Kan en 5-månaders klara sig på bara två lurar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Stina49

Kan en 5-månaders klara sig på bara två lurar?

Inlägg av Stina49 »

Hej,
Har gjort en tredagarskur och allt har gått bra men nu har vi fått funderingar över dagschemat och undrar om någon klok mamma/pappa kan kommentera på schemat vi satt upp för vår Kasper, född 080801dvs, drygt fem mån.

Till saken hör att han är otroligt pigg och nyfiken. Och har redan fått två tänder så allt som han kan gnaga på gnags det på. Han vill ogärna tupplura på EM så schemat ut så här, totalt 15 timmars sömn:

7.00: frukost: amning

8.45-9.30: morgonlur, 45 min spjälsäng el. vagn inomhus

11.00: banan/mat och amning

12.30-15.15: sova middag 2.45 tim utomhus

16.00: mellanmål/gröt

18.00-19.30: middag (välling) bad, nattslurk (amning)

19.30: sova natt 11.5 tim

Jag har inte varit så himla exakt tidigare men efter att ha läst på de sista dagarna börjar jag förstå att tiderna ska hållas. :-s

Några frågor:
Tror ni att min kille tar skada av en jättelång tupplur och ingen EM lur? Han vill typ ALDRIG sova på EM men däremot verkar gilla och må bra av maraton luren mitt på dagen. Den gången han tog en lur vid fem-tiden var han vaken till sent (detta är förvisso PRE-Barnaboken läsning).:?:

Ska jag väcka honom om han sover längre än utsatta tider? :?:

kram Stina
Mamma till Kasper född 1 augusti 08. Kurad Dec/Jan 09.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Stina :D

Jag tycker att det låter väl tidigt att ha endast två lurar om man är bara 5 månader. Med min äldsta dotter bytte jag till två lurar för tidigt så jag fick byta tillbaka till tre. Min mellanflicka hade tre lurar till hon var 9,5 månader.

Om du kortar långluren så hinner du med en 20-minutare på em. Här får du tänka "forutsättningar att sova".

:idea: Tycker absolut att du skall väcka om sonen sover längre än luren är tänkt. Då visar du att DU har koll på tiderna och att han lugnt kan ägna sig åt att sova.

Tipsar om min yngsta flickas schema. Hon är några veckor yngre än din son och då hon blir ca 5 mån skall jag dra ned sista luren till 20 min.

natt 19-07.30
fm-lur 09.00-09.45
långlur 12.00-14.30
em-lur 16.15-17.00 (snart 16.30-16.50)

Hälsningar från Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

... och jag bidrar med berättelsen om min lilla flicka, som var JÄTTEtidig med att gå över till bara två lurar! :shock: Alla häpnade! Inklusive jag! :roll:

Dock hade hon fortfarande i halvårsåldern tre lurar, men strax efter sommaren vill jag minnas att klockan nio-luren försvann ur bilden - då har hon varit lite drygt sju månader eller däromkring. :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Päivi skrev:... och jag bidrar med berättelsen om min lilla flicka, som var JÄTTEtidig med att gå över till bara två lurar! :shock: Alla häpnade! Inklusive jag! :roll:
:lol: Ja kanske har du begåvats med en Sofia-variant :heart: fast på eftermiddagstid istället.

Tjatar ändå på om (förutsättning till) tre lurar ett tag till och märker du att du har en superpiggis tar du helt sonika bort em-luren.

:wink: Nancy
Stina49

Inlägg av Stina49 »

Tackar, tackar.
Har gjort följande justering och ska se hur det tas emot idag:

7.00: frukost: amning

9.00-10.00: morgonlur

11.00: banan/mat och amning

12.30-14.30: sova middag

15.00: mellanmål/gröt

16-16.30 tupplur

18.00-19.30: middag (välling) bad, nattslurk (amning)

19.30: sova natt

kram Stina
duggan

Inlägg av duggan »

Ser fint ut om man har en som har 30 minuters skarvare, men jag gissar du har koll på det! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Stina49

Bakslag... hur kunde det bli så här jobbigt?

