Bara ramsa?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rapsan

Bara ramsa?

Inlägg av Rapsan »

Hej!
Vi har en 9 månaders pojke som vi halvhjärtat tillämpat delar av Barnaboken på sen han föddes. Han fick fri tillgång på mat och när han var 3månader så började han sova från 9-7 utan att vakna på natten. Han somnade i famnen och sen la vi ner honom, då han snabbt blev tung började vi lägga honom i sängen när han var vaken och gick in till honom när han var ledsen och lugnade honom i sängen. Det blev ofta och slutade med att vi satt hos honom tills han somnade. Vid 6 månader började insomningen ta allt längre tid och dessutom började han vaknade fler gånger på natten och ville att vi ska sitta hos honom tills han somna om. Det blir många timmar i stolen och jag är helt knäckt.

I går provade första natten på kuren, de vanliga läggningsrutinerna med välling vid 19, tandborstning och sen en saga i sängen. Men istället för att sitta kvar när vi släckte lampan gick vi ut. Men gallskrik och ramsandet höll bara på i 10 min sen somnade han. När han vaknade vid 23 gick jag först in till honom och stoppade om honom och la honom till rätta och sen ramsade jag i 45 min och han skrek till han kräktes, då fick jag panik och gick in då lugnade han sig direkt. Jag la honom till rätta och gick ut och skriket höll på ytterligare 45min innan han istället övergick till snyftande och till slut sömn. Både jag och min man mår uruselt i dag och är rädda att den säng vi kämpat så hårt för att göra till en trevlig plats ska bli hans fänglese.

Ska man bara ramsa eller ska man gå in någon gång också och puffa/ lugna?
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej på er!

Jag håller på att kura min dotter just nu. Vi är inne på dygn 17 och det börjar kännas riktigt bra, men det går fortfarande upp och ner. :wink:

Ni ska absolut INTE låta honom gråta sig til sömns eller skrika upp sig så. [-X Denna kur innebär precis raka motsatsen. Ert jobb är att mha. olika verktyg lugna er son och ge honnom trygghet och känna säkerhet i sin säng.

Har ni tillgång till SHN-boken? Om inte bör ni nog försöka få tag på den först. Här på hemsidan finns det också massor med information om hur man genomför kuren. Ni måste läsa på, plugga, förstå innan ni börjar genomföra kuren. Här på forumet finns det sedan massor av fantastiskt kompetenta människor som hjälper er igenom de utmaningar som ni kommer att möta, men A och O är att ni är pålästa.

Börja med att ta reda på mycket mer information om hur ni genomför kuren. När ni känner er säkra på hur ni skall gå till väga kan ni bestämma ett startdatum. :thumbsup:

Lycka till!
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"