Välkommen är du
Lou skrev: Man måste helt enkelt finna ett sätt att kärleksfullt tjata. SHN är ett sådant sätt.
Tack, Lou - underbart uttryckt (hälsa väninnan

) och så på pricken!
För det är ju så, carisma - man måste "tjata". Framhärda

Envisas

Fortsätta

Genomföra
Om du övar på maken (och han på dig) och han verkligen krånglar och försöker resa på baken och kränga sig runt och upp och bort från dig och allt möjligt besvärligt, får du lära dig att använda alla dina inkännande mjuka men ändå orubbligt bestämda krafter för att hålla honom på plats, och länge och idogt nog för att han till slut ska tröttna på att krångla och börja känna efter hur skönt det trots allt är att ligga still och känna sig så trött som man är. Det går inte på fem minuter. Det tar kanske ändå upp till 45, innan budskapet nått fram: för att man ska kunna sova krävs att man ligger still, till att börja med
Och då kan du passa på att glädja dig åt att om maken väger 90 kilo och har muskler som en boxare, så är en liten (knappt) ettåring rena barnleken i jämförelse, eller hur
LYCKA TILL nu och kavla upp ärmarna (=Attityden av Självklarhet). Ni går strålande tider till mötes :thumbsup:
* * *
Ett par citat till pepp och uppbyggelse, ur Internationella Sova hela natten (som kom 2008, finns inte på norska). I den berättar en far till 16 månader gamla Felix:

"Visst kändes det lite konstigt att tvinga ner barnet i liggande ställning, särskilt som han var så stor redan. Men bestämt var bestämt. Och det kunde ju inte vara värre än att låta honom vakna så många gånger eller låta honom bara skrika. För man var ju nära barnet i alla fall och hade till och med fysisk kontakt med honom.
Jag kommer ihåg att jag läste något inlägg på forumet där föräldrarna backade ur för att de tyckte att solfjädern var som att använda våld mot barnet... Men det är väl mer våld att låta barnet skrika i ett par år, inte sant?
Redan den första natten gick det bättre med insomningen. Jag minns att jag var så paff över att det tog exakt 45 min med solfjädringen, precis som Anna hade sagt. Jag kommer inte ihåg längre hur många gånger han vaknade de första nätterna, men det tog inte många nätter förrän han sov sina 12 timmar i sträck. Vi kunde inte tro att det var sant!"
Och från Anna (sid 135):
"Känner du dig våldsam och otrevlig som håller barnet på plats och bjuder ett så orubbligt motstånd mot barnets frenetiska utbrytningsförsök, betänk två saker:

Så lång tid som första gången för solfjädern som krisverktyg att förmedla sitt betryggande budskap tar det aldrig mer. (Förutsatt att du inte avbryter den innan du nått ditt sömntunga mål!)

Kraften du använder, 'våldet' du brukar är inte värre än det våld du skulle vara tvungen att ta till om och när ditt lilla barn vägrade låta sig spännas fast i bilbarnstolen, exempelvis. Vissa saker kan helt enkelt inte diskuteras De måste genomföras, punkt slut."
O:)