kurat i 8 nmån ge upp?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ac

kurat i 8 nmån ge upp?

Inlägg av ac »

Min dotter är 11 månader. Hon skriker och vill bli buren hela dagarna. Sover bra i sin säng 2 ggr per dag.
På mornarna vaknar hon ca 4.30 och vi ramsar till 6.30. Hon skriker hela tiden. Sen tar vi upp henne och startar dagen . Sen är det skrik hela dagen.
HJälp!

jg tycker så syn om henne. hon är frisk säger läkarna.
Jag har med henne i mina sysslor disk, tvätt, dans sång och muski. Mion stora tjej gfuerar bra.
Henne kurade vi också. De brukar ju tuppa av efter någon halvtimmes skrik.
Ska jag göra morgon kl 5? Hur hon orka skrika oavbrutet till 6.30??
Nu måste jag ta upp henne. Hon gall.skrivker!!
Emmas och Sofias mamma
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!!!

Nu undrar jag förstås vilken kur det är ni kör? För det kan ju inte vara SHN?!
Inga barn ska skrika oavbrutet i 2 timmar.
Och ett barn ska sannerligen inte skrika så det tuppar av.
Berätta för mig var någonstans i boken som det står något som ni har kunnat tolka till en skrikmetod?! :?

Det här var rakt på sak och kanske en aning trist skrivet. Men det lät bara så tråkigt allt ihop.
Så här kan ni ju inte ha det!
/katten
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, kattklo :wink: :D

Ett mycket bedrövligt inlägg, ac :cry: Jag vill hoppas du driver med oss av någon förment skojsig anledning.

:arrow: "Hon skriker hela tiden. Sen tar vi upp henne och startar dagen. Sen är det skrik hela dagen. "

Hur försvarar du det :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ac

Inlägg av ac »

Hej igen!

Jag har tolkat kurandet på följande sett: Att jag ska försöka lugna mitt barn i sängen och ej ta upp henne, inte om hon kräks heller. Så jag byter lakan och böka i mörkret. Sen ramsar jag varje morgon från ca kl 4 . Detta är inget skämt.
Sen vill jag ju ta upp henne under en period då hon är lite lugn, så hjag inte "räddar" henne. men det är svårt för hon är så ledsen hela tiden.
Vi är så noga med ramsandet, så jag tycker det är konstigt att det inte fungerar.
Jag skrev till dig tidigare Anna, och ville vara emd hos dig med några till men missade tyvärr tillfället. Det var ju synd.
våran stora tjtj, som snart är 4 började sova ordentligt på morgonen när hon var 2,5 år. Men henne kunde man ju ramsa och hinna in och ta upp henne och hon var glad.

Trist att man får ett sånt bemötande tycker jag, när jag gör allt rätt som det står i boken+sovahela natten filmen.
Emmas och Sofias mamma
ac

Inlägg av ac »

Jag måste kanske förklara lite mera. JAg har följt kuren med hjälp av böcker och en medhjälpare, Mia, ända sedan Sofia var ett par månader. Vi vill ju så gärna att hon ska vara tillfreds och få sova ordentligt. Vi tror stenhårt på sättet. Men det är som om inte ramsandet tar. Vi har ju hållt på så länge!!
Nu är hon extra ledsen på dagarna för att hon måste ju vara så trörr som är vaken från 4-4,30 på mornarna. och sover två ggr ca 45 min sen vaken till 6.30. Då går det jättebra att lägga henne!!!
Så var det för storasyster också.
Men jag har inte gett upp. Mina vänner och läkare har sagt att jag ska ge sömnmedel och vända den "onda cirkel", men jag tror ej på det!
Ska jag dra ner på dagssömen, eller vad kan jag göra????
hon sover kl 9-9-45 och sedan kl 14-14.45.
Emmas och Sofias mamma
annawahlgren

Re: kurat i 8 nmån ge upp?

Inlägg av annawahlgren »

ac skrev:Hon skriker och vill bli buren hela dagarna. - - Hon skriker hela tiden. - - - Sen är det skrik hela dagen. - - - Hon gallskriker!!
:shock: Jag förstår inte. Jag förstår verkligen inte. Vad är det du gör med barnet :?: Varför hjälper du henne inte :?: :!:
ac skrev:Mion stora tjej gfuerar bra. Henne kurade vi också. De brukar ju tuppa av efter någon halvtimmes skrik.
Vad är detta för vansinnigheter :?: :!:

Jag skulle vilja att du läste Internationella Sova hela natten och försökte ta till dig teorierna bakom alltsammans.

