Vagna en 3-veckors?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Vagna en 3-veckors?

Inlägg av elinmats »

Hej!
Fick min lilla flicka 29 mars och har hållit standardmodellen i bakhuvudet hela tiden. Det har funkat bra med två ammningar per natt. Men de senaste tre dagarna har vi haft det svårt att få till eftermiddagsluren - den som ska infalla omkring 17. Följden blir att hon är jättetrött hela kvällen och det känns inte kul för någon av oss.
Idag har jag verkligen följt standardmodellen och matat henne full och hon har sovit och varit vaken enligt schema fram till kl 17. Hon har varit vaken 2 timmar, varit socialt delaktig med syskonen och ätit ordentligt. När jag la henne började hon gallskrika efter en kvart. Jag försökte vagna men det hjälpte inte. Tog upp henne och matade mer. Ändå somnar hon inte. Sen vände jag henne på rygg och nu ligger hon tyst i vagnen och tittar.
Varför somnar hon inte?
Ska jag vagna henne?
Ska jag ta upp henne?
Ska jag tänka att det är smekmånad? Har fått lite dubbla budskap kring det där... vagna eller låta henne "bestämma" eftersom det är smekmånad fram till 4 veckor.

Hoppas någon kan hjälpa mig!
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej och grattis! Jag skulle sätta en peng på att ni är inne i 3 v. ökningsperiod och "den egentliga födseln" som du kan läsa massor om i BB. :wink:

Ge det hela max 1 vecka och mata på ordentligt, har du mina mjölkökningstips? Sen kan hon väl få ligga där och titta en stund, verkar hon trött sen så vänder du bara på henne och drar några markerande drag i handtaget, avsluta med skaket och gå.

Tänk på att vi skall inte vagna för att sova utan bara för att lugna. 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Ok! Tack för snabbt svar!
Men hur gör jag då på eftermiddagen när hon måste sova en stund för att orka med kvällen? På dagen är det bara att lägga ner henne i vagnen. När jag vagnade idag var hon riktigt förbannad tills jag vände henne på rygg :)
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Välkommen hit och grattis till underverket! :heart:
elinmats skrev:Ok! Tack för snabbt svar!
Men hur gör jag då på eftermiddagen när hon måste sova en stund för att orka med kvällen? På dagen är det bara att lägga ner henne i vagnen. När jag vagnade idag var hon riktigt förbannad tills jag vände henne på rygg :)
Var det en engångsföreteelse eller somnar hon aldrig på eftermiddagen? Ännu lite mer mat kanske går ned? Och hon "behöver" ju inte somna själv ännu -det är smekmånad. Man får somna i famnen, i sele, i babysitter eller varsomhelst! :wink: Just sista dagsluren gav vi ofta i famnen (la ned när hon somnat) de första 6-7 veckorna -det liksom bara blev så att hon slocknade på armen "mitt i matlagningen" och det funkade bra för oss. Övriga sovpass somnade vår lilla själv i vagnen från 4 veckors ålder.

Skriv gärna i din profil i vilken vecka liten föddes, så vi kan ta hänsyn till det när vi svarar. :D

KRAM :heart:
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Det är de senaste dagarna det har varit svårt på eftermiddagen men på förmiddagen har gått hur bra som helst. Men det är nog hunger :) Ni har nog rätt!
Jag blir förvirrad av det här med att det å ena sidan är smekmånad, å andra sidan ska man börja träna på att somna själv och sträva mot 2-2 vakentid :wink:
Men om jag fortfarande tänker att det är smekmånad så behöver inget bli galet sen eller? Hon blir alltså 4 veckor om tre dagar.
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Om det är förvirrande så är det nog för att Standardmodellen ser olika ut för alla. Hur lång smekmånad man väljer att ha är individuellt, SM är ju en modell och inget regelverk (3-5 veckor är vanligt). Under smekmånaden lär man känna varandra och din uppgift förutom att njuta är att stilla den lillas överlevnadsångest -man ger mat vid minsta pip. När du märker att den egentliga födelsen inträffar blir barnet blir plötsligt mer vaket och då kan man sträva efter rytmen 2+2 som du läst om. Men sträva inte efter perfektion! Lär känna varandra, hitta er Standardmodell och NJUT! Tiden går så fort!

