hur mörklägger ni?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

hur mörklägger ni?

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag håller på och bli tokig!! :evil: det kan ju inte vara rimligt att jag ska behöva stå 10-15 minuter varje kväll för att mörklägga trots mörkläggningsgardin. dessutom ser man ju inte förrän morgonen efter om man lyckats eftersom det är mörkt när jag börjar. nu har jag mörklagt idag redan kl 15. käns ju inget roligt....jag måste i princip tejpa längs med hela sidorna samt lägga ett täcke upptill eftersom gardinen släpper in ljus där.

ska jag bege mig till en proffesionell firma eller finns det något enkelt hemmabygge som ni kan dela med er av?

kramar!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Nej ledsen, jag har aluminiumfolie på rutorna dygnet runt.

Det man kan göra som jag tror är ganska bra är att man köper en skena som man kan fästa i taket precis ovanför, sen har HELT MÖRKLÄGGANDE tyger, (detta missade vi på vårt), dessutom så är skenan MYCKET bredare än fönstret (typ 20-30 cm) så det inte skall glipa in, men sommartid så har vi ändå aluminiumfolie just nu.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag har en filt som jag häktar på över fönstret på kvällen. Spikar i fönstrets fyra hörn och spänner filten på. Vackert? Näe.. men funktionellt och enkelt :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Vi öppnar fönstret och klämmer fast en sopsäck. Sedan mörkläggningsrullgardin. Funkar perfekt utan alltför mycket besvär.

Lycka till!

Kram Lua. :heart:
Rasell
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:40
Ort: Mörkaste Småland

Inlägg av Rasell »

Hej :)

Vi har en mörkläggningsrullgardin som vi fäst ovan fodret runt fönstret. I och med det glipar det i stort sett inte in ngt ljus.
Helt tätt blir det inte, men det lilla som kan lysa in i springan vid sidorna stänger vi till med hjälp av en lampa och en blomkruka, vilket går på ett par sekunder.

Både över och under blir det helt tätt.

Från början hade vi fäst fästena på fodret, vilket inte var bra.
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Vi hänger upp ett mörkläggningstyg för rutan (små krokar uppe i hörnen bara) och sen drar vi ner mörkläggningsrullgardinen.

:D
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vi har fönster som är tvådelade och över varje fönsterdel sätter vi fast mörkläggningstyg med kardborreband, en del är fastsydd på tyget och den andra delen tejpad runt fönstren. Sen sätter vi ett stort mörkläggningstyg över hela fönstret, på samma sätt med kardborreband och sen har vi mörka gardiner som vi drar för över det hela. Visst är det lite pyssel på kvällen men jag kan inte tänka mig att ha mörklagt hela dan. Sen har vi ju inga dörrar utan mörkläggningstyg för dörröppningen som hänger som ett draperi och så ett som sitter med kardborreband.

Älskar kardborreband, går att använda till nästan allt. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej hej!

tack för alla fina tips! :lol:
jag kör på susanD:s mörkläggning. jag var och köpte mörkläggningstyg och kardborreband idag. får se om jag lyckas få till det imorgon eller om det blir i veckan. det ska ju sys, fållas och sättas kardborreband...

återkommer med rapport!

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
ElinN

Inlägg av ElinN »

Bra tråd! Var finns mörkläggningstyg? IKEA?
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

vi köpte på en "riktig" tygaffär. vårat är svart på ena sidan och guld på andra. kostade 98 kr kvadraten. det var det enda dem hade hemma. annars var det beställningsvara om vi ville ha andra färger och då var dem dessutom dyrare. så 350 kr gick hela kalaset på. men jag har inte sett resultatet än....

kramis!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

ElinN skrev:Bra tråd! Var finns mörkläggningstyg? IKEA?
Vårt är köpt på IKEA men det är tyvärr inte helt mörkläggande, fasten det stod att det skulle vara det. Så vi måste köpa nytt tyvärr... :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

http://www.textilonnet.se/default.asp?pgid=231

http://www.tyg.se/Tyger/Moerklaeggnings ... 20&p=66420

och ganska många träffar om man googlar på "mörkläggningstyg"

:D

/Fjällmor
ElinN

Inlägg av ElinN »

Tack Fjällmor! Det fanns ju riktigt fina! Hoppas de håller mörkt också! Jag ska beställa från Textilonnet!

Jag har redan persienn och mörkläggningsrullgardin, men tänkte sy (eller hmmmm... be min mamma sy :oops: :D ) gardiner i mörläggningstyg, som jag har som vanlig gardin med spikar/tejpar fast längs med fönstret lodrätt, så det inte blir nån skarv, och så kan man dra för hela gardinen för fönstret. DET måste väl funka!?! :roll:
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Stoff och Stil har fina vita/natur om man önskar ljusa gardiner (som är mörkläggande).

:D
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Mörkläggningstyger som namn kan ibland förvilla en att tro att de ska hålla ljus ute. Det gör de INTE. Det ska vara solblockerande. Det är DE tygerna, som finns att köpa i olika färger som metervara i de flesta tygaffärer, som helt ska hålla ljuset ute. Stor skillnad på ett sånt tyg och t.ex. IKEAS tyger. Med det sagt, så får vi ändå ha två, nu när våren anlänt. Ett ljust som vi kardborrar fast, precis som SusanD, och en kappa framför i mörkrött. Snyggt blir det då också. På dagen drar vi bara allt åt sidan. Fäster med ett rep i sidan och "undertyget" syns inte alls. Smidigt och går på bara några sekunder.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"