Helst skulle jag också vilja att du läste Barnaboken (jubileumsutgåvan kom alldeles nyss) så att du kanske, förhoppningsvis, innerligen förhoppningsvis - kunde anlägga ett helt nytt förhållningssätt till dina små barn.

:cry: :heart: :cry:
ac

Inlägg av ac »

Hej igen Anna!

Jag är inte så hemsk mamma som du tror! JAg har läst barnaboken och följer den med båda barnen på de olika kapitlen. Jättebra!
vi har även sova hela natten samt filmen.
Min stora tjej fungerar super-bra!

Men enligt tips jag fått ska jag inte ge mig utan ramsa. Sedan om inte det fungerar, solfjädra. sedan spela hög musik i krislägen.
Nu har vi prövat allt! och nej mornarna fungerar inte. Och jag tror att det är därför hon är missnöjd då hon är trött. Eller är jag helt ute och cyklar?

Storasyster vaknade ju också så här tidigt när hon var liten. Och det känns inte bra att bara ramsa och ramsa, när det inte fungerar.
Helt plötsligt när hon blev lite äldre började hon sova till 7??

Det är ju inte läge med väckarklocka hleler då hon vaknar alltför tidigt.
Ska jag verkligen fortsätta ramsa, musik och allt . Eller ska hon få ta tidig morgon och slippa skrika så länge?
Emmas och Sofias mamma
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Hon ska inte skrika alls, kära du. Se mitt tidigare svar.
ac

Inlägg av ac »

Jag har levt och lärt efter barnaboken i snart 4 år. Ja tom innan min första dotter föddes. JAg lovar jag har läst massor och praktiserat.
Med allt vad det inntebär: från mat i massor till att låta barnen vara med i aktiviteter och dagliga sysslor. Jag har verkligen gjort alllt!

MEn min lilla vill inte sova på morgonen. Om hon inte ska skrika så måste jag ta upp henne. Och det ska jag ju inte enligt kuren. Om jag lägger henne tillrätta kan hon lugna sig ett par minuter och sedan skrika igen.

Snart bör väl hennes sovtid på dagen minskas till en gång?
Kan det hjälpa? sådant står ju inte i boken tyvärr.

Tacksam för svar även om det känns lite tuffa för en trött familj
Emmas och Sofias mamma
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Du tycker att vi svarar hårt. :?
Men jag tycker du skriver hårt.
De brukar ju tuppa av efter någon halvtimmes skrik.
Så ska det inte vara! Det är INTE SHN, det är inte BB-filosofi.
Du skriver "enligt kuren får man inte det eller det..."
Du har kurat i månader säger du och du slänger dig med fraser som tuppar av... jag kan bara säga:
Lägg av, lägg ner. Se kuren som avslutad. MIsslyckad.
Gör vad du finner lämpligt för att få barn som inte skriker tills dom tuppar av. Snälla.
dykmorsan

Inlägg av dykmorsan »

Jösses. Det var många tuffa ord - här kommer några snälla. Jag har misslyckats med sömnen så det står härliga till: kurad 10månaders fick massa öroninflammationer, jag klarade inte av alla skrik, plockade upp henne, tröstade, vaggade och när vintern var över, sov hon illa. Och inga ramsor i världen fick ner henne igen. Var det värt det? Jag vet inte. Det enda jag vet är att jag inte hade klarat av att göra nåt annat. Tyvärr blev lillans sömnproblem bara värre pga en massa dåliga råd och alldeles för trötta föräldrar som aldirg fick chansen att sova ut (vi har ingen hjälp). Det är först efter inspirerande workshop med Anna och Kiki, som hennes nätter rättats till.
Nu sitter jag med en fyramånaders klimp som efter SHN-schema sovit bra första delen av natten, men sämre på morgontimmarna. Vi har aldrig fått till morgontimmarna, ibland händer det att han sover, men det är mest slumpen. Och jag har högeligen struntat i att pressa igenom schemat eftersom min trötta tjej ligger vägg i vägg och väcks lätt på morgonen. Men livet funkar överlag rätt bra ändå. Snart, när rutinerna är igång igen efter helger och så, är det dags att tuffa till det lite, tänker jag.
Min poäng: måste allt vara perfekt? Visst finns det utrymme för lite eget tänk även inom metodens ram!
Senaste - sista! - tillskottet föddes 080818, i v 39, och storayster kom till världen i februari 06
ac

Inlägg av ac »

hej igen!

