Mat tips tråd

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Mat tips tråd

Inlägg av inger »

Eftersom vi är flera här som har barn som äter specialkost tänkte jag att vi kan skapa en mat tips tråd.
Här är en dags mat för Gabriel(nioåring som äter glutenfritt)

Frukost: Havregrynsgröt eller hirsgröt med havremjölk på, glutenfritt bröd
ibland ägg och bacon i stället för detta.(Gabriel får äta havreprodukter)

Lunch: Fisk eller kött med potatis ris eller quinoa

Mellanmål: Fil banan och bovetflingor utan
gluten(Gabriel får äta mjölkprodukter men vi undviker ren komjölk därför att många är känsliga mot mjölksocker och mjölkprotein men kan bättre tåla syrade produkter så som fil natuell yoghurt etc enligt Peter Wilhelmssons bok Friskare barn)
Ett annat mellanmål Gabriel gärna äter är stekt ägg med kikärtor och avocado.
Ibland gör vi glutenfria pannakakor. en halv dl bovetemjöl, en halv dl majsmjöl, en halv dl potatismjöl 4och en halv deciliter havremjölk 2 msk smält smör, 3 ägg
Mjölet och vätskan blandas äggen blandas i sist.

Middag: Samma som lunch. Gabriel gillar inte såser. Ganska ofta gör vi potatismos för att ge lite extra fett.

Innan Gabriel lägger sig vill han ofta ha en banan/ett glutenfritt bröd
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Glömde

Inlägg av inger »

Glömde nämna grönsakerna.

Följande äter vi ganska ofta till våra middagar

Blomkål
Brocolli
Tomat
Gurka
Kikärtor
Avocado
Morötter
Sötpotatis
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Har två ärtor som inte äter mjölkprodukter, lite mjölprodukter (och minimalt med socker) och så här ser en typisk dag ut hemma hos oss:

7 Morgonmys med lite havredryck i storsäng.
7.45 Frukost, nöt/fröblandning med banan eller smoothie på frukt/bär och linfrön, hembakt bröd med skinkbit och rooiboste.
11.30 Lunch, gårdagens rester - soppa, quinoasallad, kycklinggryta eller vad det nu kan vara - och en frukt.
14.00 Mellis, hemgjord nyponsoppa, smoothie eller en halv frukt till ena. Hemgjord liten flaska välling på havremust och havredryck till andra.
16.30 Middag, fisk, kött, kyckling eller vegetariskt. Oftast med quinoa, ris eller potatis och 1-2 grönsaker/sidorätter. Frukt.
18.00 Banan och havredryck innan badet.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Kanske inte rätt forum att ställa frågan, Ewa, men från när har du gett havremust och vilken använder du? (finns det någon mer än gyllenhammars?)
Har troligen en liten mjölkkänslig här hemma också.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Vi gör mjölk och glutenfri välling:

2 dl vatten
1 rågad matsked bovetemjöl
kanel

Vispa ihop, koka upp under omrörning.

Häll i 2 dl havremjölk - klart!

ÄLSKAS av många, har receptet har testats på betydligt fler barn än mina två!


Dessutom slänger jag inte ett snabbmatstips:
Vi serverar en del pasta till lunch, när det ska gå snabbt, vara plockvänligt och allt vad det är.
Det finns utmärkt god quinoapasta, som är fri från gluten. Lite högre proteinvärde än vanligt vete får man på köpet.

Återkommer med fler tips senare. Tills vidare kan man gärna snoka lite inne på vår blogg, Råsmart, rasmart.blogspot.com
Den är inte helt mjölk- och glutenfri, men det finns rätt mycket matnyttgig för den som vill laga utan socker, mjölk och gluten.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

/LO, jag gör egen, på havremust som inte längre finns att köpa. Hamstrade på mig ett lager av Änglamarks mjölkfria innan den togs ur produktion. Saltå hänvisar till skrädmjölet istället. Men prova Nya mammans, vet jag. Gillar han det, så är det ju ännu bättre med glutenfritt :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Men alltså Gyllenhammar har havremust, säljs på Ica maxi. Men jag vet inte vad det är för skillnad på den och änglamarks (som inte finns). Det jag reagerade på var att den är så fiberrik. Det är fint pulver, men det känns sandigt, om du fattar.
http://www.axa.se/sv/produkter/produkt/?product=341
Fast nu när jag kollade så heter den inte havremust utan gyllenmust havrevälling...

Jag ska definitivt testa med bovetemjöl! Nu är det väl inte främst gluten jag vill ta bort, men det är ju bra om det är skonsamt för magen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

/LO, prova på! Bovete är väldigt snällt mot magen och innehåller en hel del näring, även om det blir små doser i välling!
Jag spetsar med lite rapsolja till lilleman, han är alltid så hungrig...
Gyllenmust är inte lika poppis här hemma, själv tycker jag att den blir lite grynigare i konsistensen. Ren smaksak, antar jag.

Ibland festar vi till det och gör "chai-välling", då kryddar med ingefära och kardemumma också.

Av boveteflingor kan man göra väldigt trevlig gröt! Vissa har svårt för smaken :wink: , men jag tycker att konsistensen, den snabba tillagningen är toppen - och magen slår volter av lycka!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Gyllenhammars innehåller mjölkprotein. Eller gjorde det åtminstone på den tiden jag intresserade mig för vällingalternativ. Därav föll den fetbort.

Nyponskalsmjöl har vi i vällingen, kan man säkert ha i bovetevälling också. Smakar smaskens.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack nya mamman. Jag ska nog prova.

Ewa, på paketet står det autoklaverad havre, vad det nu betyder, men var det mjölk i så måste det väl stå?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Läste lite noggrannare och det står tom "nu utan mjölk". Och vill man ha mjolkfri välling kan man göra den på ris-, soja- eller havremjölk.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Härligt, då är det ändrat. Innan innehöll den skummjölkspulver - eller om det var vasslepulver. Minns inte exakt.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Gott glutenfritt våffelrecept

Inlägg av inger »

Detta recept har vi provat i dag

100 g smör smält
1 tsk bakpulver
4 dl havremjölk
2 dl rårismjöl
1 dl bovetemjöl

Rör ihop det smälta smöret o havemjölken för sig rör ihop de torra ingredienserna för sig. Blanda. Grädda på det smörade våffeljärnet.
Kanongott! :D
Glutenfria mjöler såsom rårismjöl, bovetemjöl etc innehåller mycket mer näring än glutenfri mix och är därför att föredra vid matlagning och vid bakning.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Då kontrar jag med vårt våffelrecept som vi åt idag.

2 ägg
1 dl nötter+kokos (mixas till mjöl)
1 dl grädde
1 nypa salt

blanda ihop och grädda i våffeljärn. Detta kan med fördel serveras med typ creme fraiche och rom om man vill, idag blev det 100% sylt (sylt utan socker och sötningsmedel) och grädde.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Mums, vad ni har våfflat er idag på våffeldagen =P~
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"