Bot mot hård mage

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Fd Medlem

Bot mot hård mage

Inlägg av Fd Medlem »

Ett litet tips från en som får panik och ångest och acne och världens sämsta humör om inte toa får besökas ordentligt MINST en gång om dagen.
Som gravid blir man ju onekligen lite trögare i de regionerna och hjälpmedlen reduceras ju en smula med bebis i magen.

Nu har jag i alla fall hittat the perfect solution:
Magnesium och c-vitamin i pulverform! De är båda lösande och jag tar rikligt med tillskott av både magnesium och c-vitamin till vardags, men just i pulverform (som man löser upp i varmt vatten) har det riktigt bra effekt!!!

Pulvret köpte jag på hälsokost, "Nutriana Super MAG with vitamin C".
Tillsammans med lite goda enzymer som hjälper matsmältningen och råder bot på märkliga, otrevliga mättnadskänslor får det mig att må nästan normalt!!!

Vilken lättnad! ÅÅÅÅÅåååå! Det är så skönt! Nu ska jag äta mig en vanlig, hederlig middag ikväll!!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Så skönt att du hittat någonting som fungerar! Hård mage under graviditeten kan verkligen vara ett gissel!

När jag väntade Ebbe fick järntabletterna en otrolig fart på min mage :shock: de som gör tvärtom med de flesta! Men jättepraktiskt var det :wink:

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Oj det låter ju praktiskt! Två flugor i en smäll, liksom.
Så funkar dessvärre inte min mage :evil:
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Skriver lite OT här. Har jag tänkt rätt Ulrika att du får tre barn med 1,5 års mellanrum mellan dem? Spännande att höra mer. Har redan börjat drömma om trean :roll: :oops: :shock: . Rätt skumt att inte ens tre månaders illamående, en mage så stor som en trillingmage och en knäckt svanskota kan hålla en borta. Fleeeer barn tack :lol: .

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Let's go OT, Emma!
Ja, nästan så ser det ut att bli, det är 1 år och 8 månader mellan Hugo och Herman. Mellan Herman och den nya vännen blir det 1 år och 6 mån, om allt går som vi hoppas. Jag har inga syskon själv, så jag är sååå avundsjuk på dem! Och jag vet, man längtar ihjäl sig efter fler barn hela tiden.
Jag har inte heller mått toppen genom mina graviditeter, men redan när jag krystade ut Herman (hm...) frågade jag: "Det här går ju jättelätt, kommer det att gå ÄNNU lättare nästa gång?"
Korkade barnmorskan var inte så fiffig, så hon sa: "Nja, treorna brukar vara väldigt besvärliga!"
Känns ju bra. Och ändå står man här med trög mage... :lol:
Så, får man sällskap snart, Emma? :wink:

Kram
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

JA! OT! why not :lol: :wink:
Jag har en bebis som är 6 veckor. Jag har tänkt samma sedan han föddes :shock: men det kan man ju inte säg till folk. Jag är dessutom ung, blir 25 i år. Inte kan man väl ha tre barn då? Så tätt? Då är man väl gaaalen! Det som talar emot är maken :lol: (men honom låtsas vi inte om), att jag kanske borde komma i form först :roll: blir lite många extrakilo som läggs på varandra annars, jag måste hinna ta mitt körkort det här året OCH avsluta min examen. Så vi ses väl här igen om 5 år :lol: :lol: nä skämtåsido. Men det hade varit underbart att få vänta barn, föda barn och NJUTA :heart: men det gör jag ju nu, av mina vackra pojkar, så jag får väl göra det ett tag till, tills det inte är helt GALET att skaffa ett till :lol: 8) :shock:

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Ha ha, ja det är ju helt galet egentligen. Nä, jag ska vänta ett tag. Måste komma i form och försöka föra samman magmusklerna igen innan de delas en gång till. Vill jobba upp en riktig lust. Har också hört att förlossningen med trean inte alls är lättare än tvåan men att det beror på att trean ofta kommer efter lite längre tag. Men att det blir en trea någon gång om vi får bestämma, ja det är nog rätt säkert. Alla vi tre har ju två grabbar och är sugna på trean i tät följd. Är det längtan efter en liten tjej som styr tror ni? Kan finnas en liten sådan önskan hos mig tror jag.
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Haha, ja alltså det är ju bara en tanke. Verkligen inget realistiskt. Men man kan ju inte styra över sina tankar :wink: :lol: :lol: men rent praktiskt är det omöjligt. Jag måste hinna satsa lite på mig också. Som jag skrev har jag en del mål först och de måste genomföras. Men sen är det inte omöjligt. Jag är en sån som inte vill föda barn "hela" livet också. Jag vill nog inte "börja om" när jag har stora barn. Så det kommer väl bli rätt tätt ändå, om det blir en trea. Eller när det blir en trea :lol: men lite Anna först.

