Att tänka på när man väljer alternativ terapeut

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Att tänka på när man väljer alternativ terapeut

Inlägg av inger »

Jag tycker att mycket inom den alternativa medicinen är bra.
Det finns en skattkista av dold kunskap. :D
Men det finns så klart såna som är oseriösa också.
När jag var hos vår homeopat idag så pratade vi om det.
Det finns människor som läst en kurs i homeopati i två veckor eller kanske bara över en helg och sen kallar de sig homeopat. :evil:
Seriösa homeopater har gått en utbildning som tar flera år och i botten har de en basmedicinsk utbildning om minst 40 poäng på högskolenivå.
När du söker homeopat ska du se till att det är en registrerad homeopat.
Du kan hitta en hel del seriösa homeopater genom den här länken.
http://www.sakh.se
Det allra bästa sättet är förstås om man kan få tag i någon genom personliga rekommendationer.
I annat fall tycker jag att man ska be om referenser.
Jag tycker också att man ska dra öronen åt sig om det är en alternativ terapeut som enbart "pratar ner" skolmedicinen.
En seriös alternativ terapeut har kunskap om skolmedicinen och också respekt för att den behövs, när det gäller akutvård så är skolmedicin i de flesta fall nödvändig, därmed inte sagt att skolmedicin inte skall och bör kompletteras med alternativ vård i de flesta fall.
Det finns läkare i Sverige som är öppna för alternativ medicin. Jag tänker bland annat på kostdoktorn, Christina Doctare, och på antroposofiska läkare. Sådana läkare är guld värda menar jag, så man ska inte skälla ut och dra alla skolmedicinskt utbildade över en kam.

Jag väntar på den dag då skolmedicinen och alternativmedicinen ska kunna samverka. Den dagen kommer. :D

Om du står i valet att välja alternativ terapeut till ditt barn kolla då
-Om det finns någon som känner en alternativ terapeut som han/hon kan rekommendera. I annat fall begär referenser till den alternativa terapeuten.
- Kolla upp att den alternativa terapeuten har någon slag medicinsk basutbildning. Jag skulle tycka att det vore märkligt att anlita någon alternativ terapeut som inte har baskunskaper om hur människokroppen är uppbyggd och fungerar.
- Till sist glöm inte bort magkänslan. Se till samspelet mellan den alternativa terapeuten och ditt barn. Min son har varit en god lärare för mig när det gäller att se kvaliter hos terapeuter i såväl den tradionella som skolmedicinska vården. Jag har ett skräckexempel att dela med mig av. :( Detta var en alternativ terapeut. Hon tittade på mig med en speciell blick och sa, om ni följer mina råd behöver ni inte ha det så här längre. Hon sa det mitt framför ögonen på min son. Så här efteråt ångrar jag djupt att jag inte sa några väl valda ord till henne. Till dig som läser det här säger jag, utsätt inte ditt barn för något sådant. Anlita aldrig en alternativ terapeut utan att noggrannt undersöka saker och ting innan, inte minst den alternativa terapeutens förhållningssätt till barn.
Vi har haft två bra homeopater som förutom seriös utbildning kunnat prata med värme och respekt med min son. :D De är guld värda och de har båda gott rykte också. :D

En seriös alternativ terapeut känner också till kvacksalverilagen som innebär att alternativa terapeuter inte får ta emot någon under åtta års ålder i behandling.
Det kan vara värdefullt att känna till att det är fullt lagligt att åka till vårt grannland Norge och där gå hos en alternativ terapeut med sitt barn innan det fyllt åtta år.
Man skall inte utsätta svenska seriösa alternativa terpeuter för att ta emot barn under 8 år då detta kan leda till åtal för terapeuten


Flertalet av dem som arbetar med alternativa mediciner och terapier är mycket välutbildade och skickliga och har stor respekt för människor, stora som små. :D
Det är för att värna om dessa som vi alla se upp med de oseriösa.
Senast redigerad av inger den sön 03 okt 2010, 15:37, redigerad totalt 2 gång.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Ett förtydligande

Inlägg av inger »

Det är lagligt att konsultera en alternativ terapeut om barn under åtta år.
Men det är inte tillåtet att ta emot någon behandling.

Exempelvis kan jag rådfråga en homeopat om vilken behandling denne tycker att mitt barn under 8 år ska ha. Jag kan betala homeopaten för att studera barnet under en dag och efter det få vissa råd..

Sedan kan jag själv utifrån dessa råd inleda en exempelvis homeopatisk behandling eller akupunktur.
Det vill säga om jag själv skaffar den homeopatiska medicinen, alternativt själv sticker nålarna i barnet.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Puffar upp tråden lite

Inlägg av inger »

Då jag har lagt till lite saker.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"