Inga andra barn hemma på dagarna...

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inga andra barn hemma på dagarna...

Inlägg av AMAMA »

Hei :heart:

Jeg må bare skrive av meg litt. For tiden jobber jeg hjemmefra og Isak er hjemme med meg. Mannen min jobber 100 % pga ny jobb. Isak og jeg har så fine og gode dager - han er en glad og sosial skit og vet at han trengs for at vi skal klare oss!

Det jeg synest er vanskelig og trist er at vi så sjelden treffer andre barn. Førra året passet vi en jente to dager i uken, men nå går hun på dagis tre dager. Jeg har prøvd å arrangere treff med hennes mamma (som er hjemme to dager i uken) i flere måneder nå... Med to eldre barn og småen på dagis anstrenger hun seg ikke akkurat for at hennes jente skal treffe andre de dagene... Forståelig nok, men at det er så vanskelig å få til gjør at jeg (sikkert pålagt fra samfunnet rundt meg) har dårlig samvittighet overfor min lille som nesten aldri treffer andre barn. Alle er jo på dagis! (Vi bor på et liiitet ställe, og jeg har ikke så mange sosiale kontakter her.)

Ved å skrive her vil jeg bare ha avkreftet mine tanker om at sønnen skades slik vi nå lever... Det hørest dumt ut, men trykket om dagis er stort... (Videre synest jeg slett ikke at dagiset her er bra, så når den tid kommer at vi skal søke han inn litt vet jeg ikke hva vi skal gjøre.)

Noe søsken er dessverre ikke på vei ennå!

Mvh
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hej Amama,

Jag har en vän som bor väldigt isolerat ute på landsbygden.
Det är uppskattningsvis 5 hus och då inte så värst många barnfamiljer.
När hennes son föddes fanns en pojke som var 4 år äldre två hus bort. Det var det enda barnet i närheten.
Hon var hemma med sin son tills han var 3 år.
De var ute i skogen med hunden, de tog hand om hemmet och han fick utforska allt han ville! (favoriten var tydligen när stora motorsågen lades på papper på vardagsrumsgolvet så att sonen kunde utforska den - säkert förstås det gick absolut inte att få fart på den!)
Vid 3 års ålder satte hon honom på dagis 15 timmar i veckan för HANS skull!
Hon märkte då att hon inte räckte till längre. Han behövde lite mer, han behövde träffa andra barn.
Och de 15 timmarna var nog för honom.

Så nog har din son det bra hemma med dig, tro inte annat!

//Sophie
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

:D Takk for svaret, Ms Sophie! Sykdom har gjort at jeg ikke har fått svart før nå.

- Jo, det er slik - Isak er av de mest sosiale og glade barna jeg kjenner (-noen kjenner jeg faktisk! :)) Det finnes ca 10-12 barn i alderen hans her, utspredt, men likevel. Alle er så godt som fulltid på dagis, og da har visst verken de voksne eller ungene "behov" for sosial omgang med andre. Det er jo forståelig, dagene strekker vel ikke til når man bare har et par timer på kvelden med et trøtt barn. Litt trist er det uansett.

Jeg får henge meg på en annen familie med flere små barn som jeg vet er hjemme av og til. Hadde vi hatt flere å velge mellom ville jeg ikke valgt å omgås med denne familien. Der er det den sterkeste (den eldste) som rår :cry: Det er så trist når mamman bare sier at de “skal ordne opp selv”… -og de har ikke lært hvordan man gjør det på en sivilisert måte. Jeg har gjort det slik at jeg holder rede på Isak og hjelper han ut av situasjoner som evt oppstår ved å vise hvordan man gjør. Jeg blir uglesett av mamman, men man kan da ikke bare sende barn ut på slagmarken på den måten… :cry:

–Forrige uke ble jeg så full av tiltak at jeg ringte til dagiset og spurte om ikke Isak og jeg kunne komme å besøke de av og til. Ôppna förskolan har lagt ned når det bare er et barn under 3 år som er hjemme… Under tvil skulle det gå bra! Jeg tror vi prøver i dag.

Takk for svaret ditt! Jeg kjenner i hjertet at det viktigste for Isak er at han fritt får utforske verden og ledes og vises rundt i den. Snart er det nok tid for vedhogst for lille pappan ! :lol:

Takk for dette forumet

:heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Klok är du - och Isak kan skatta sig lycklig som har dig!