Vad det gäller flickönskan så nä, faktiskt inte. Jag är nog inställd på att om jag får ett barn till så kommer det vara en pojke det också. Och jag känner ingen längtan efter flicka faktiskt. Hemskt kanske. Men bebis för mig = pojke. Hur är det för dig, Ulrika?

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Förresten, hur funkar det egentligen med delade magmuskler?
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Well, ladies. Ungdomar. Ni har ju lite mer tid på er än vad jag har. Eller tycker att jag har i alla fall. Jag fyller 35 i år och är inte helt entusiastisk inför tanken på att föda barn för högt upp i åren. Inte kärleken heller (som är ännu äldre). Vi är inte typerna som ångrar något vi gjort här i livet, men vi kan båda känna att det hade varit fint om vi börjat lite tidigare. Fast ändå inte, för jag har inte haft någon som helst barnalängtan förrän jag blev gravid med Hugo - och han fick ligga ganska länge i magen innan jag förlikade mig med faktum - och jag är glad att mitt liv såg ut som det gjorde innan jag blev förälder.
Men det är ändå tankar som kommer, nu när man är förälder och förstår vad det innebär.
Så nu kör vi!
Någon flicklängtan bor inte i mig, jag känner mig verkligen som en pojkmamma! Jag håller med, bebis=pojke. Men en flicka är alltid välkommen, givetvis.
Det var så härligt att vara på inskrivning, samma BM som förra gången. Jag har faktiskt hunnit med ett missfall under hösten också, tidigt sådant, men jag hade hunnit boka tid på MVC och pratade med min BM efter missfallet. Och jag vet inte vem som var mest eld och lågor när jag väl kom på inskrivning! Hon är fantastiskt och det ska bli häftigt att ledsagas av henne ännu en gång.
Det här med delad magmuskel: Svårt. Min är också illa åtgången och jag har faktiskt varit på konsultation för operation. Det får man bekosta själv och bör vänta med tills man är färdig med barafödandet, annars delar den sig bara igen.
Jag har alltid sagt: inte skära i friskt kött, men allvarligt, det kan jag verkligen tänka mig att göra senare. För hållning, ryggen och fåfängans skull. Det är verkligen trist att ha en bula på magen, även om jag faktiskt (!) har kommit i form rent fysiskt efter senaste graviditeten. Hann med en period då jag sprang 6 km på under 30 minuter, tack vare en lyckosam träningsstrategi och alla extra kilon är borta! (Mycket, mycket nöjd!) Nu mår jag lite allmänt tjyvtjockt och är inte så spänstig, men vad gör väl det.

Oj, babbel, babbel...
Kram
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Jag har faktiskt inte själv fattat vad min delade mage gör, känner bara helt enkelt att den är delad. Dålig hållning har jag alltid haft men annars känner jag inte av det så mycket. Har aldrig varit särskilt stark i magen. Så du menar att det går att operera?! Mitt enda "symtom" är en gravidmage med utåtnavel även så här 4 månader efter :oops: :roll: . Men så hade jag en gigantisk mage också...

Vet du mer om denna operation Ulrika? Får man bekosta själv? Brukar den här delade magen ge problem när man blir äldre?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag vet inte jättemycket, men man ska vara ganska illa åtgången för att man ska få den betald. Mig skrattade de bara åt inom offentlig vård... Så då återstår privat plastik, något en bekant till mig kostade på sig under en resa i Brasilien. Hon blev skitsnygg...
Magmusklerna sys ihop (de hålls normalt ihop med bindväv och det är den som brister, inte själva muskeln), överflödigt skinn tas bort, naveln snyggas till och vill man kan man suga bort lite put. Låter tjusigt, va??!
Nu ska du inte stressa upp dig 4 månader efter förlossning! Använd gördel, låt bli vanliga sit ups och träna inre magmuskler och bålstabilitet. När man väl börjar göra sit ups kan man hålla ihop magmuskerna med händerna.
Gud, det låter som om jag är varm förespråkare av bukplastik nu, men så är det inte. Jag är bara inte helt främmande inför det längre, om magen inte sakteliga återfår sin form när jag fött barn färdigt...
Jag tror förresten att Maria Carlshamre skrev en motion som FI-politiker för några år sedan, om att kvinnor som fött barn borde få den här typen av operation subventionerad.
:lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"