Inlägg av Stina49 »

Hej,
Vi kurade Kasper vid årskiftet. Han är idag 6 månader. Allt gick bra. MEN, sen var vi på landet en vecka (kom tillbaka för två veckor sedan) och därefter har det bara gått utför!!! :shock: :shock: :shock:

Värsta natten var i förrgår: min man gick upp 11 gånger och vagnade honom. Vi bestämde oss att maken skulle ta natten för att ev. inte fresta sonen med tutt-mamma, men jag vaknade ända upp alla gångerna och så vi var båda som zombies igår. Ramsan funkade förut och nu bara ibland. Min man rusar verkligen inte in och vagnar för minsta gny, utan lyssnar först av om Kasper somnar om av sig självt, gnället avtar osv. Annars provas först ramsan och eftersom det inte funkat mer än en gång av 15 så blir det då vagning. Han somnar om men vaknar oftast inom en 20-45 minuter igen. :twisted:

Kasper sover som regel fin-fint mellan 19.30 och 23 men de senaste veckorna har han börjat vakna upp varje hel el. t o m varje halvtimma! Igår morse slutade med att han argt gallskrek mellan 6.25 och 6.45, därefter lät det som om han grät så da gjorde vi MORGON. Natten till idag var något bättre och när sonen vaknade vid 5.45 låg han och snicke-snackade till 6.45 då vi gjorde MORGON.

Till saken hör att hans 3 och 4:e :!: tand är på väg ut och vi har börjat ge honom alvedon ibland dagtid och vid nattning, för att han ska kunna fokusera på att äta och inte bara vilja gnaga. :(

Måste vi kura om? I natt sov jag i gästrummet för att vi båda inte skulle vara helt döa päron, så nu har jag energi och inatt får maken inta gästbädden :lol:

Tacksam för kloka råd och tankar! Stina
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vet du vad det allra första jag kommer att tänka på är? :)

Hungriga barn får man stå och vagna preciis så länge man vill :shock: det somnar inte ändå... :P

Anledningen till att jag misstänker att det kunde vara en bra idé att öka på matportionerna rätt så rejält - oavsett om du har annan anledning att misstänka detta förutom plötsligt nattvakande - är ju just att du säger att han är halvåret nu. :) Jag har livliga minnen av mina båda i den åldern... :roll: :shock:

Först lagar man det hungriga halvårsbarnet en vuxenportions havregrynsgröt. :roll: Det äter han. Sedan tittar han på mig med tårarna hängande i ögonfransrarna :cry: VAR DET ALLT... :cry: LIKSOM... :?:

Snabbt trollar jag fram då en mycket stor och övertygande BANAN (modell jättestor) till efterrätt och tänker "han lär ju inte äta hela, men men..."

Den äter han. Hela. 8-[ och ser på mig med svältdöden i ögonen. :cry: men mamma, jag är en växande man i mina bästa månader, MERA MAT :!:

:shock:

Så värmer jag 210 ml ersättning (motsvarar alltså en hel måltid) och tänker "nu jädrar! Han kommer på sin höjd äta 30 ml MEN NU SKALL JAG FÅ HONOM MÄTT!"

Han SLUKAR flaskan. :shock: Kvar på botten lämnar han alltså de där 20-30 ml som jag trodde att han på sin höjd skulle äta... :roll:

NU är han mätt! :D NU har han ätit en trippelskogshuggarportion av allt, NU är det bra! :mrgreen:

Så där höll han på. 8-[ Hon också. VARJE måltid :!:

Nästa gång de påstås bli lika hungriga är i tonåren då... :roll:

Så gissa vad jaaag tipsar om :?:

Du gissade rätt. 8)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och jag håller med. Jag hade ett inte helt olikt race som Päivi... 250 gram risoni med köttfärsås, en halv avokado och ett STORT päron. Samma som jag åt... :shock:
(ja, jag vägde eftersom jag redan innan hade blivit lite förvånad över mängderna...)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"