Funderingar kring kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
strömming

Funderingar kring kuren

Inlägg av strömming »

Har en dotter som nu är 5,5 månader och hon har inte somnat själv en enda gång i sitt korta liv. Hon sover OK om nätterna men är jättesvår att få att somna. Hon burka somna i vår säng vid kl 18.45-19 ungefär efter gröt, bad pyjamas och amning men vaknar sedan var 40 minut ungefär fram till kl 23 och sedan lite olika ofta natten igenom. Hon kan inte somna om själv, iblan funkar det att ge henne nappen och hon somnar om men oftast måste hon vaggas av mig, inte av pappan - det brukar bli katastrof - och läggas sovande i sin säng igen. Det börjar kännas lite ohållbart då man bara sitter och väntar på att hon ska vakna igen och inte kan slappna av och sen när jag gått och lagt mig kan jag inte somna för jag väntar åter igen bara på att hon ska vakna.

Ibland på natten hör jag att hon är vaken/halvvaken och bökar omkring i sängen men att hon somnar om efter ca 10 minuter och då blir jag så glad att jag lät henne vara men oftast börjar hon skrika och kommer då upp föratt vaggas eller ammas. Försöker dock bara amma en gång på natten för att inte det måste vara mat som gör att hon somnar om.

Jag har läst boken och igår såg vi filmen som följde med boken och då fick jag äntligen min sambo att inse att vi kanske kan få henne att sova hela natten. Jag har hört flera som verkligen har lyckats och att läsa på forumet ger mig hopp om att vi också kan få sova! Det är snart ett år sedan jag sov en hel natt och det känns i kroppen och jag känner att jag inte orkar så mycket längre om jag inte får sova. Är så lättirriterad och trött.

Vad jag läst i boken och sett i filmen så tror jag att jag förstår hur man ska göra på natten, men hur gör man på dagen?? Det är väldigt många sovpass på dagen också och jag förstår inte hur det ska fungera (men det gör ju det har jag ju läst här men hur..) Ska det buffas och ramsas då också tills hon somnar?

Nu tar det väl några veckor till innan vi läst på oss och känner oss redo att börja och vi ska gifta oss om 3 veckor så det kommer inte vara bra att börja innan dess. Så hon kommer vara ca 6,5 månader när vi kör igång.

På nätterna sover hon ca 10 - 11 timmar men inte i sträck. På dagarna kan hon somna i mjukliften om jag gungar den tills hon somnar och då kan hon sova 30-45 minuter och det här ca 3-4 gånger om dagen. Det är dock en kamp varje gång det ska sovas och det är alltid jag som måste lägga henne. (eller det är det ju inte men det blir mindre skrik då så då gör jag det, gräver min egen grop antar jag). Nu ska här bli ändring. Peppad till tusen och hoppas på att vi också kommer lyckas. (Kan behöva lite pepp så jag verkligen vet att vi kommer att lyckas!)

Det blev kanske lite osammanhängande men behövde nog skriva av mig lite frustration och jag kommer nog med fler frågor när vi läst mer om kuren.

Tänkte investera i ett andningslarm också då jag är lite orolig för att lägga henne på mage i ett annat rum, är det något speciellt att tänka på när vi köper ett sådant, är det något som är 'bättre' än andra?
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Välkommen hit!

Vad bra att ni har rejält med tid att förbereda er. Det kommer att gå galant. :D Och vad roligt med bröllop!

Jag tror att ni kommer att komma MYCKET långt med larm och magläge. Ibland syns det genom texten, kan man säga. Hackig sömn utan djupsömn brukar tyda på envis magsovare. Det kan ni fixa redan nu.

Babysence och Nanny är bra, och jag lovar att du hör larmet om det skulle larma, även om det är i ett annat rum. :shock: :wink: Det är bra om det har två sensorplattor så kan man ha en i vagnen i början, och sedan två i sängen när de blir rörligare.

Vi är här för att svara!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och vad kul med en granne! :wink:
strömming

Inlägg av strömming »

Tack för det snabba positiva svaret!

