mjällig pappa

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sköldis
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 20:35
Ort: Stockholm

mjällig pappa

Inlägg av Sköldis »

hej. jag får inte bukt med mjäll som jag fick i höstas, då jag också gick på pappaledighet - samband?! ;)

Har försökt med... ja, lite olika schampoosorter och även inget schampoo men bara balsam. Nu vill jag ha ett slut på det här mjällandet en gång för alla.
Tips?

jag skulle vilja hitta nåt soft naturschampoo som typ innehåller mineraler så att håret blir lystigt(?) och vitalt. Det vatten vi har där vi bor gör att både jag och sköldis blir uttorkade och får rodnader i huden Som tur är ska vi flytta inom kort så då kanske allt löser sig. Men jag vill ändå hitta något bra alternativ till vanligt schampoo som jag upplever torkar ut håret.

/jones
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jag vet att Urtekram har ett nässelschampo för just mjäll. Har köpt till maken som har samma problem, men han har precis börjat använda så jag vet inte hur effekten blir ännu.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

Inlägg av Mormor Eva »

Rosmarinavkok. :shock: Köp en kruka färsk rosmarin. Koka med 2 liter vatten i ½ timme. Sila ifrån. Skölj håret med det efter tvätt med ngt mjällshampo. Nässelavkok är också bra. :D Lycka till
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
Sköldis
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 20:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Sköldis »

Tack för svaren! För in tipsen på min inköpslista.
Keep 'm coming!

/j
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
liljan
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 23:10

mjäll

Inlägg av liljan »

Vår 16 årige son har lidit av mjäll i flera år :evil: . Han har atopiskt exem och fick rådet att inte tvätta sig för ofta. Det har visat sig vara tvärtom. Efter att ha läst en artikel om mjäll där det stod att bästa sättet att slippa mjäll var att tvätta håret dagligen i ett vanligt milt schampoo, har det blivit mycket bättre. Det märks direkt när det går ett par dagar emellan att han tvättar håret. Jag vet inte hur du gör men du kanske redan tvättar håret dagligen?
Bifogar länken till artikeln.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article1862272.ab

Lycka till!
Mamma till tre barnaboksbarn.
Sköldis
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 20:35
Ort: Stockholm

Re: mjäll

Inlägg av Sköldis »

Okej, Pappan här.
Här har det skett framsteg på "the war against mjäll"!
Balsammetoden. Jag hittade det på ett forum för folk som vill ha lockigt hår. www.lockig.se
Det går ut på att man tar bort allt schampoo och ersätter det med två balsam.
Balsam 1 används för att tvätta håret och kan vara en billig produkt
Balsam 2 för att återfukta och vårda det, ofta en inpackning

Tricket är att man inte använder hårprodukter med vissa kemikalier, t.ex. silikoner. Du kan läsa allt om det på:
http://www.lockig.se/?q=node/241#11

Metoden är väldigt enkel och okomplicerad att ge sig på. Det finns tips om vilka balsam etc man kan köpa osv. Den har fungerat bra mot mjäll hos andra på det forumet. Jag märkte resultat omgående. Dessutom blev mitt hår mycket mer kraft och "levande" ;)
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"