Nu börjar vårt läsäventyr

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Det som är så bra med dessa bilder är att de bara visar pippin och inget annat. Så pippin är 10cm och det är helt vitt en bit runt omkring.
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Ja, men då funkar det! :D Go!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Hej!

Pippi bilderna gjorde jag och de gjorde succé, särskillt hos lillebror.

Sedan har jag även gjort bok till storasyster men här kommer det kluriga.

-skriver jag för lätta böcker, alltså en kort mening så tycker hon det är tråkigt. Alltså inte intresserad att läsa boken mer.
Läser jag andra böcker för henne som tex Alfons Åberg så är det ju ganska mycket text.

-skriver jag för långa meningar så verkar hon inte "se" alla orden. Hur kan jag förklara :-k alltså hon har ett himla bra minne. För när jag har läste en mening för henne så kommer hon ju ihåg den även om hon inte ser orden. HOn vet ju tex att när meningen började med Morfar.... så är fortsättningen... badar i sjön. Så hon läser ju ur minnet. Förstår ni hur jag menar? För vid problemlösningar så har jag ibland tagit våra 2-ordsmeningar och om det står "Alex skrattar" så har jag frågat -Vad gör Alex, gråter eller skrattar han. och då har hon ju riktigt kollat, vilket hon annars aldrig gör. Jag vill ju att hon skall se på alla orden även om hon inte förstår dom. Men detta är kanske inget problem?

Dock när jag läser andra böcker och jag läser ord som hon förstår så vill hon se vart det står och sedan brukar hon även leta upp orden själv. Ordet "och" har blivit en favorit :lol:


Sedan undrar jag hur mycket balansbrädan skall gås på om det skall ge något? Nu går dom kanske 3 gånger om dagen 2 vändor fram och tillbaka.

Jag försöker få ihop lite mer organisation bland allt men inte lyckats jämt. Vi får väl till allt mellan 5-15 gånger per dag beroende om vi är hemma hela dagen eller ej.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Jag tror det var 5 ggr/dag för brädan men jag är osäker. Ofta ofta är ju det som verkligen ger resultat för de fysiska övningarna. Gör man bara ngn gg ibland kan man lika gärna sluta om jag förstod Doman rätt...

Det är väl därför som fys-programmet känns oöverstigligt för mig och därför har jag valt endast ett par saker och i övrigt tänker jag på att inte hindra. Villa han klättra på allt möjligt när vi är ute så får den lilla människan göra det och jag uppmuntrar det.


Läsprogrammet förstår jag att även ämnet är viktigt. Det tar lite tid innan man hittar rätt. Längden på meningarna OCH rätt slags story. Bebispojken diggade bara böcker om sig själv och nu vill han gärna läsa om djur och VISSA figurer som han tycker är intressanta- ex Labolina. Annars är det inte intressant. Så det är kanske där knusslet ligger? Kan du inte klippa sönder Alfons Åberg och korta ned texten? :idea: Om hon nu gillar Alfons tänker jag...

Problemlösning har jag aldrig gjort med läsningen. Jag tror att det kan bli lite för mkt test över det hela och då blir det ju lätt ](*,) Jag kan inte veta att Bebispojken kan/läser allt men jag tror att det kommer komma av sig självt. Det är bara att tuffa på tänker jag. Bara du varierar texterna. Det är mest det som är svårt tycker jag själv. Att hinna med att göra måååånga böcker. En del läser han andra inte. Men nytt nytt ska det vara....

Kram! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Hej Luvisen!

Tack för ditt svar! :D
Gör man bara ngn gg ibland kan man lika gärna sluta om jag förstod Doman rätt...
Hmm det känns ju lite hårt :-k Alltså jag resonerar lite att lite borde ju vara bättre än ingenting :?: Det märker man ju på tex läsningen, även om jag tappade det i några månader så lärde hon ju sig själv en del på den tiden. Men någon gymnast lär det inte bli i vår familj :lol: Jag kör på vad vi hinner något kanske det ger.

Jag får väl helt enkel göra lite mer olika böcker och se vad hon fastnar för mest.

