Det går så bra- hur gör man då?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Roffe

Det går så bra- hur gör man då?

Inlägg av Roffe »

Min 6.5 månaders kille som i stort följt bb sedan början har nu klarat av de två första nätterna i kuren.

Natt 1
- 1 uppvak i vargtimmen, somnade om efter 40 min arbete.
- gnydde en gång, men somnade om innan jag hann fram till dörren.

Natt 2
- vaknade 05.30 och gnölade nöjt/småsov i en timme. Jag avvaktade, pga inte ramsa nöjd bebis.
- 06.30 ramsa. tyst efter 15 minuter. Somnade.

Båda dagarna fantastiskt fina dagslurar, bättre än någonsin. Jag är glad och förvånad.

Nu till min fråga. Natt 1 och 2 ska man ju reagera direkt på minsta pip. Natt 3 ska man avvakta lite och se om han klarar det själv. Eftersom det gått så oerhört lätt natt 1 och 2, så har han ju egentligen inte fått en chans att lära sig det bebisarna lär sig under natt 1 och 2, anser jag. Ska jag ändå följa instuktionerna för natt 3 i natt, dvs avvakta och se om han somnar om själv eller ska jag låta honom få direkta besked några uppvak först innan jag går vidare? Jag vill ju ge honom en ärlig chans att förstå vad det är jag håller på med. Tacksam för feedback inför natten som kommer.
Pojke född maj 2008 och pojke född maj 2011. Båda BB från början.
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Det låter som att ni har fått en riktigt perfekt start på kuren :D! Sonen kanske inte hade så svårt med sömnen egentligen, eftersom han i stort sett följt bb sedan början? Det verkar som att ni bara behöver sätta rutinerna och schemat så följer han. Jättebra! men visst kan det vara så att han nu under kuren inte "förstår" vad ni håller på med - han har ju redan fattat att det är nu det är läge att sova ;).

Njut och var lyckliga över att han redan fattat galoppen. Det ni kan göra är att förbereda er på en eventuellt kommande natt, någon gång i framtiden, som kommer att kräva verktyg som solfjäder och ramsning. Det är först då ni kommer att få möjlighet och också kunna jobba in ramsan. Denna struliga natt kan dyka upp under uppföljningsveckan men kan också dröja till 8-månadersångesten, förtrotsen eller någon annan "jobbig" tidpunkt för sonen. För vår del kom det under julledigheten under långbesök hos mormor och morfar... :roll: .

Tänk på att inte slira med tider och rutiner alltför mycket, det är oftast då det börjar gå fel. Jag om någon vet hur lätt hänt det är att man slappnar av när allt barnen sover som de ska och man själv är utvilad 8) .

Grattis till ett exemplariskt Barnaboksbarn som förstått hur fantastiskt det är att få sova! :D
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"