smoothies

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

smoothies

Inlägg av ulrikaj »

Hej :D

Jag undrar om det är någon som har några bra recept på mättande och nyttiga smoothies som ni vill dela med er av?

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Är ett förslag :) Jag tar lite som det passar i mängd
Fet yoghurt, grädde (2/1, kanske) bär, päron (för sötman) och vatteneller mjölk till rätt konsistens.

Vill man ha glass istället så tar man frysta bär och mixar. Häller på yoghurt och grädde tills det bli bra glasskonsistens. :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Till frukost får vi:
(2 pers)
2 dl havre- eller rismjölk
1 banan
1 näve frysta bär
1-2 msk linfröolja (bra för mättnad, blodsocker och hud, bland annat...)
1-2 msk (aspartam- och tillsatsfritt) proteinpulver (så står man sig i flera timmar!)
1 msk sesamfrö
Mixa
Brukar slänga i en halv avocado och ta mindre havremjölk, så får man glasskonsistens och gott med fett! Bra som mellis.

Eller en läskande till mellanmål:

2 dl apelsinjuice
1 näve jordgubbar
2 msk linfröolja
vetegroddar
Mixa

God spis!
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tack LO och Nya mamman. :)

Nya mamman:En fråga bara angående linfröoljan?Kan man ta vanliga linfrön eller är det själva linfröoljan som är bra?

/kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har du en stark mixer så kör ner hela linfrön. Då mår magen toppen också!

Här är vårt standardrecept, som dessutom tillvarartar alla gamla övermogna bananer som blir liggande. Frys in dem i kvartar med några droppar citron.

Mixa per person:
1/2 banan, söt och ekologisk
Knappt 1 dl bär, blåbär är vår favvo.
1 dl ekologisk yoghurt med naturlig fetthalt. (Arla har)
1 msk vetegroddar/linfrön
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vad bra Sara :) Då kan jag ha i fröerna och lite vetegroddar.
Jag gör nu på ekologisk yougurt(4,2%)
Ekologisk banan+bär

Tack för tipset med frysning om banan.

Kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag tar ren olja och ibland även frön. Man ska äta en himla massa frön för att få i sig tillräckligt med fettsyror, tror att det är 6 msk frön man ska ta för att få motsvarande 1 msk olja, om jag minns min kalkyl rätt.
Linfröolja behöver den här familjen mot sin torra hud och ett och annat eksem, bland annat, så vi häller i oss rikligt!
Förutom alla de goda egenskaper fettsyrorna har, så mättar oljan också. Jag står mig till lunch efter en sådan här smoothie!
Linfrön är också gott att ha i, det ger en tjockare konsistens och som torpsara säger, fint för magen också. Men Hugo är inte så väldigt förtjust. Så vi kompromissar. Ibland med, ibland utan! :lol:
KajsaK
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 11:24

Smoothie i magsjuketillfrisknande

Inlägg av KajsaK »

Hej,
Hakar på den här tråden med en undran. Jag tänkte ersätta kvällsvällingen med någon slags BRAT-inspirerad smoothie såhär i sega magsjuketider. (ettåringens mage verkar inte vara i form efter nästan en vecka med någon slags lågintensiv magsjuka)

Äpplejuice, banan... och vad mer?? Kan man ha i lite ris? Jag vill ju undvika mjölkprodukter.
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Kan du inte bara mixa äpple, banan och risvatten (risvälling?) sen servera ett göteborgs ekologiskt kex till?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Kajsa, kolla vårt mjölkfria recept längre upp i tråden. Underbart gott, krämigt och glassaktigt! Näringsrikt och lätt att variera, i BRAT-stil kanske: Rismjölk, äpplejuce eller mos utan socker och banan. Vad tror du om det?
Om du väljer risvälling, komma för gods skull att det är en som är fri från skummjölkspulver!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Tack Nya mamman, rismjölk så klart! :heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Och blåbär, är det ok enligt BRAT? (måste bara kolla att jag greppat begreppet "BRAT": banana, rice, apple, toast? snurrig...)
Blåbär sägs vara bra mot lös mage, man jag har aldrig märkt skillnad. Däremot råds man ju att dricka blåbärssoppa efter magsjuka och det har jag gillat i alla fall.
Dessutom, för att ge magstackarn lite extra välgång, skulle jag ha i en kapsel probiotika i smoothien så här i magsjuketider.
KajsaK
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 11:24

Inlägg av KajsaK »

Tack för snabba svar Torsmamma och Nya mamman! Idag blev det helt enkelt smoothie på banan och äpple med lite vatten från riskoket (vet inte om det tillförde så mycket men bra konsistens blev det i vilket fall :lol:).

Nya mamman, ditt recept ser ju supergott ut - lyckades missa att det faktiskt var mjölkfritt och allt... Ska inhandla rismjölk och göra det imorgon! Och proteinpulver låter ju smart, om det inte innehåller för mycket konstigheter förstås. Vilket märke har du?

Har för mig att blåbär funkar stoppande på en del, men långt ifrån alla, och tvärtom lösande på andra. Man får väl prova sig fram antar jag. Probiotika ger jag redan, hoppas det snabbar på bättringen. Hur som helst blir det nog bättre nu när jag skippat vällingen, som jag lite väl optimistiskt dundrat på med i veckan.
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag använder Holistic vassleprotein, men OBS! vassle är en mjölkprotein, dock den "snälla" varinten, medan kaseinet är mer problematiskt. Många mjölkallergiker klarar vassle, men inte kasein. Vassle fungerar även som prebiotika, dvs mat för de goda tarmbakterierna.
I magsjuketider skulle jag dock hoppa över proteinpulver, eller använda risprotein, åtminstone så länge det kräks och krånglas.
Det enda risproteiet jag har provat är Utra Clear, och det är rent.
Krya på er!!
KajsaK
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 11:24

Inlägg av KajsaK »

Tack! Inget vassleprotein för sjukisen än på ett tag m a o. Vi andra kan ju smygstarta, vi är ändå trötta på vår yoggi-med-flingor-frukost :lol: Dags för nåt nytt!
Mamma till finaste killarna födda april 06 och januari 08.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"