Kurstart skärtorsdag!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

Kurstart skärtorsdag!

Inlägg av Regnbågsmammor! »

:lol:

Hej!

Nu har vi läst en massa o disskuterat och planerat så öronen blöder! Här ska börjas kura på torsdag!

Lite historik:
Vi har kört lite light fram tills nu och det har fungerat bra. Mira hade Von Rosenskena de första 7 veckorna och sov på oss då. Första natten utan la vi i egen säng på rygg och det fungerade iaf några timmar per natt! Men bara om vi var i rummet. Vi började söka lösningar o hittade AW. Läste, köpte bok o studerade forumet. La på mage efter 2 v utan några stora förhoppningar, hon sov för första gången 2 h i sträck! Vi har helt klart en magsovare här. Vi hade redan köpt ett andningsalarm före födseln så den biten var inga problem.
Vi började lägga kl. 19 och göra morgon kl. 7 (oavsett om hon de sista timmarna låg hos oss). Det fungerade trots många nattmål och vid 3,5mån så ville Mamma M inte amma natt längre. Vi introducerade ersättning och snabbt blev det till dagarna oxå, allt för att hon skulle sova mer men icke. Efter 3mån sprutor krashade oxå allt vi byggt upp med rutiner o somna själv i sängen. (Vi har schhhat på olika sätt som ramsa!) Det tog 4v att komma tillbaka till någotsånär sovande men absolut inte bra o inte på rutin.
4månaders dagen rykte nappen från vår väldigt sugberoende bebis, gick hur bra som helst. (Började på morgon och körde sen vagnen hela dagen somnade 4ggr där utan så natten var inga problem).
Vi har världens gladaste unge, ingen har sett maken till glad fis mn VI ser att det sviktar för snabbt, att hon inte alls e "krävande o behöver ny stimulans hela tiden". Hon e helt enkelt inte utsövd, o eventuellt inte mätt för mat äter hon om natten oxå.

Iaf nu ska här äntligen kuras o vad händer - kl 19 somna hon utan problem, schemat vi gjort fungerar, även dagslurarna... det e vargtimmarna som spökar o nattmålen. Vist snackar hon ibland en stund efter läggning men inget ledsamt!

Frågor:

Ska vi buffa första natten även när vi vet att hon kommer somna själv? Hon vaknar till några ggr innan första målet kl. 23 ung. o snackar några sekunder men somnar själv om utan schhhande utanför. Ska vi in o buffa då? Vi förstår att det blir buffning när det e matdags för då e det helt annat, vill inte somna om o ger sig inte fören hon får mat (i egen säng, här tas bara upp mellan 4-7 än så länge...)

Hon kissar mkt o måste bytas på mitt i natten, annars vaknar hon av att hon e blöt.. Ska vi vid fullbordad kur gå in o byta blöja? Vid samma tid varje natt?

Vi tror inte hon kommer att kunna sova på mage i vagnen (hårig fäll e inte så trevlig att ligga på mage på väll?, vi har sittvagn.) Vi kommer att vara ute o flänge vid stora dagsluren, nästan garanterat. Vi tänkte kura på mage i sängen hemma. Nån ide hur vi ska få henne att sova på rygg sen i vagnen? Det e ju synd om allt ska haverera efter uppföljningsveckorna (vi tänkte ta minst 2) för att vi lägger henne att sova på rygg i vagnen. Vi kan inte ta upp vagnen varje dag in i lägenheten heller.

Total mörkläggning, e det endast viktigt under kurning + uppföljning? För sen kommer det ju inte att vara möjligt att ha helt mörkt när vi inte sover hemma, typ på landet.

Vårttänkta schema ser ut så här:

7.00 Ersättning
8.15-9-45 Sova (45min)
10.30 Mat + Ersättning
11-13 Sova (2h)
14.00 Ersättning
14.30-15.15 Sova (45min)
17.30 Gröt
18.15 Ersättning
19.00 Sova

Ett särskilt tack till AW <3

Mvh Mamma M o Mamma F
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Hej Regnbågsmammor! och välkommen hit. :heart: :D

Först och främst vill jag säga grattis till ett bra beslut, att ge er dotter sammanhängande natt och dagsömn.

