hur mörklägger ni?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Vi har samma konstruktion som Susan D.
Vi använde först vanliga mörkläggningsrullgardiner på IKEA, klippte av själva rullen och använda bara tyget. Kanon och prisvärt!
Nu har vi dock lite tjusigare mörkläggningstyger, från Ohlssons tyger (som väl finns lite varstans), vill jag minnas. Det ger dock inte totalt mörker i barnens sovrum som ligger i soligt söderläge, men det är fullt tillräckligt för våra två grisar!
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej!

det blev inte som jag tänkt. mörklägningstyget jag köpt var inte 100... blev mörkt men inte kolsvart som med mörkläggningsgardinen vi hade innan (från jysk.)

så, tyget fållar jag och tar med när vi sover borta. så var det iaf inte bortkastade pengar- även om det kändes så först. (för det går väl inte att lämna tillbaka ett tillklippt tyg?)

vi klistrade fast karborre på fönsterkarmen och sydde fast på rullgardinens sidor och nederkant. funkar bra. fortfarade lyser det in lite ovantill även fast vi flyttat gardinfästet och satt ovanför fönsterfodret. kanske syr jag på ett kardborreband även upp till så det går att pressa fast gardinen även där. men det är iaf helt klart en förbättring! och nu får jag in dagsljuset igen!!! :D
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Inlägg av Lingontuva »

Jag har beställt mörkläggningstyg från netonnet. Så har jag satt några öljetter högst upp, och en i vardera hörn nertill. Några spikar just ovanför fönstret och en i vardera hörn under fönstret och så spänner jag upp tyget.

För resor har jag köpt karbinhakar som då är enkla att sätta fast i öljetterna och sedan i gardinstången eller vad som finns att kroka fast i där vi är!
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

lilla mia skrev:vi klistrade fast karborre på fönsterkarmen och sydde fast på rullgardinens sidor och nederkant. funkar bra. fortfarade lyser det in lite ovantill även fast vi flyttat gardinfästet och satt ovanför fönsterfodret. kanske syr jag på ett kardborreband även upp till så det går att pressa fast gardinen även där. men det är iaf helt klart en förbättring! och nu får jag in dagsljuset igen!!! :D
Så har vi också gjort. En mörkläggningsrullgardin, skruvad i fönsterkarmen. Klistrade karborreband i kanterna på karmen och gardinen sluter hyfsat tätt. Upptill lyser det in lite precis som du säger, men där tätar vi genom att trycka in en eller två bebisfiltar rullade till korvar. Funkar fint! Sedan har vi vanliga gardinlängder som vi bara drar för alltsammans. Det blir kanske inte kolsvart men tillräckligt för vår kille. :) Det lyser ändå in mest ovanför dörren till hans rum.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Miss Giggle
Inlägg: 114
Blev medlem: sön 18 jan 2009, 14:14
Ort: Malmö

Inlägg av Miss Giggle »

Vi har köpt mörkläggnigstyg på Stoff och stil, de har dels solskydd och mörkläggningstyg så se efter så ni får rätt.
Sedan köpte vi även kardborre på Stoff och Stil, tänk på att välja svart ( vi valde vit först och fick lära oss en läxa) Svart stänger ute mer ljus än vit!

Sedan satte vi kardborre på själva fönstret inte ramen runt om, och sedan vanliga rullgardinen som vi hade sedan tidigare utanför. Helt klockrent!

Totalt pris: 180 kr dvs mindre än vad en ny gardin från IKEA skulle kosta! :-D
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Inlägg av susanne med O »

Hej

Va tror ni om denna som mörkläggningsgardin i barnens rum?
http://www.textilonnet.se/productinfo.a ... 3&pgid=231
Lite färgglad och rolig, men undrar om den verkligen fungerar???

Nån som köpt här ifrån? Nöjd/missnöjd?

Vi har en mörkläggnings rullgardin nu från JYSK, men problemet är att den glipar i kanterna så solen kommer ju in ändå...

