1 timme!

Är tacksam för alla tips jag kan få!!
:?
kokos

Inlägg av kokos »

Kanske skulle du testa att vagna honom istället? Har du funderat på det? Tror att många riktigt små barn svarar snabbare på vagning än buffning men det är kanske bara en egen personlig uppfattning: så var det i alla fall för oss.

Det är ju kanon att han somnar om av sig själv på nätterna. Därför tror jag att han snart kommer att göra det när han ska somna på kvällen också om du guidar honom och har förtroende för att han kan själv! Ta inte upp honom!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"