En liten tekniska sak som underlättar för oss som hjälper till. Skriv gärna i er profil när hon är född och kurstart. Då kan vi ge så anpassade svar som möjligt.
Ska vi buffa första natten även när vi vet att hon kommer somna själv? Hon vaknar till några ggr innan första målet kl. 23 ung. o snackar några sekunder men somnar själv om utan schhhande utanför. Ska vi in o buffa då? Vi förstår att det blir buffning när det e matdags för då e det helt annat, vill inte somna om o ger sig inte fören hon får mat (i egen säng, här tas bara upp mellan 4-7 än så länge...)
Jag skulle följa kuren som den är skriven. Börja introducera buffen vid läggnigen som en markering. Och sedan vid minsta pip, där hon behöver hjälp för att komma till ro. Gå med ramsan och var noga med bekräftelseramsan.
Hon kissar mkt o måste bytas på mitt i natten, annars vaknar hon av att hon e blöt.. Ska vi vid fullbordad kur gå in o byta blöja? Vid samma tid varje natt?
Om jag förstått rätt så äter hon nu på natten. Då blir det mycket kiss. Men vid kurstart så kommer hon inte få något på natten och då blir det mycket mindre kiss. Jag tror inte att hon kommer behöva någon ny blöja. Men om ni bedömmer det som så skulle jag innan jag går och lägger mig byta i sängen i sömnen.
Vi tror inte hon kommer att kunna sova på mage i vagnen (hårig fäll e inte så trevlig att ligga på mage på väll?, vi har sittvagn.) Vi kommer att vara ute o flänge vid stora dagsluren, nästan garanterat. Vi tänkte kura på mage i sängen hemma. Nån ide hur vi ska få henne att sova på rygg sen i vagnen? Det e ju synd om allt ska haverera efter uppföljningsveckorna (vi tänkte ta minst 2) för att vi lägger henne att sova på rygg i vagnen. Vi kan inte ta upp vagnen varje dag in i lägenheten heller.
Mina barn sover på mage med fäll. Jag lägger ett lakan över så sover de så gott.
Total mörkläggning, e det endast viktigt under kurning + uppföljning? För sen kommer det ju inte att vara möjligt att ha helt mörkt när vi inte sover hemma, typ på landet.
Vissa barn är känsligare än andra för ljus. Jag brukar ta med mig en rulle svarta sopsäckar när jag åker bort. Funkar super att tejpa upp för fönstrena.

Vårttänkta schema ser ut så här:

7.00 Ersättning
8.15-9-45 Sova (45min)
10.30 Mat + Ersättning
11-13 Sova (2h)
14.00 Ersättning
14.30-15.15 Sova (45min)
17.30 Gröt
18.15 Ersättning
19.00 Sova
Om hon är 4 månader tycker jag att schemat ser bra ut.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

ilindstrom skrev:En liten tekniska sak som underlättar för oss som hjälper till. Skriv gärna i er profil när hon är född och kurstart. Då kan vi ge så anpassade svar som möjligt.
Såg nu att ni redan skrivit det :oops:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Vilket härligt nick ni har, välkomna hit! Spännande att kurstarten närmar sig. Lycka till!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

Nya frågor o tack!

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Tack för snabba svar, vi läste men kände att vi ville läsa lite mer så att vi ställer alla frågor på samma gång.

Här kommer lite nya frågor o ett nytt schema:

7.00 Äta (ersättning)
8.15 -9.00 Sova (45min)
10.00 Äta (mat + ersättning)
11.00 -13.00 Sova (2h)
14.00 Äta (ersättning)
15.30 -16.15 Sova (45min)
17.30 Äta (gröt/mat)
18.30 Äta (ersättning)
19.00 Sova


I boken verkar det som att ena förälderna tar både natt och dag de första två dygnen. Det kan väl inte vara möjligt? Vi hade tänkt att mamma M tar första och andra natten och mamma F första två dagarna. Sen byter vi så mamma F tar två nätter och mamma M två dar. Givetviss blir det skifte redan på andra dagen men båda e med vid det roliga nattandet.
Då borde det rimligen inte bli några problem när mamma F tar sina nätter väll?

Anna skriver oxå i boken att hon första natten ramsar o buffar lika många gånger som barnet frågar - o en gång till - (tex överst på sida 223), tills bekräftelseramsan sätter nöjdaktigt punkt o barnet kommer till ro. vad menar hon med -en gång till- egentligen?

Ska det skrattas även vid läggning på dagarna?

Det står överhuvudtaget väldigt lite om dagarna i boken. Något speciellt att tänka på med dem? Om hon bara sover 45 min av 2h ska hon få ligga o knorra resten?

Tack!

Ja vist e regnbågsfamilj/barn/mammor ett underbart vackert o lyckligt namn på oss!
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Såhär gjorde vi.. Mamma tog bägge första nätterna och pappa dagarna, sen skifte.. alltså precis så ni hade tänkt er.. Borde funka bra tycker jag!!

Ramsan ska ju fungera som ett svar på frågorna barnet ställer, och som förälder ska du/ni alltid ha sista ordet..

Ja, skrattet ska alltid vara med, även till lurarna..

Använd er av verktygen för att få sömnen till att fungera även under dagen.. Ja, alltså i början på kuren!! Sen när kuren/tiderna är satta kan det hända att dom vaknar till i "skarven" typ 45 minuter, och då är det tex vagning som kan fungera.. men det tar ni då/och om :wink:

En sista liten reflektion bara, tycker att det kanske är lite för långt emellan mål 2 och mål 3, och kanske lite för tätt mellan mål 4 och mål 5?? Någon annan??