Jo en annan fundering: Hur gör du dina böcker :?:
Jag har gjort 3 varianter för jag har inte hittat någon som är helt klockren.
Jag har vikt tjocka A4 sidor och häftat, inplastade A4 och sedan satt ihop dom och den sista är plastmappar där man kan sätta in papper och bläddra.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev:Hmm det känns ju lite hårt Alltså jag resonerar lite att lite borde ju vara bättre än ingenting D
Ja, det är krasst. :shock: Men de fysiska övningarna kräver kontinuitet och frekvens på ett helt att annat sätt än läsning/matte/kunskap. De små liksom stora måste liksom bygga på muskelmassa och motorisk kontroll. Det är som när vi tränar ngt, det går frammåt änsålänge man gör det regelbundet och hyfsat ofta annars tappar man muskler och förmåga. Tanken med fysövningarna är att de ska bygga upp vissa specifika färdigheter- till ex utökad lungkapacitet. Det och går bara om man springer ofta så man kan springa längre och fortare varje gg. DÅ först får de den där utökade lungkapaciteten som de kan använda sig av om de vill nära de är vuxna. Typ om de vill klättra berg. 8) Det är ett sätt som alla andra att ge breda förutsättningar för framtiden. Gymnasten verkar väldigt få av "Doman"-barnen bli- det verkar mest dragna åt den intellektuella hållet men de kan om de skulle vilja. :wink:

Det vore skoj om man kunde göra att och hade bra med plats hemma men så ser inte vår verklighet ut så vi tar de vi kan och orkar.

Med läsning/matte/kunskap då är det mer som en bank, det som går in stannar med de små. Det är väldigt tacksamt. Det är därför han skriver att ett litet program är bättre än inget. Och att man kan göra avbrott på flera månader ett par ggr bara man forts där man slutade och inte börjar om. :D


Här blir det nog inga gymnaster heller. :lol:
Krisse skrev:Jo en annan fundering: Hur gör du dina böcker?
Som du. :lol: Provat lite hit och lite dit. Eftersom det känns som det måste gå fortare och fortare :o så har jag nu resignerat lite och gör dem på vanligt A4-papper som jag ställer horisontalt, hålar och sätter ihop med snören som sitter liiite löst så det går att bläddra hjälpligt.

Önskar det fanns sådana där ringar som man bara kunde knäppa ihop böckerna i hålen. Förstår du vad jag menar? Då skulle jag laminera alla sidor så det blev lätta att bläddra och gick att torka av...Speciellt när barnen är små och ska smaka på allt eller smeta på lite banan och annat gott.... :roll: :lol:

Kram!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Hej Luvisen!
Det är som när vi tränar ngt, det går frammåt änsålänge man gör det regelbundet och hyfsat ofta annars tappar man muskler och förmåga.
Ja det är såklart :idea: Det är ju därför aldrig jag blir riktigt tränad - det blir ju aldrig regelbundet :lol:

Balansbrädan är klurig, de är lite svår flörtade att få dom att gå på den efter några veckor. Dock är intresset med att balansera på min sänggavel som är högt upp och jättesmal, kanske 2,5 cm jätteroligt och på soffryggen, som är lite bredare men ändå väldigt högt upp. Så det kanske är höjden dom diggar :-k Men om man skall bygga upp balansbrädan så kan man ju inte lämna den obevakad. hmm vad göra :?:
Då skulle jag laminera alla sidor så det blev lätta att bläddra och gick att torka av..
Har du en lamineringsmaskin hemma? Jag har letat men inte hittat någon som jag riktigt har råd med. För det vore ju kanon, nu försöker lillebror bara dra loss bilderna och undersöka dom. Han är en riktig nyfiken typ på hur allting fungerar.
Jag undrar vad jag skulle kunna skaffa honom för saker. Han har ju nästan sönder datorer, diskmaskin, tvättmaskin, även om jag är med och visar och visar och visar så får han aldrig nog. :lol:

