kramper...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

kramper...

Inlägg av Mata »

De har kommit tidigare för var graviditet. Vad fattas mig? Min barnmorska rekommenderade kalcium. Jag märkte ingen skillnad förra gången (fast det kanske skulle varit värre annars, det vet man ju inte...)

Tips?

(Jo, jag vet att man ska gå på tå... Men jag får ju kramp i händerna, nacken, ryggen, t o m i ansiktet...)
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Kalcium hjälpte mig mycket, kanske det hjälper dig också den här graviditeten. Lite lagom motion tyckte jag var bra också, både mot kramper och foglossning!

Jag fick tips om C-vitamin! Gjorde ingen skillnad för mig, men det hjälper ju järnupptaget och kan inte överdoseras så det är kanske värt att testa iallafall :)
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Kalcium har en viss kramplösande effekt, men magnesium är ännu kraftfullare. Kalcium bör dessutom absolut inte tas i utan magnesium, eftersom de samverkar och motverkar varandra. Enbart kalciumtillskott kan urlaka magnesiumdepåerna. Ratiot ska vara 2-1 (två delar kalcium, en del magnesium, ex 1000 mg kalc, 500 mg mag.)

Lycka till!

Ulrika
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Japp, magnesium, men sen kan e-vitamin också vara bra!
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jag har blivit hjälpt av magnesium! :D

/Fjällmor
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Oj! Glömde denna tråd, tack för tipsen! :D
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Lycka till!
Får jag fråga lite framfusigt, är det så att du går runt och är gravid, tro?

kram
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Tack!
Jo, just det. nu går det inte att dölja längre...det syns ju.
:wink:
Det var roligare de första graviditeterna, för då visste ingen förrän i 7;nde, sen 6:e månaderna. Men nu är väl magen lite elastiskare. Fast svärmor som bor i långt bort får nog veta sist...Det kommer bli en chock. I Ryssland har folk färre barn än här, och fler än tre har nog mest bara oansvariga typer (enligt henne...).
Slutet av April är det meningen att bebisen ska skutta ut.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Shit, hur kan du vara så hemlighetsfull??!
Själv hinner jag ju knappt kissa färdigt innan jag har ringt alla jag känner och berättar ATT JAG ÄR GRAVIIIID!
Helt ohemlig...
Men grattis, spännande! Många barn blir det, tätt är det mellan dem också! Kul för dig, kul för dem!

April, det är ju snart!
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Fast den här gången råkade jag avslöja det här på forumet först, och var rädd att kanske någon jag känner "tjuvläser" här... :lol:
Men alla vart så förvånade, så nu vet jag väl att jag är liiite anonym här i alla fall. Det är ju så där märkligt med internet...

Just nu känns det bara roligt. Men det lustiga var när jag började fundera på om jag kanske var gravid. Jag hade just sagt till en att nu vill jag vänta minst ett par år till nästa...Sen började jag helt plötsligt få för mig (trodde jag) att jag mår lite illa. Därför trodde jag ju det var inbillning.
Anledningen till "hemlighetsfullheten" är bara att jag alltid är beredd på det värsta och hellre väntar tills det känns riktigt säkert. Som efter ultraljud så man ju sett att det verkligen är någon där. En liten pinne man kissar på känns inte lika förtroendeingivande.
Mellan ett par av graviditeterna fick jag två missfall en gång, och det visste då inte så många (ingen visste ju att jag var gravid), och för mig känns det enklare att välja vem som skulle veta detta, än att hela världen tycker synd om en.
Men det är jag.

Tack för grattis! Och, hoppsan det har du rätt i april är ju alldeles snart !(hjälp!)
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Grattis till pyret Mata :D
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

:D Grattis! Vilken rikedom du har! Snart fyra!
Hoppas du får ordning på kramperna!
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
vanna
Inlägg: 207
Blev medlem: fre 08 apr 2005, 17:57

Inlägg av vanna »

Grattis! Vad underbart med en hel liten kvartett :D
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Nämen!
Jag blir helt paff av dessa gratulationer! Tack! :heart:
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Äter sen en tid tabletter som är kombinerad med kalcium och magnesium.
Och bara för att klaga lite, så har det inte börjat hjälpa än. Jag får kramp i alla möjliga muskler. Det går inte att tex räta ut vadmusklen som hamnat i kramp genom att trycka foten i motsatt riktning, för då vips får jag kramp i muskeln på fotens ovansida så det drar iväg med den upp mot benet, varpå man försöker trampa tillbaka lite och får ohygglig kramp i fotens muskel i hålfoten osv...

Jag får kramp i händerna och i muskler i nacken också.
Värst på nätterna...
Klag, klag...
Det jag är mest rädd för är vid förlossningen, att det ska bli en massa såna kramper. Fick en del sånt vid andra förlossningen. Det var inte kul.

Gubben min massserade mina ben häromdagen och jag tyckte det var skönt, men jag vet inte om det kan ha verkligt bestånde effekt?

Finns det något mer drastiskt man kan göra vid förlossningen? Någon muskelavslappnande livsfarlig drog? 8) :D

Mest okonstruktivt gnäll nu... (fortsätter med det i en "ligamentsgnälltråd")
Ändå är det så roligt med en vilding i magen, jag längtar! Bara två månader kvar! (ungefär...)
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"