Små snoppar, päls och pyttedinosaureungar

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Små snoppar, päls och pyttedinosaureungar

Inlägg av SusanD »

Det händer mycket roligt här hemma, ibland känns det som om man inte riktigt hinner med i alla snabba svängar.

Sigge vill göra som storebror och vill således sitta på stora toaletten med toaringen. Han lyfter själv locken och försöker få sittringen på plats. Med lite hjälp från storebror fungerar det bra. Sen ska byxor och blöjor av innan jag får lyfta upp honom på toan. Dä, dä, dä säger Sigge och pekar på Traktortidningen, Emils favoritlektyr på toaletten, som han vill läsa medans han gör, ja sitter på toan.
En dag ska Emil hjälpa honom och det uppstår lite problem. Först försöker Emil få Sigge att luta sig ordentligt framåt så snoppen hamnar ner i toan. När detta inte funkar petar Emil lite på Sigges snopp så den ska peka ner i toan. När inte heller detta funkar säger Emil: - Nej Tittis, snoppen är för kort!
Gissa om jag fnissade medans Sigge inte brydde sig ett endaste skvatt. Emil som konstaterat att snoppen var för kort gick sin väg och började leka.

En morgon när Father A väckte killarna behövde Emil gå på toa, på väg dit tog han av sig byxorna och på väg därifrån åkte pyjamaströjan av. Då frågade Father A om han inte ville ha sin pyjamas på sig. Emil: - Katter har inte kläder. Katter har päls!
Så sant, så sant.

En period var Emil lite bekymrad över alla dinosaurer, giraffer och småspöken som härjade i grabbarnas rum nattetid. Då uppfann vi anti-sprayen som utrotade alla ovan nämnda individer om man då sprayade varje kväll innan nattningen. Detta fungerade ju alldeles utmärkt om det inte varit för Dinosaurieungen som klarade sig. Emil tog den till sitt hjärta och visade glatt upp den samtidigt som han förklarade att den var pytteliten. Antar att det var därför vi inte riktigt kunde se den.
Denna lilla Dino-unge fick sen följa med på allt Emil gjorde, sitta på bordet medans vi åt, leka med leksakerna och sova på Emils kudde. En sen kväll ropar Emil på mig, när jag frågade vad det var för problem sa han: Mamma, Dinosaurieungen viftade med sin svans på Tittes (Emils) näsa så jag vaknade. :)
Jag: Då tar jag och lägger ner den bredvid din kudde så kan du sova vidare. Emil: Sov gott mamma. Sen somnade han. :sleep:

Eftersom vi sprayat bort Dino-ungens föräldrar tyckte Emil att det var lite läskigt att vara ute själv. Han kom inspringande och sa att han tyckte att han hörde Dinosauriemamman och pappan komma. :shock: En vacker dag löste han själv problemet genom att öppna dörren och släppa ut Dino-ungen. Han sa att Dino-ungen hade tre skattkartor i huvudet och att den skulle hitta sin mamma och pappa i dinosaurieskogen som är samma skog som kantarellskogen. Plätt-lätt.

Emil kan fortfarande, ett par veckor efter utsläppandet av Dino-ungen, ibland säga att han saknar sin Dino-unge men att den hittat sin mamma och pappa nu. :heart:

En morgon kom Emil skuttande in i vårt sovrum och kröp ner till mig medans Father A och Sigge matade hundar, släppte ut katten och gjorde välling. Då säger Emil att han är en dinosaurie. Jaha säger jag och klappar honom på rumpan, men du har ju ingen svans. Emil: Jo mamma, Titte har svans, en liten, här. Och så pekar han på sin snopp. :) Mm, praktiskt tycker jag och så påhittigt. Klart att han hade en svans, det var ju bara jag som var lite trögtänkt. :wink:

Snacka om fantasi :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

:heart: Emil :heart:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

:) :heart:

Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:lol: :D :heart:
Var härligt du beskriver det! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Brorsor... :heart: :heart: :heart:
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Dagens skratt! TACK!
:heart: :lol: :heart:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"