När vi slutade gå på ÖF pga av alla infektioner vi drog på oss, så försökte jag istället få till träffar utomhus. Så jag kollade när ungarna brukade vara hemma från förskolan (de som gick där) och väldigt många var lediga just fredagar. Så då satte jag upp anslag i affären om att ha en stående tid varje fredag förmiddag i lekparken. Första gången var vi väl bara ett par stycken, men mot slutet var vi faktiskt en 15 ungar med föräldrar, så det blev riktigt lyckat. Kanske ni kan göra något sådant?
AMAMA skrev: Jeg har gjort det slik at jeg holder rede på Isak og hjelper han ut av situasjoner som evt oppstår ved å vise hvordan man gjør. Jeg blir uglesett av mamman, men man kan da ikke bare sende barn ut på slagmarken på den måten… :cry:
:lol:
Fortsätt du att göra så också :thumbsup: Det är självklart att inte ungarna själva ska lämnas åt några djungelns lagar att klara sig bäst de kan. Här är det vår uppgift att visa hur man gör - så du gör alldeles, alldeles rätt som inte lämnar dem åt sitt öde :thumbsup: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

Hei igjen!

Tusen takk også for ditt svar, Ewa, og for dine varmende ord! (Og for noen søtnoser du har!!)

Det med å arrangere treff i lekepark eller noe er en god idè. Vi har ingen offentlig lekeplass utenom barnehagen, men vi har skog og sandlåda her hjemme - funderer også på å få spikret en disse=gunga (vi har ikke fornyet oss siden babygungan :oops: )- så vi kan jo invitere noen hit. Det har vi også som sagt prøvd å få til, men står jeg litt mer på kan det kanskje gå i blandt.

Det var vellykket å gå til dagis i går ettermiddag, så det tror jeg vi fortsetter med. Isak var helt forfjamset med 7 andre barn omkring seg – jobbet mye med å orientere seg, naturligvis - noen av dem var litt uberegnelige! :) Synest det var spennende med barna og ikke minst alle lekene..! Den vesle tjeien som vi har passet tidligere var lykkelig over å se oss, og spurte hele tiden om hun kunne komme til oss snart! :heart: En 4-åring hadde også omsorg for Isak, og spurte og spurte om alt mulig, selv om Isak svarte Nei på alt hun spurte om ! :heart: :lol:


Dette skulle antagelig vært på kackelforum…; Det er virkelig delt dette med å bo på en så liten plass ute på landet. Jeg elsker stillheten og naturen og alt som jeg ellers savner i byen. – På landet savner jeg mangfoldet i byen. Det skal ikke være lett…

I dag har vi vært og handlet. (mangelen på bredde i sortimentet i distriktsNorge er en helt annen tråd… :wink:) Fordelen med små plasser, små butikker og lite folk er at Isak får stå på en stol og “pipe” alle varene vi kjøper!! –“Bra at jeg kunne hjelpe, så slapp damen å jobbe hele tiden”, sa Isak. Da vi traff en tjei som sang på konserten vi var på i går kveld utbrøt han; “Så fint du sang i går”, så opp og smilte. Hun var virkelig en tjei som hadde jobbet for å stå der og synge solo, og selv om det ikke var rent var det en bragd for elleveåringen! Det passet så himla bra å si noe fint til henne når vi traff henne på butikken, og det forstod Isak-gubben! Han er vel søt!!? :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

AMAMA skrev:I dag har vi vært og handlet. (mangelen på bredde i sortimentet i distriktsNorge er en helt annen tråd… :wink:) Fordelen med små plasser, små butikker og lite folk er at Isak får stå på en stol og “pipe” alle varene vi kjøper!! –“Bra at jeg kunne hjelpe, så slapp damen å jobbe hele tiden”, sa Isak. Da vi traff en tjei som sang på konserten vi var på i går kveld utbrøt han; “Så fint du sang i går”, så opp og smilte. Hun var virkelig en tjei som hadde jobbet for å stå der og synge solo, og selv om det ikke var rent var det en bragd for elleveåringen! Det passet så himla bra å si noe fint til henne når vi traff henne på butikken, og det forstod Isak-gubben! Han er vel søt!!? :heart:
Men vilken omtänksam kille! Så härligt att höra, sitter och ler för mig själv här nu :D
Kan tänka mig att den tjejen växte av de orden.

//Sophie
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Inlägg av AMAMA »

:D :heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"