Nu börjar vårt läsäventyr

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

Jag simpelthen älskar det när barn sätter vuxna på plats! =D>
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Hej på er!

Vad kul att se att det är så många trådar som börjar växa sig fram :D

Här går det ganska bra.
Ang. fysiska övningar så fick storasyster en ny cykel när hon fyllde år. HOn har ju cyklat mycket med stödhjul men denna var utan. Så för någon månad sen tog vi ut den och första och andra gången sprang jag med men sedan fixade hon det själv :shock: Jag hoppas att kanske alla dessa balansövningar, krypningar etc har gjort sitt. Cykla måste väl vara en bra övning eller ?? :-k

Läsningen med lillebror blir mest powerpoint. Här är det ju svårt att veta hur mycket han lär sig men han har nästan tagit ut hela alfabetet av sig själv. Han blir dock inspirerad av storasyster som pekar på bokstäver överallt.
Talet kommer också mer och mer, han skippar första bokstaven i de flesta ord men jag förstår honom :lol:

Storasysters läsning går ok, när vi pratar om andra eller någon stad etc så kan hon säga: -Det börjar med bokstaven.... och oftast har hon rätt fast hon aldrig har sett ordet.
När jag har haft ont om tid att fixa material så tar jag fram våra inplastade bokstäver och håller upp en och sedan försöker vi hitta så många ord vi kan på den bokstaven. T.o.m lillebror tycker det är kul. Det hela brukar sluta med att storasyster släpar fram ordboken för att hitta ord :lol:

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

Syskon är underbara när de drar varandra på det här sättet! :D

Och Doman-tänket blir precis så rotad i oss, att vi tar varje tillfälle i akt att lära något, även om det inte görs efter "programmer".
Vilken flying start dina barn får, det är bara att =D>

Jag gjorde böcker till Felicia med PC och kopiator.
Jag lånade böcker med fina och många illustrationer, och kopierade dem.
Så skrev jag en nerkortat och förenklat version på min PC, i skriftstorlek 48, och sedan gjorde jag "bok". Text på en sida, så man fick bläddra om för att se illustrationen som hörde till.

Jag vet inte om hon kunde läsa själv, eller om hon lärde dem utantill, men hon älskade dem, och satt ofta med dem själv.
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Jag är en riktig periodare :roll: :lol:
Vare sig det gäller IAHP, träning, kosthållning och andra intressen.
Dock har jag försökt hålla intresset uppe med bokstäver, ord etc med spel och annat.

Men nu är vi på banan igen. Barnen blev vilda av förtjusning och storasyster blev jättearg när jag efter ca 30 sek avslutade aktiviteten....
Vi har kört igång med minst fyra gånger per dag och ibland upp till åtta gånger beroende om jag jobbar eller ej.

Jag har kvar en del material med meningar som vi kör på samt enstaka ord i ppt.

Under den här sommar och höst så införskaffade jag en del kul tallriks underlägg med månader, fåglar löv, fiskar etc och tack vare det så kan dom alla månaderna och dagarna på året.
lillebror har börjat försöka skriva bokstäver och även när han inte vet det så ropar storasyster:-Mamma lillebror har skrivit ett litet a!! :D

Tyvärr så märker jag att storasyster skriver bara stora bokstäver jag blir tokig på att allt till barn skriver alla med stora bokstäver.

Jag återkommer igen snart när jag ser vart deras intresse ligger men nya böcker måste jag fixa så till biblioteket åker jag imorgon för att kopiera lite bilder.

kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

All skrivning är bra skrivning! =D>

Och barn brukar klarar av att lära sig både två och fyra olika skrivstilar, + datorn(!) och det brukar ju gå bra. De är ju rätt anpasningsbara, de smarta barnen... ;)

Läs och skriv så mycket som möjligt, men kom i håg att alltis sluta innan de vill sluta. Keep 'em hungry! :)
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Det är så fantastiskt när ens barn alltid överraskar en. Eftersom jag inte riktigt fått till läsningen så kontinuerligt som jag har velat så tror jag ju inte att dom har lärt sig något.
Dottern är dock väldigt intresserad och frågar ofta vad det står.

Så nu när jag fått en nattjänst där jag har ca 1 timme över där jag kan förbereda material så har vi kört igång med buller och bång för någon vecka sedan.
Jag skrev ner alla månaderna på året och tänkte att dom kunde ju storasyster båda läsa och sortera. Så tog jag hem dom på morgonen och dottern tog dom läste dom själv och la dom i rätt ordning... :roll: :roll: :roll: oj vad jag ligger efter :lol:

så det var bara att börja om med material. 3-ords meningar funkar bra, lite utmanande men kul tycker hon. Lillebror tycker det mesta funkar.
Emmy 080212
Rasmus 091223
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av TorsMamma »

Japp, oftast ligger man långt efter! :lol: :lol: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

:lol:

Underbart!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "