Dagisstängning?

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

Hur m?nga vecor st?nger ert dagis f?r semester?

Omröstningen slutade mån 23 maj 2005, 19:50

inte alls
2
18%
2 veckor eller mindre
0
Inga röster
3 veckor
1
9%
4 veckor
4
36%
5 veckor eller mer
4
36%
 
Antal röster: 11

cillamamman
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 14 feb 2005, 19:11

Dagisstängning?

Inlägg av cillamamman »

Vårt dagis stänger fem veckor unde sommaren och jag anser att detta sätter oss föräldrar i en helt orimlig situation.
Under dessa fem veckor finns visserligen ett somardagis öppet i kommundelen, men det dagiset ligger fem km från vårat och våra barn känner inte alls till platsen och vi vet inte om någon av vårt dagis personal kommer att följa med dit och isåfall vilka veckor det finns känd personal.
hit vill man alltså flytta så väl ettåringar som fritidsbarn utan någon inskolning.

Givetvis vränger sig alla föräldrar baklänges för att lösa situationen på bästa sätt för sina barn, dvs att undvika att ha barnen där under dessa veckor, men förutom att hela semestern ryker är det många som inte kan välja när de ska ta semester oberoende av andra i sin omgivning.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan tycka att man har råd att ha barn till föräldrarlediga på dagis när man inte har råd att hålla dagis öppet ÅTMINSTONE någon vecka till under sommaren. Vårt dagis består av 7 avdelningar.

Detta blev långt men jag är iallafall nyfiken på hur lång stängning andra kommuner har.[/list]
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vår dagmamma har ledigt i 6 veckor, men det finns ett ställe som barnen alltid går till om dagmamman är sjuk eller ledig, så det blir inget nytt ställe.

Men vi planderar lång ledighet (8-10 veckor) i sommar, så jag tror inte att vi berörs av hennes semester.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Vi har ett föräldrakoopersativt dagis som stänger tre veckor varje sommar. Och har stängt alla klämdagar samt alla dagar runt jul då färre än fyra barn har anmält att de ska vara där.
I och med att det är ett f-koop så innebär det att det inte finns någon barnomsorg för oss alls under denna tid.
Sommarstängningen ligger v.28-30 vilket är då alla på mitt jobb vill ha semester och det har inneburit att jag inte har kunnat vara ledig samtidigt som resten av familjen.
I framtiden ska jag helt brutalt vara föräldraledig dessa veckor och inte bry mig om vad kollegor och arbetsgivare tycker om det.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Gäst

föräldrakooperativ

Inlägg av Gäst »

som stänger 4 veckor i juli och mellandagarna.
Johanna G
Inlägg: 85
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 17:20
Ort: Vendels?, Stockholm

Inlägg av Johanna G »

Vet inte hur länge vårt dagis ska vara stängt i sommar.
Vill bara vänligt påpeka att jag tror inte de stänger för att de inte har råd att ha det öppet. Jag tror snarare det beror på att det finns en lag som säger att alla arbetsgivare måste bevilja sin personal 4 veckors sammanhängande semester under juni, juli eller augusti... :wink:

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
cillamamman
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 14 feb 2005, 19:11

Inlägg av cillamamman »

Tyvärr är det så att man i vår kommun stänger för att spara pengar! Vår socialdemokratiska politiker i kommunen tycker inte att det är en kvalitetsbrist att föräldrarna ska vränga sig baklänges under sommarmånaderna för att spara några kronor, men slår sig gärna för bröstet med tex att erbjuda 20h dagis till barn med föräldrarlediga föräldrar (mot lagstadgade 15 h). Konstig logik tycker jag!

Visst 4 v sammanhängande semester ska man erbjuda, men vi har stängt i fem veckor. Dessutom är det ju alltid mindre antal barn på dagis under de övriga sommarperioderna också (tex lärarbarn med sommarlov, föräldar som inte kan få semester under dagis stängning, förlängd semester mha föräldarledighet osv) så det skulle någ gå att lösa. Varken politiker eller rektor har använt det som argument för stängningen.
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.:heart:
Skriv svar

Återgå till "Polls"