kramper...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

En fråga bara: Äter du magnesiumtillskott med magnesiumoxid? Den formen är väldig svår, eller till och med omöjlig enligt vissa, för kroppen att ta upp. Det ska hellre vara aspartat, glukonat, citrat eller karbonat. Kolla burken, och prova eventuellt en annan sort. Eller öka dosen något, magnesium är svårt att överdosera och har du en brist sedan tidigare kan du behöva större mängd magnesium en period. Kalcium är en antagonist, så för mycket kalcium kan leda till magnesiumbrist, det är därför du alltid ska ta mangesium om du tar kalcium. Risken för det omvända FINNS i teorin, men den är praktiken utesluten.
Har du dessutom ätit magnesiumoxid (som kroppen ej tar upp) tillsammans med kalcium, kan du alltså ha fått en ännu större magnesiumbrist.
Blir du klokare...? HOPPAS att du får ordning på dina kramper, det låter riktigt ruggigt!

Kram
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Aha, jag förstår. Men jag vet inte riktigt vilken sort det är...
Det står innehåll: dolomitkalk, kalciumvätefosfat,hjälpämnene (mikrokristallin cellulosa, majstärkelse, magnesiumstearat), magnesiumhydroxid.

Proportionerna är kalcium 218 mg (27% RDI)
magnesium 138 mg (46% RDI).

Om man äter 2 tabletter om dagen. Dets står att man kan ta 2-4 tabletter om dagen.

Nu ser jag att det är en större proportion kalcium...Hmmm.

Vad det än är här i livet så måste man lära sig en massa saker hela tiden, ojojoj... :D
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ja, det är inte alltid så lätt att tyda innehållsförteckningar!
Mitt råd är att gå in i en välsorterad hälsokost, be om ett lättupptagligt magnesiumpreparat och gasa på rejält!
Det kan hjälpa, men det finns ju inga garantier. Kan vara värt att prova, för det verkar ju väldigt besvärande med kramperna.
Själv har jag köpt ett pulver som blandas i vatten, oxidfritt. Det heter "Super Mag with Vitamin C" från Nutriana. Väldigt bra mot trög mage också...
LYCKA TILL!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tillverkaren Portamins har också en som är okej och väldigt prisvärd, även om en viss andel är oxid.
Finns exempelvis här (och i de allra flesta bättre hälsokost):
http://www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik ... r=A1876-1r
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Oj, tack. Ska kolla in sakerna!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"