KRAM :heart:
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Det gör jag :D :heart: Vi har ofta väldigt mysigt!
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej ElinM!

En fråga; hur gör du/ni inför och under natten? Hur söver du? Direkt i vagnen eller i famnen?

Kram!
:heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Kalaskakan: Jag gissar att frågan är riktad till elinmats, och inte till mig eller har jag fel!? :D :?:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

ElinN skrev:Kalaskakan: Jag gissar att frågan är riktad till elinmats, och inte till mig eller har jag fel!? :D :?:
Den var riktad till Elinmats ja :)
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Hej Kalaskakan!
Jag såg ditt inlägg i din tråd och jag tänkte skicka ett "svar" där också.
Min tjej har varit lite svårare att lägga några nätter. Men när jag verkligen fick klart för mig att det fortfarande är smekmånad så har jag slappnat av lite. Jag har inte vagnat utan lagt henne och om hon skrikit då så har jag tagit upp henne och ammat igen. Flaska har inte funkat tyvärr men jag ska prova igen med en annan napp om det verkar behövas mer mat.
De två senaste kvällarna har jag faktiskt lagt henne på rygg i vagnen och då har hon legat och tittat (antar jag) och pratat och sen somnat. När hon sovit en stund så har jag vänt henne på mage.
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Hej igen!
Nu har jag samlat på mig fler frågor! Den senaste tiden har det gått så bra :D tills jag insåg att hon ska ha maten INOM en timme. Jag har kört med knock out slurk hela tiden (fuskat alltså :wink: ) knock out slurken har jag slutat med nu och hon somnar av sig själv i vagnen Så duktig!

Fråga 1. Nu strävar jag efter 2-2 vakentid och hur matar jag då? Ska hon ha all mat inom 1,5 timme då? Vad gör jag mellan matningarna? Man kan väl inte sitta och amma i 1,5 timme?

Fråga 2. Jag väcker henne kl 7 på morgonen och lägger henne för kvällen 20.30. Borde jag väcka henne kl 23 och amma? Ammar jag henne inte vid 23 vaknar hon mellan kl 01-02 och sedan omkring 5.30. Hon somnar om utan problem. Varje nattmål tar 20 min precis enligt boken :wink:

Hoppas förstås att ett av målen ska försvinna av sig själv.
Tacksam för svar!
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

elinmats skrev: knock out slurken har jag slutat med nu och hon somnar av sig själv i vagnen Så duktig!
Hej igen Elin! Vad kul att det går så bra för er! :D Verkligen roligt att höra! Du gör helt rätt, och tror på det du gör, och det är därför bebisen accepterar det utan att ställa frågor. :wink: Suveränt. (Är du säker på att hon inte har smygläst Barnaboken :?: )

Här är några svar:
1) Du ammar som innan, 4 omgångar inom 1,5 timme. Däremellan byter du blöja, sköter, umgås, går runt och visar saker etc. Den sista halvtimmen är för social delaktighet. Låt henne vara med och titta på det du/ni gör.

2) Du väljer själv! Ammar du innan du själv går och lägger dig maximerar du kanske dina chanser att få sammanhängande sömn själv (ser att hon redan sover 6 timmar :D ). Annars kan du fortsätta precis som du gör och vänta på att hon ska förlänga natten själv; då blir den första måltiden förmodligen senare och senare och den andra faller bort. Min instinkt säger: sök inga fel där inga fel finns utan låt henne hållas. En sån A-bebis fixar det säkert själv :heart: om du bara forsätter som hittills.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Tack för svar! då hoppas jag att det löser sig "av sig själv" :D
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Hej igen!
Kanske är jag inne på forumet för småsaker men jag vill bara höra att jag gör rätt!
Lilltjejen har varit så duktig och sovit både sex och sju timmar i sträck. Varannan natt har det varit. Inatt ammade hon med 3, 5 och 4 timmars mellanrum... Konstigt att det går tillbaka liksom?? Eller är det här vanligt att det funkar super en natt och nästa blir sämre? Hon verkade visserligen jättehungrig, trots att jag verkligen ansträngt mig att få i henne maximalt med mat.
Hur ska jag tänka och agera?
Tränar henne att ta flaska men när är bästa tiden att pumpa ur mjölk egentligen efter att hon ammat klart eller efter stund? Håller man inte på för mycket med brösten då så att de inte får vila?
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"