Jag börjar bli så less på att gå hemma

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Rebeka
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 19:14
Ort: Alingsås

Jag börjar bli så less på att gå hemma

Inlägg av Rebeka »

Har varit hemma sedan studenten (1999) och fått fem barn hyfsat tätt.
Nu är äldste 8,5 och yngste 1 år. Och jag är SÅÅÅÅÅ less på att vara hemma, men är även en stor motståndare till dagis.
Skulle vilja börja plugga, har en dröm om att bli barnmorska så småning om, men det är lång tid kvar tills dess.
Mina funderingar är ju bara hur jag ska göra. Ska jag blunda för vad jag tycker om dagis och sätta barnen där iaf, eller hitta en dagmamma (är det bättre än dagis eg? Dagmamma är ju inte den naturliga flocken, men inte som dagis) Eller bita ihop och vara hemma 1,5 -2 år till på bekostnada av mitt eget välmående?
Jag är vansinnigt ratslös och mest irriterad och sur hela tiden. Hinner inget på dagarna och orkar inget heller för den delen. Är så less på att ta hand om hemmet som ändå inte blir renare.
Min man kan inte vara hemma då så gott som alla fp-dagar är slut och vår ekonomi verkligen inte är bra. Vi kan inte gå ner i inkomst om vi ska få det att gå runt.
MAken stöttar ju mig i att börja plugga samtidigt som han säger det självklara, Det är ju bara Ian som blir lidande av det...
Hjälp mig barnaboksmammor. Vad har ni för råd att ge?
Jack 2000-08
James-2001-12
Johannes 2003-09 (v27)
Martin 2006-05
Ian 2008-03 född i v41+1
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Visst ska du börja plugga - om det är det du vill! Du har givit dina ungar en kanonstart i livet. Var glad och stolt över det!

Själv läser jag på distans och jobbar kvällar och helger. På det sättet kan jag vara hemma länge, men får samtidigt utlopp för det andra - och får ekonomin att gå runt. Men till barnmorska kanske man pluggar heltid och också måste vara närvarande i skola om dagarna, antar jag. Då hade jag själv försökt fixa dagmamma - framför dagis. För att dagisen har så STORA grupper. Och då är det bättre med liten flock, tycker jag. Så snoka runt och se vad du har för alternativ runtomkring dig. Eller så gör du en efterlysning och hittar någon annan som vill turas om med dig. Eller hittar en barnflicka. Alla vägar går att utforska. Och du ska känna dig nöjd med det valet du gör - så kolla runt. Och sök utbildningen under tiden :thumbsup:

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"