Hej!
Vi har börjar med kuren med vår 7 månaders son och det har nu gått 3 nätter. Första natten gjorde vi lite fel då vi stod och ramsade vid sängen men det har vi rättat till andra och tredje natten. I natt sov han okej och somnade om fortare än han gjort natt 2. Vi har dock inte tagit bort nappen. Är det dumt? Jag tycker det är rätt skönt att han har napp när vi åker bil, vagn och när han är allmänt gnällig. Vi hade inga problem att sluta med napp med vår 3-åring så det ser jag inte som ett problem. Vad som kanske är ett problem är att jag i natt fick känslan av att han somnade när jag gav honom nappen i stället för solfjädern och ramsandet. Ska man börja om hela kuren om man vill få bort nappen?
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Tacksam för tips och råd!
/ En förhoppningsvis snart utsövd mamma!
Napp och kuren
Jacob hadde napp och Liw har inte haft napp och jag ser bara fördelar av att inte ha napp.Liw har sin snutte som hon gosar med istället och suger på.Jacob glmde sin napp på någon natt och tog till sin snutte sitället.
Problemet med nappen är att så fort han tappar nappen så vaknas det och man måste gå upp och stoppa in den igen.(som du själv nämnde att han han somnade av nappen och inte av tex solfjäldern)När ni då kurar och i framtiden och det är mörkt så ser ni inte om han låter för att han tappat nappen eller ej.Blir lite dubbla budskap där om du förstår hur jag menar.
Ibland får man springa in typ 10gånger /natt och stoppa in nappen och det blir väldigt stört med sömnen för alla.Själva kuren blir meningslös eftersom den går ut på att bebisen ska kunna sova gott hela nätterna.
Så jag rekomenderar verkligen att kasta nappen helt enkellt så att ni inte har någon hemma och kör utan.Det kommer att ta en eller några nätter ,men sedan är problemet helt ur världen.Då när han vaknar till i fortsättningen så vet ju ni att det inte beror på nappen.
Slänger ni nappen får ni antagligen backa en eller två nätter.
Lycka till nu.
/ulrika
Problemet med nappen är att så fort han tappar nappen så vaknas det och man måste gå upp och stoppa in den igen.(som du själv nämnde att han han somnade av nappen och inte av tex solfjäldern)När ni då kurar och i framtiden och det är mörkt så ser ni inte om han låter för att han tappat nappen eller ej.Blir lite dubbla budskap där om du förstår hur jag menar.
Ibland får man springa in typ 10gånger /natt och stoppa in nappen och det blir väldigt stört med sömnen för alla.Själva kuren blir meningslös eftersom den går ut på att bebisen ska kunna sova gott hela nätterna.
Så jag rekomenderar verkligen att kasta nappen helt enkellt så att ni inte har någon hemma och kör utan.Det kommer att ta en eller några nätter ,men sedan är problemet helt ur världen.Då när han vaknar till i fortsättningen så vet ju ni att det inte beror på nappen.
Slänger ni nappen får ni antagligen backa en eller två nätter.
Lycka till nu.
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Hej på dig!
När jag började kura min tjej så fick hon behålla nappen under de två första nätterna. Det var ingen bra idé...
...för precis som ulrikaj skriver så måste du ju hela tiden springa in och stoppa in nappen när han tappat den. :-s
Efter mina två första kurnätter slängde jag bort alla nappar som fanns i huset, backade och började om. Det gick jättebra.
Idag har hon istället sin lilla sovkanin som bästis i sängen, hon snuttar på den istället och den kan hon själv leta reda på om hon skulle vakna under natten. :thumbsup:
Gör dig själv en tjänst och leta reda på ALLA frestande nappar och släng ut dem, så att du inte kan ta till dem när det blir jobbigt på natten (som jag gjorde
). Min Hanna glömde bort sina nappar efter 1½ dygn. Fungerar alldeles utmärkt utan dem. Så fort hon är utsövd kommer du inte att behöva "tysta" henne med napp. Då är hon nämligen nöjd ändå! 
När jag började kura min tjej så fick hon behålla nappen under de två första nätterna. Det var ingen bra idé...
Efter mina två första kurnätter slängde jag bort alla nappar som fanns i huset, backade och började om. Det gick jättebra.
Idag har hon istället sin lilla sovkanin som bästis i sängen, hon snuttar på den istället och den kan hon själv leta reda på om hon skulle vakna under natten. :thumbsup:
Gör dig själv en tjänst och leta reda på ALLA frestande nappar och släng ut dem, så att du inte kan ta till dem när det blir jobbigt på natten (som jag gjorde
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Blev lite fel där.Menar naturligtvis inte att tex solfjädern ska söva,bara lugna.ulrikaj skrev: .(som du själv nämnde att han han somnade av nappen och inte av tex solfjäldern)/ulrika
Bara så det inte blir några missförstånd
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Tack för svar och tips. Vi tog bort nappen natt 4 och han vaknade hela tiden, vi ramsade och buffade men det hjälpte inte. Igår kväll var han jättesvår att lägga och kom aldrig till ro. Han är också lite förkyld så det kanske bidrar till hans oro. MEN, jag gav upp och satte in nappen. Han somnade direkt och vaknade bara en gång vid 3-tiden, lite ramsa och napp så somnade han om. Vi bestämde oss för att låta honom ha nappen ett tag och se, kanske tar vi tag i det när vi själva fått mer ork igen, känner oss rätt trötta efter 5 nätter. Huvudsaken är att han sover på natten, han har slutat äta i tid och otid och äter jättebra under dagen. Kanske kan man inte göra en egen variant av kuren? Nu har vi ialla fall gjort en bit!
Hejsan
När man behåller en napp till en barn som inte kan rå över den själv så brukar uppvaken tendera att bli ganska täta för napp-instoppning, det slipper man ju när man kastar den på en gång, man brukar kasta den natt 1 just för att man verktygar mest då, men som du säger, det är ingen ide förän ni kan genomföra det med attityd. Så det där löser ju ni när ni orkar.
//Malin
När man behåller en napp till en barn som inte kan rå över den själv så brukar uppvaken tendera att bli ganska täta för napp-instoppning, det slipper man ju när man kastar den på en gång, man brukar kasta den natt 1 just för att man verktygar mest då, men som du säger, det är ingen ide förän ni kan genomföra det med attityd. Så det där löser ju ni när ni orkar.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12