:D Ja här ska läsas och läsas igen!
strömming

Inlägg av strömming »

Nu har vi bestämt oss för att genomföra kuren i slutet av februari eller början av mars när allt lugnat ner sig och vi har hunnit läsa på. Det känns jätteskönt att ha tagit beslutet, för även om hon sover ca 10 timmar varje natt så är det ju en kamp varje gång och hon kan inte somna utan mig. Och så alla d essa uppvak.... Nu ska här läsas! Men dagslurarna förstår jag inte hur vi ska få fungera.... men det kanske löser sig om vi är konsekventa?! Just nu tycker jag det låter jättesvårt att förstå vad de olika skriken/gråten betyder på kvällen och hon är verkligen otröstlig om någon annan än jag försöker natta om henne när hon vaknar.
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och grattis till ett underbart beslut :)

Tycker det låter super att vänta tills ni är riktigt pålästa! Ert liv låter ungefär som vårt var när vi bestämde oss för shn - både jag och min man var på gränsen till deprimerade pga sömnbrist. Hade vi TUR fick vi sova 3 h i sträck.... såhär i efterhand kan jag inte förstå att vi orkade. Kuren är det bästa vi gjort!

Du har rätt i att dagarna är svårare, men som du själv är inne på - är man konsekvent löser det sig också. Jag tror det tog ca 2 veckor innan vi hade fått till dagslurarna, men nätterna gick mkt snabbare och när man väl såg resultat var det inte så svårt att kämpa vidare.

Jag tyckte också att skrik som skrik i början. Hade supersvårt att höra om hon var arg, ledsen etc. Nu är det MKT lättare och det tycker jag också är en positiv effekt av kuren - det känns som om jag och min manhar kommit närmre vår dotter på så sätt. Vi har lärt oss lyssna på henne, inte bara tysta henne!

När ni läst lite mer får ni gärna återkomma med fler frågor! Och ha en fin bröllopsdag förresten :D
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
strömming

Inlägg av strömming »

Vi har också en Iris här :)
tvåbarnsmamma08

Inlägg av tvåbarnsmamma08 »

Hej!
Lycka till med kurningen. Klart det kommer gå bra :-) Ett tips är att börja med att styra upp dagarna, nu när ni ändå har lite tid tills ni ska börja kura. Eftersom du säger att hon har en ganska lång sammanhängande viloperiod på natten (men med uppvak) så kan du ju börja snickra ett schema utifrån det men inte använda "verktygen". Helt enkelt införa standardmodellen (finns nog beskrivet här på sidorna någonstans, annars se Barnaboken). Fantastiskt skönt, tyckte både jag och min bebis (ca 5 mån nu).
Lycka till!
strömming

Inlägg av strömming »

NÄr du skriver standardmodellen, hur menar du då? Jag kan inte riktigt få ihop det jag läser om den med hur det skulle funka i praktiken. Vi har ganska fasta tider redan med mat och sova.
07 morgon
0730 frukost / amma
9.15 -9.45 sova
10.30 amma
11.45 - 12.30 sova
12.30 smakis
13.30 amma
ca 14.15 sova ca 30 minuter
sen efter det brukar det bli lite olika beroende på hur mycket hon faktiskt sovit på dagen... men oftast ett sovpass till på ca 40 minuter någon amning runt kl 16
17.30 gröt
18.00 bad
18.20 pyjamas
18.30 amma
18.45 sova - somnar bredvid mig i vår säng, flyttas till egen säng när vi gå och lägger oss. Men innan dess är det X antal uppvak som fortsätter natten igenom. Ibland bara två uppvak på hela natten, ibland som i natt med uppvak hela tiden och vägra somna om. Ammas allt mellan 1 gång och 10 gånger på natten. Försöker låta bli men när hon inte somnar om på hur länge som helst och jag vet att hon somnar om hon får amma är det liksom den enkla vägen ut....