Men jag vill gärna ha tips på hur man kan sy till denna för att den ska kunna fungera som "vanlig" gardin på dagtid?
Helst skulle jag vilja slippa ta den upp och ner varje morgon och kväll
(ja jag är lat :oops: ) :lol:

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har SusanDs lösning med kardborreband i kanten på karmen (i själva fönstret alltså) och på tyget. Utanpå det drar jag ned en mörkläggande rullgardin som går utanför fönstret.
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Inlägg av susanne med O »

Hej

Om ni sätter karborreband med tejp, hur blir det då när ni tar bort det?
Vill inte göra för mycket skada om man sen ska flyta nån gång...Men klister resterna kasnke man kan ta bort med ren bensin?

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

susanne med O skrev:Hej

Va tror ni om denna som mörkläggningsgardin i barnens rum?
http://www.textilonnet.se/productinfo.a ... 3&pgid=231
Lite färgglad och rolig, men undrar om den verkligen fungerar???

Nån som köpt här ifrån? Nöjd/missnöjd?
Hej, jag köpte faktiskt denna "vita med prickar på" och tro det eller ej men det blev inte KOLMÖRKT av den. :shock:
Jag har idag en gardin från IKEA, inte heller den gör det kolsvart. Så jag ringde textilonnet och pratade med dem.

Jag fick då istället den svarta som han lovade skulle mörklägga 100% och vet ni? DET GÖR DEN!

Så skall ni köpa mörkläggning köp den svarta och ta ett annat tyg ovanpå om ni inte vill ha svart. Vi kommer att ha 2 skenor i taket en längst in som är svart och framför den, med en roligare gardin, kanske den vita med prickar. :lol:

För oss blev detta kolsvart och vi kan dra gardinerna åt sidorna dagtid. Funkar för oss. :D

:heart: Vill också tacka Textilonnet för en fantasktisk service, den var HELT OSLAGBAR!!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Den här ska jag köpa! Finns flera liknande varianter på amazon...

http://www.amazon.co.uk/the-gro-company ... roduct_top
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fiffigt!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Vill ha [-o< :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
CiL
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 06:37
Ort: Stockholm

Inlägg av CiL »

Bra tips här (och rolig inledning)! Vi har hittills varianten med tyger och en tung plyschkjol, spikar, pinnar och krok... Vi sover med öppet fönster så det hela måste släppa in luft men inte ljus, därav denna provisoriska sommarvariant. På vintern är det lättare med stängt fönster, permanent mörkläggning och naturliga draget som finns i vårt hus.

Nu har jag köpt ett stort schok svart tyg som ska användas ovanpå alltihop och dörrhålet för att blockera det ljus som ändå strimmar in. Har också tänkt att bygga luftigt tält över spjälsägen så att det blir lite lagom svalt och inte blåsigt som det annars kan bli i sovrummet.

Kombinationen öppet fönster, frånvaro av vind på sonen och mörkläggning har varit svårast hittills.

Ska aboslut kolla in era tips iför nästa steg här!
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

Har äntligen blivit nöjd med vår mörkläggning (hittade denna tråd lite försent...). Snabb att använda och TOTALT 110% MÖRKT! Har snickrat en enkel träram som passar precis i fönstersmygarna. Klätt ramen med svart mörkläggningstyg. Tyget går runt kanten så det "tätar" mot fönstersmygarna. Bara att lyfta i och ur ramen. :D
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

MamMalin skrev:Har äntligen blivit nöjd med vår mörkläggning (hittade denna tråd lite försent...). Snabb att använda och TOTALT 110% MÖRKT! Har snickrat en enkel träram som passar precis i fönstersmygarna. Klätt ramen med svart mörkläggningstyg. Tyget går runt kanten så det "tätar" mot fönstersmygarna. Bara att lyfta i och ur ramen. :D
Innovativt!!! =D>
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"