Ibland är vi borta halva dagarna och för att hitta nya saker man kan göra så har jag börjat lära dom teckenspråk, för det kan man ju göra överallt. Lillebror kollar mest, det är nog lite för svårt för honom att få till det, men han förstår säkert :D . Storasyster har lärt sig sitt namn, ja, nej, jag älskar dig och lite sånt. Jag lärde mig ju själv alfabetet när jag var liten på skoj. Sedan såg vi faktiskt på stan några som pratade med teckenspråk och det tyckte storasyster var fantastiskt.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev:Det är ju därför aldrig jag blir riktigt tränad - det blir ju aldrig regelbundet
:lol: Samma här.
Krisse skrev: Så det kanske är höjden dom diggar Men om man skall bygga upp balansbrädan så kan man ju inte lämna den obevakad. hmm vad göra
Jag börjar misstänka att det ska vara ganska högt men jag vågar verkligen inte göra den så hög ännu, speciellt när jag själv är så otymplig så jag kanske inte hinner fram om det skulle hända ngt. Därför önskar jag att jag hade antingen mer plats så man kunde ha ett gymrum 8) , då kunde man ju bara låsa det när man inte kunde hålla uppsikt, eller att det fanns en gymnastiksal i närheten dit man kunde få gå med sina småttingar varje dag! :D

Jag har kollat på gymnastiska kurser men det är så himla basala att min gosse skulle tröttna på nolltid. Ingen Doman-kunskap i sikte... :(
Krisse skrev:Har du en lamineringsmaskin hemma?
Näe. Ska jag laminera gör jag det för hand. Jag har dock funderat på att införskaffa en nu när vi ska ha en till liten samt att jag också gör POI-böcker...Såg att de fanns en del här till rimliga priser:
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Sea ... ingsmaskin

POI-böckerna är lite finare eftersom det går åt en del arbete så för dem brukar jag köpa mindre svarta fotoalbum på Granit och sedan klistra in bild och text. Då blir det en riktig bok som håller för lite ruffare tag...Men det klart, riktigt små försöker nog ändå riva ut det inklistrade. :roll:
Krisse skrev:Jag undrar vad jag skulle kunna skaffa honom för saker.
Hmm :-k vad skulle kunna göra honom förnöjd... Låt se, vad är det han gillar mest? Riva eller knappa?
Jag hade en kartong med prylar till Bebispojken när det begav sig som innehöll olika förpackningar, plast, kartong etc. Små och stora som han pillade sönder. Det gällde att hela tiden fylla på med nytt... 8) Läkemedelsförpackningar var hans favvo. Tomma då, förstås. Även nässprejflaskor med kork...
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Tack för tipset ang. lamineringsmaskin.

Såg du "bindningsmaskinen" längst ner :?:
Då skulle ju man kunna binda ihop böckerna.
Låt se, vad är det han gillar mest? Riva eller knappa?
Det verkar vara mest elektronik som han diggar, att min telefon fortfarande håller är helt otroligt :lol: för han kan bli så arg när det inte riktigt går som han har tänkt sig och då flyger den över rummet.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Hege »

Lamineringsmaskin är guld värdt! =D>

Jag laminerade BITs, och julklappar och bilder och jag vet inte vad. Jag älskade min maskin, tills den gick sönder... :(

Att laminara boksidar går bra, göra hål (tre bruker räcka), och sedan göra ringar av hushållsnöre. Det håller bra, och går fint att bläddra i om man inte gör ringarna för små och "strama". Lämna plats på den sidan där du ska göra hål, så hålen kan göras där det bara är plast. Då tål de fukt utan att bli fula.

Att få gjort de fysiska övningarna är inte något problem, om man gör som i Sova Hela Natten. Gör ett schema som ni tror ni kan hålla utan att bryta nacken, och håll er till det.

Vill ni ha 5 (eller 15) vändor på balansbrädan, så gör ett schema med 5 (eller 15) rutor på, så man kan bocka av i en ruta när man har gått vändan.

På samma schema kan man göra rutor för hur många läs-sessions man vill ha, hur många BITs, ja ni fattar?

Laminera så schemat! Införskaffa whiteboardpenna, och bocka i väg eftersm dagen går. Lätt att se hur mycket man gjort. Lika lätt att se hur mycket som finns kvar att göra. Och skönt att se när det är klart! :wink:

Sen är det bara att stryka ut när kvällen kommer, och det är klart att börja om dagen efter! =D> =D> =D>

Jag lovar, att hålla många programmer i huvudet är inte kul, men med detta systemet går det hyfsat!
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev:
Såg du "bindningsmaskinen" längst ner :?:
Då skulle ju man kunna binda ihop böckerna.
Ja, jag såg! =P~ Det är så mkt jag vill fixa och så lite stålar... Men det tål att tänka på! :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Hej på er!

En liten uppdatering från oss.