Nu sover hon iallafall förmiddag och jag hoppas på att det blir de 45 minuter som hon 'ska'.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Och grattis till ett underbart beslut. Lilla älsklingen sover verkligen inte "OK" med så många uppvak. Hon behöver en god, djup, sammanhängande sömn på nätterna (precis som du) :!:

Jag förstår att det är den första utgåvan av Sova hela natten du har - den från 2005 (med dvd). Jag skrev en ny, Internationella Sova hela natten, som kom 2008 (och som också ligger till grund för de översättningar som gjorts och görs.) Den är, om man säger, klockren :P Jag vill verkligen rekommendera den. Den går djupare än till "bara" metodbeskrivning. Läs och begrunda krönikan "Säkerhet är trygghet" till att börja med :wink:

Här är ett utdrag ur ett svar jag gav en mamma här tidigare i dag:

:arrow: När du läst (och läst igen, och igen ) förstår du att det vore just vad som skulle sabotera bygget av säkerhet: att "ta upp honom i ett nafs". Du skulle cementera överlevnadsångesten i stället för att eliminera den. Du skulle till svar på hans frågor - "Kommer vargen och tar mig nu?" - svara alldeles åt skogen fel (och som sagt, osant dessutom): "Ja, det gör den! Den är här vilket ögonblick som helst! Vi måste genast sätta dig i säkerhet! Här kan du absolut inte ligga!"

:arrow: Det intressanta - och logiska - är att barnet inte nöjer sig med detta felaktiga "svar", denna tröst, som inte alls betyder lugn och säkerhet utan bara ett evigt bekräftande av faran. Det man upprättar och vidmakthåller med detta i längden verkningslösa "tröstande" är KRISLÄGE. "Fara hotar! Vi måste genast rädda dig!" Och ingen människa, varken stor eller liten, orkar i längden - eller särskilt länge alls - befinna sig i ett mer eller mindre konstant tillstånd av krisläge.

:arrow: Detta måste man förstå och kan göra, mycket enkelt menar jag, om man utgår från sig själv och ser till sina egna allmänmänskliga basbehov här i världen - som är desamma för oss alla, från första stund på jorden och livet ut.

:arrow: Jag har försökt förklara just detta så tydligt som bara går (tycker jag ) i kapitlen Lugnet och Säkerheten i Internationella Sova hela natten. Det är dessa teorier, baserade på lika delar sunt förnuft och medmänsklig inlevelse, som skiljer Sova hela natten-kuren från alla andra så kallade sömnmetoder och förklarar dess exempellösa framgång. Den utgår från, och landar i, vad som ligger i BARNETS intresse. Förstår man ATT och VARFÖR, då är HUR en liten baggis :wink: :lol:

LYCKA TILL O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
strömming

Inlägg av strömming »

Tack Anna! Jag ska se på bibblan om de har den nya boken inne! Nej vi sover inte tillräckligt någon av oss, inatt var det längsta passet 2 timmar.... och kvällen ett fullständigt kaos. Men ser fram emot den här processen och mot att det kommer att få ett slut om vi läser och förstår och genomför!
strömming

Inlägg av strömming »

Nu har jag bokat den nya internationella sova hela natten på bibblan och den ska komma in i slutet av veckan så då hinner vi läsa den ordentligt också!
Elle

Flyttad fråga

Inlägg av Elle »

strömming skrev:Nu har vi bestämt datum för när vår lilla I ska kuras! Hon kommer då vara 6,5 månader och vi är lediga den veckan och bröllopet är över! Tänk att få börja sitt nygifta liv med att få lära lillan att sova!

Vi läser och läser och kommer ställa en del frågor fram tills dess. Om man känner att det behövs coachnig inför det här finns det möjlighet att träffa någon som kurat eller en kurcoach för att prata igenom schema och plan för natten?
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle

Inlägg av Elle »

Strömming, om du vill ha personlig hjälp så tar du kontakt med den kurare som bor närmast er och kommer överens om behov av hjälp och ersättning etc.

Här är listan: http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=27

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och du har PM. :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"