Lycka till!!
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej :D
Många svar får ni. Jag kan hålla med Beckabus. Och det jag skulle tänka på är om det går att vänta så länge med mat från det att hon vaknar. SJälv har jag två vrålhungriga ungar.
Den första var jag tvungen att ha mat klar till när hon vaknade annars var det kaos i lägret. Den andre är lite lugnare. Han kan tänka sig att vänta 10 minuter från det att han vaknar.
Men visst nu ligger våra mattider direkt efter sovtid, så det blir ju en vana också.
Men en tanke. Hur har hon varit hittills?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Okey nytt schema!

7.00 Äta (ersättning)
8.15 -9.00 Sova (45min)
10.00 Äta (mat + ersättning)
11.00 -13.00 Sova (2h)
13.30 Äta (ersättning)
15.30 -16.15 Sova (45min)
17.30 Äta (gröt/mat)
18.30 Äta (ersättning)
19.00 Sova


Anledningen till täta slutmål är att sista är extra slurken. Den ska väl inte tas för sent? Den e lite rörlig..

Egentligen vill vi inte ändra på 17.30 målet för den tänkte vi att vi äter alla tillsammans... Kanske kan vi få lov att lägga till ett litet mellamslurk?
Hur låter det?

Mvh Mamma M
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:thumbsup:
Tycker jag :)
Känns som ni har full koll och är väl påläsat och har bra attityd. Det kommer att gå hur bra som helst!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Vi hoppas innerligt att vi e redo iaf!
:shock:

Vi har laddat för det här i snart 2månader så nu e det bara att tuta o köra, det kan knappast bli värre (o nej vi har det inte fruktansvärt som dt är man kurandet kan knappast skada)

Vi tror verkligen på kuren och tror att det endast e vi som kan sabba det, och andra såklart som sitter barnvakt.. där får vi vara lite hårdare än vi varit. Mormor Magda ville minsann inte lägga tillrätta utan vaggade till söms...

Jaja det blir nog bra. Barnvakter löser av varandra under torsdagen så mamma M får sova så mkt som möjligt och sen laddas det med massa massa massa scrappbookingmaterial utanför sovrummet. Här ska inte skrikas :wink:

Mvh Mamma M
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Vill bara önska lycka till :heart:

/Fjällmor Regnbågsmoster
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

kräkbarn!

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Aj nu slog osäkerheten till. Och ikväll börjar vi!

Glömde skriva att vi har ett riktigt kräkbarn! Dock har hon äntligen slutat kräkas när vi lägger henne för natten. Men då har hon fått mat och somnat inom 15minuter och inte skrikit upp sig så hemskt som om dagarna när hon inte kan somna. Hur gör jag om hon kräks av buffningen? Bara att låta henne ligga i sörjan?

Kanske inte finns nått bra svar här. Då e det bara att köra o hoppas på det bästa.

/Mamma M
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.
Ni kommer fixa det - säger jag igen. Ni vill ha svar på hur ni ska göra, det är ett gott tecken :)

En fundering, som inte har med kuren att göra. Vad ger ni för ersättning? Jag hade en kräkis också. Det kanske inte alls har med varandra att göra, men på något sätt kände jag bara att han inte tålde det jag gav först. En såndär känsla som man känner sig osäker på, lkiksom tror att man inbillar sig. Men sedan provade jag en ersättning som heter Nan 1 HA (som står för Hyperallergen).
Efter det kräktes han betydligt mindre.

SOm sagt. Det behöver inte ha något med er dotters kräkningar att göra, men jag skulle i alla fall testa.

Men ikväll kör ni med attityden och allt kommer gå strålande :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Och kräks man, så är det ju finfint med draglakan, där nytt torrt snabbt och lätt dras fram :D .

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Regnbågsmammor!
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 07:49
Ort: Skälby/Järfälla

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Ja vi har ju inget draglakan tyvärr. Det får bli som det blir.

Hon har alltid kräkts mkt. Vi kunde inte köra standardmodellen på henne för när hon fick äta vid minsta pip och att trga hur mkt om helst så kräktes hon bara ut det. Vi försöker så långt som möjligt att inte ge henne Nestle produkter och hon verkar inte alls må dåligt av Sempers ersättning. Hon har nog bara den klassiska ickefärdigutvecklade magmunnen ;-)
Vi ska pröva att blanda ut med lite välling, som nån rekomenderade i en annan tråd. Kanske blir det bättre. Blir en anningen mindre kräk när hon ätit gröt. Vi har nästan börjat vänja oss och verkligen tröttnat på allt detta kräk... :-) Som numera inte alls liktar mysigt bebis ;-)

S
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"