En laminatmaskin är inköpt yes =D> och jag har ägnat kvällen åt att göra böcker.
Storasyster brukar ropa efter jag har lagt henne:
-Mamma nu kan du göra en bok till mig när jag sover! :lol:
Så det är ju bara att sätta igång.
Men jag funderar på att göra böcker på halva a4 för att spara lite laminatpapper.

Storasyster har börjat hos dagmamma 15 tim i veckan för att få se lite jämnåriga vilket har förbättrat hennes humör här hemma. Den tiden lägger jag allt krut på lillebror. Nu har jag tills augusti då jag nog tyvärr måste börja jobba 75% så jag vill komma så långt som möjligt. För att blir gravid en tredje gång gick visst inte som var min plan :(

Storasyster är intresserad av all text. HOn brukar ta en av mina böcker och sitta och titta i bredvid mig om jag läser.

Hon fick bokstäver av sin mormor i julklapp som jag brukar skriva meddelande till henne på kylskåpet varje morgon.

Lillebror älskar sina bits särskilt med bilar, maskiner flygplan men också med djur. Han har tagit efter storasyster och pekar på bokstäverna och säger lite olika ljud :roll: :roll: Storasyster som kan alfabetet som ett rinnande vatten vill gärna bokstavera alla orden när vi kör bits.

Lillebror talar ju fortfarande inte men storasyster brukar få han att bokstavera sitt namn. Hon säger:
-Kan du säga R, och han säger R
-Kan du säga A och han säger A osv osv osv
sedan när hon är färdig ropar hon
-du kunde bravo mamma, mamma han kunde säga sitt namn :heart: det finns inget finare än syskonkärlek

Programmen (bits och läsning) funkar bra på vardagarna på helgerna blir det bara några få sessioner. När pappa är hemma så ligger all fokus på honom vilket jag förstår.

Det jag mest funderar på är om lillebror har krupit tillräckligt. Jag försöker spana om han springer helt korsvis men han har lite olika rörelser för sig med armarna när han springer.
När han kryper upp för trappen använder han bara höger ben först.
Så en dag gjorde jag en krypbana som var mycket uppskattad, den var 16 meter lång (tur att man har stort hus) och vi körde 10 gånger 2 gånger. Men jag undrar om det är tillräckligt långt för att ge han något. Hur långt borde jag få honom att krypa om det skall ge honom något?
När jag läste om dig Hege att ni hade gjort 1600 meter om dag :shock: ju mer jag läser om dig ju mer imponerad blir jag, vilket otroligt engagemang, slit, svett och tårar ni la ner =D> =D> =D> =D>

kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev:En laminatmaskin är inköpt yes
:thumbsup: Vad köpte ni för modell? Nyfiiiken. :wink: Är den enkel att använda?
Krisse skrev:Nu har jag tills augusti då jag nog tyvärr måste börja jobba 75% så jag vill komma så långt som möjligt. För att blir gravid en tredje gång gick visst inte som var min plan
:( Kram!
Krisse skrev:Så en dag gjorde jag en krypbana som var mycket uppskattad, den var 16 meter lång (tur att man har stort hus) och vi körde 10 gånger 2 gånger.
Wow! Vad roligt! Vad avis jag blir...! Vad använde du för ngt för att bygga upp den? Möbler...?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Krisse »

Hej Luvisen!

Den här köpte jag:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164718728

Funkar bra hittills, jag har kanske kört igenom 50 ark ibland får man vila lite mellan sidorna för att den behöver värmas upp. Hoppas att den håller länge [-o<
Vad använde du för ngt för att bygga upp den? Möbler...?
En blandning av möbelkuddar som lite hinder, kryptunnel från ikea, filt som hänger över stolar som de kryper igenom.
Fast jag önskar att jag kunde bygga som en bana som alltid kan finnas tillgänglig hmmm :-k Min man tycker sådär om mina arrangemang men han tycker om resultatet haha :roll:

Nu börjar ju storasyster bli intresserad av engelska och frågar vad olika ord heter. Hur gör du som kör 2 språk? Har du hittat något kul på youtube?

kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Nu börjar vårt läsäventyr

Inlägg av Luvisen »

Krisse skrev:Hur gör du som kör 2 språk? Har du hittat något kul på youtube?
Om jag har! Är du säker på att du vill ha länkar? Kan bli en del... :lol:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "