Nattsnackare och tidiga morgnar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
liv

Nattsnackare och tidiga morgnar

Inlägg av liv »

Hej!

Vi har en grabb på ca 2,5 år samt en tös på ca 7 månader. Nu är det tösen som har börjat vakna på nätterna ca 2-5ggr/natt och ligger och snackar.
Standardmodellad och inledd i sovrutiner sedan 2-3månaders ålder. Det händer att hon vänder sig på rygg och kan då inte somna om, men även att hon ligger på mage och pratar. Ställer inga direkta "frågor", utan babblar på. Det kan hålla på i 30min-1 timme.
Vi har pangramsat vid första knyst, utan resultat ibland och ibland tar hon ramsan. Det är lite olika. De gånger hon har vänt på sig har vi vänt tillbaka, solfjärat som markering och då har hon strax somnat själv. Vi vill dock inte att vi skall behöva göra detta utan på sin höjd ramsa och att hon tar den. Hon vaknar vid 05.30 eller 06.00 och pratar på igen och tycker nog att det är dags att det blir morgon. Detta har vi bemött på samma sätt som ovan, men då tar hon definitivt inte ramsan. (Hon sover i vårt sovrum, men med klädda spjälor, så hon ser inte oss. Men vi hör henne väldigt väl. Om någon månad skall vi flytta till hus och planen är att hon då skall få eget rum).

Hennes schema:
6.50 väckning Bröstet
9.00-9.20 sova
10.15 lunch (mat puré)
11.00-13.00 sova
13.00 mellis välling (vill sällan ha)
15.00-15.20 sova
15.45 middag (mat puré)
18.30 nattslurk Bröst och gröt
19.30 sova

Frågor:
:arrow: Vad göra åt att hon vaknar på nätterna och pratar? Hur bemöta det när hon gör det? Är det något annat i schemat som orsakar det?

:arrow: Hur hantera dessa tidiga morgonar då hon inte skriker upp sig utan babblar på, har försökt med klocka,men det funkar inte.

:arrow: Är det något annat i schemat som inte verkar bra? Själv har jag funderat på när det är aktuellt med att ta bort förmiddagsluren, men kan inte finna något svar på detta trots sökningar. När är det aktuellt?

Tacksam för svar!!
Mamma till en underbar gosse :heart: född 060516
och en underbar tös :heart: född 080605.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Någonstans mellan 7 och 8 månader börjar 3 lurar bli lite mycket, men 2 kanske fortfarande är svårt att orka med - så folk gör lite olika. En del behåller 3 lurar tills 8-månadersångesten lagt sig, medan andra byter mitt i - eller tidigare. Så känn av där själv. Men visst går det absolut att byta till 2 lurar redan nu. En förmiddagslur och en eftermiddagslur. Men antal sovtimmar har du ju rätt på redan idag, så om det kommer göra så stor skillnad är ju inte alldeles säkert.

Vad gäller nattsnack och vändningar, så kommer här mina tips i en tidigare tråd.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055
Och glöm som sagt inte att öva, öva, öva dagtid. Så hon själv kan fixa vändningarna. Men snackar hon bara - utan att vara minsta olycklig - så skulle jag låta henne vara i största möjligaste mån. Är du säker på att hon vaknar för att hon vänt sig, så skulle jag snabbt som ögat gå in och vända runt henne EN gång utan vare sig ramsa eller annat. Som om hon gjort det själv. Ja, du ser i tråden. Men snackar hon hur som, så skulle jag nog låta henne vara. Med, som idag, en pangramsa vid första pipet för att markera att det är natt. Men i övrigt inte ingripa.

Och läs på igen om åttamåndersångesten. Den tar sig ju olika uttryck, så det är ju inte alldeles otroligt att det är därför som hon vaknar och funderar lite nu.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
liv

Inlägg av liv »

Hej!

Tack Ewa för dina fina råd och ja, hon har nog börjat "nosa" på 8mån-ångesten.
Det har gått bättre på nätterna med färre uppvaknanden, men igår kväll vaknade hon när vi hade gått och lagt oss och började fråga på stört.
Jag ramsade och hon lyssnade men fortsatte att fråga och när hon började fråga upp sig fick hon en ny ramsa.
Så höll vi på i ca 20 min (två ramsor), när hon började jobba upp sig igen en tredje gång - tog hon inte ramsan, utan eskalerade i frågor. Då gick jag upp la lite bryskt tillrätta, solfjädrade henne lugn en kort stund och sedan la jag mig.
Hon frågade någon kort fråga til sedan suckade hon och somnade och sov till klockan ringde (vilket oxå börjar sätta sig).

Tack för hjälpen och tipsen/råden, ni är ovärderliga!!!! =D>
Mamma till en underbar gosse :heart: född 060516
och en underbar tös :heart: född 080605.
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"