Tack Dykmorsan för din förståele. Det är lite svårt att formulera sig korrekt när man inte sover på nätterna. känner att jag börjar tappa ord.
Jag menar naturligtvis inte "tuppa av " utan att barnet tillslut somnar av trötthet. hur som helst så brukar inte barn orka vara vakna så länge utan de brukar somna.
Jag kör på och kommer försöka ramsa lite på mornarna, men inte vara så precis så det blir för länge för lillan. hon kan ju inte klockan ännu..
Det är som du skrev Dykmorsan att det är ju andra syskon som också blir störda..

Tack igen!!
Emmas och Sofias mamma
emmurl

Inlägg av emmurl »

Hej!

Herregud. Jag hoppas verkligen inte att de svar du fått får dig att känna dig som en dålig mamma!
Jag blir ärligt talat ledsen av att upptäcka att man kan få så otrevliga svar från experterna här på forumet och mest besviken av att AW svarar dig så nedlåtande på dina rop på hjälp.
Jag har hängt här på forumet i ca 8 månader och försökt suga in och lära mig allt jag kan av andras erfarenheter och av alla kloka människor som står till mitt förfogande. Men det här tog på något vis udden av det hela.
Här skriver en förvirrad, orolig och trött mamma ett inlägg på forumet för att kunna hjälpa sin dotter. Det må vara tydligt att hon kanske gjort något galet och uttryckt sig med starka ord (som hon ju tar tillbaka med en bra förklaring).
De enda svar hon får är nedlåtande och rent av dömande.
Även om man är helt ute och cyklar så måste ni ju kunna leda henne tillbaka på stigen med snälla och peppende ord!
Ödmjukhet. Hon ber ju bara om hjälp och kritiserar ju inte ens metoden.
Det är ju ett litet barn det hela handlar om. Om nu barnet skriker så mycket så behövs det kanske lite vägledande ord för att kunna hjälpa barnet att må bättre. Inte nedlåtande meningar om att man inte låter barn skrika.

Till dig:
Jag tycker du ska försöka skriva ett nytt inlägg och se till att få bättre svar. Jag är övertygad om att det finns fler här på forumet som kan hjälpa dig att komma vidare och i alla fall hjälpa dig att sätta fingret på var det har gått galet, om det nu har det.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig för jag har inte kunskapen som krävs även om jag önskade det.
lycka till!

Hälsar Emmurl
Lycklig mamma till Tekla som föddes 16 april 2008
Sannamamma

Inlägg av Sannamamma »

Måste hålla med Emmurl här. Blev bestört och deppad, men mera av de barska svaren än av det urpsrungliga inlägget. Kanske är jag naiv, men jag kan inte tro att någon på skoj skulle skriva ett sånt inlägg.

Vår dotter (4 mån) har levt enligt SM sen hon var en månad ungefär och är världens gladaste, lugnaste, piggaste och roligaste bebis om dagarna. Hon storskrattar när hon väcks och gråter sgs aldrig. Visste inte att sådana barn fanns! Vet inte om hon är född under lyckliga stjärnor eller om det är tack vare SM och att hon aldrig behövde skrika efter mat när hon var riktigt liten. MEN. Nätterna har vi inte fått att fungera ännu heller, hon vaknar lite hipp som happ, gnyr och somnar inte om av sig själv.

Ac: har er tjej undersökts för matallergier, reflux osv? Sömnmedel låter inte som en bra idé, däremot kan hon ju ha något medicinskt fel som gör henne olycklig. Har ni besökt specialläkare, allergolog etc? Får hon tillräckligt med mat i sig? Har ni övervägt att köpa hjälp av en sovkurare? Visst, det kostar, men det är det säkert värt om kuren biter. Dessutom lär man ju få dra av hälften i beskattningen så det blir ju inte en helt oöverkomlig summa.
Mamma till flickebarn född 020908. Föddes i v 37+, 4050 g/52 cm.
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Jag håller också med. Har märkt av den barska och nedlåtande tonen i andra inlägg också. Jag har förstått att det finns en tanke bakom det hela, men kan inte sympatisera med den. Och alla kan inte formulera sig som är önskvärt här, använda rätt ord osv. Det är verkligen synd att det blir ett sådant här bemötande, jag tycker att det strider mot all ambition här på forumet att vara vägledande och vänliga. Att skuldbelägga mödrar, som är ledsamt duktiga på detta själva i många fall, tycker jag är både kontraproduktivt och obehagligt.

Tänker lou
som i övrigt är jätteglad över all hjälp jag själv fått här
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"