ute och flyger med händer och fötter

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Svensk dokumentation kan jeg inte erbjuda, men det finns nog någonstans. Jag kan inte tänkla mig att IAHP sitter ensamma med denna guldinformation.

Jag vet att sjukgymnsaster och fysioterapeuter vet att ålning och krypning (eller snarare när ålning och krypning fattas) har samband med läs och skrivproblem, men de vet inte riktig varför.

Orsaken är: (Mycket kort)
Man kan säga att vi har två hjärnor, en vänster hjärnhalva och en höger hjärnhalva.
De två hjärnor styr var sin sida av kroppen.
Dessa två hjärnor är inte samkjörde från starten.
Vid att låta dessa hjärnor arbeta i korsmönster, så samköras de, och de koordineras och organiseras.
Vid att de nu får den här koordineringen, så kommer det kroppen har två av (ögon, öron, armar, ben...) att fungera bättre, vara mer samkörda än de annars skulle varit. Det har mycket att säga för synen, t.ex. Och om hörseln fungerar perfect, så behöver inte hjärnan ta till kris-tilltak, den behöver t.ex inte kompensera så mycket för överkänslig hörsel, men kan konsentrera sig på andra saker.

Boken "How smart is your baby?" av Janet Doman och Glenn Doman rekomenderas på det varmaste.

Hege
Sköldis
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 20:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Sköldis »

Hej Hege

Tänkte berätta hur bra det går, boken jag beställde har kommit. Har tittat i den och läst lite gran, har lite problem med tiden.... :oops: :roll: Majken ålar fortfarande, nu har hon fått upp farten. Hon kryper i bland, och ibland försöker hon sätta sig och dra sig fram på rumpan, men då lägger jag henne i ålposition.

Nu får hon även lite fiskolja, det har hennes bror också börjat få. Dom har ätit i en månad nu och det är stor skillnad :D
Igår ställde sig Majken upp med hjälp av soffan, det går så fort.....
kram
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

:D

Ja, det går snabbt i den här ålderen. För man vet ordet av det, så springer de små liven runt.

Så det är ont om tid om man vill få dem åla och krypa så mycket man vill...

Jag menar inte man ska förhindra steget från åla till krypa, eller från krypa till gå. Men man ska inte UPPMANA till det. Gåendet kommer när det ska, och det är mycket viktigare att få så mycket ut av det stadiet barnet är på tur att lämna, innan det är för sent.

Så fortsett att lägge henne i ålposition, så länge det nu går. :D

Och stå vid möblerna är spännande! Låt henne göra det. Men uppmana inte till att släppa taget och gå. Inte ännu.

Kram, Hege

(ledsen att det tog sån tid innan jag svarade....)
Sköldis
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 20:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Sköldis »

Det är lugnt :wink:

Det är så roligt med Majken, hon accepterar fortfarande att jag lägger henne i ålposition. Hon tittar på mig som om jag var den största idiot till mamma sedan ålar hon iväg och efter några meter börjar hon krypa, men nu har jag satt på damen strumpor så det går mycket snabbare att åla än att krypa. :lol:
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ja, du. Det är inte så mycket längre du kan få henne att åla om hon nu har börjat krypa. :D

Men om du kan manipulera henne några dagar till , så... :D :D

Utveckling vill framåt, om vi vill det eller ej. Så snart är ålperioden över. Då får man vara lycklig över varje extra meter man fick in. Innan det var krypdags.

Kram, Hege
Sköldis
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 20:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Sköldis »

Hej Hege
Vill bara berätta att damen fortfarande kryper men har lärt sig att stå. Nu står hon och håller i hundkopplet och tittar upp på mig med sina blå ögon och ser arg ut. HALLÅ jag vill framåt, hon står stabilt och jag kan riktigt se hur hon jobbar för att kunna ta ett steg.

Det är så roligt att se hela utvecklingen från ålning till att kunna gå.
:D

kram ida
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Vad rolig att läsa ditt glada inlägg! Det hörs precis ut som om du har det där lugnet som är så viktigt att föräldrar till krypbarn har. Det är så många som hakar upp sig på att barnet ska gå tidigt. Och tidigt gående är inte viktigt alls.
Men mängden ålning och krypning är viktigt. Mer än du anar!

(Kom gärna med fler små rapporter, det är alltid roligt att läsa.)

Kram, Hege
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "