AD - droppar, värda sin vikt i guld tio gånger om

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Gäst

AD - droppar, värda sin vikt i guld tio gånger om

Inlägg av Gäst »

För elva dagar sedan återinförde jag AD - dropparna till min 3,5 år gamla son. Det gjorde jag eftersom han har fått diagnosen autism, och jag har rätt nyligen läst två olika artiklar om autism och vikten av D - vitamin. Jag skall länka till dem längst ner i det här inlägger.

Det är bara elva dagar sedan jag började - av ren nyfikenhet - att ge honom normaldosen AD - droppar. Nu idag har jag en känsla av att leva i ett svindlande äventyr, som bjuder på nya, trevliga överraskningar varje dag.

Här kommer en dokumentation, så långt:

Söndag, 16/11 ger min son fem AD - droppar på en thesked. Han smackar lite på munnen, men säger inget om detta. Jag går vidare till mitt.

Måndag 17/11:

Min mamma kommer för att sitta barnvakt för båda barnen och hon har med sig två av mina gamla fisher price - hus. Jag blir glatt överraskad när sonen klättrar upp på soffbordet för att leka med husen. Låtsaslekar hör inte till vanligheterna, och jag ser på med förundran och glädje hur han sitter länge med sin syster och leker med husen.

Senare under dagen kommer sonen till mig där jag står i köket och lagar lunch, och bara är. Stryker sig runt mina ben och tittar nyfiket upp på spisen. Jag noterar detta då det inte hör till vanligheterna och berättar vad det blir för lunch. Han går strax tillbaka till sitt.

På eftermiddagen, när lillasyster vilar middag kommer han självmant till mig där jag ligger i sängen och läser bok. Teletubbies hörs från vardagsrummet. Han klättrar upp till mig och gosar. Jag blir varmt och glatt överraskad. Vanligen när min son kommer till mig vill han något - han vill ha mellanmål eller hjälp med något, men detta, att han söker sällskap för sällskpas egen skull hör inte till vanligheterna. :) Jag tar vara på stunden.

Tisdag 18/11:

Sonen fortsätter att söka kontakt med mig på ett sätt jag inte känner igen - han kommer till mig med en skrattlurig min och jag kittlar honom vilket är populärt. Jag sjunger "björnen sover" på finska och han skrattar av förväntan. Slutligen attackerar jag honom och han tjuter av förtjusning. Kittlingskrig utbryter. Jag bevittnar även hur han fortsätter att leka med fisher price husen i omgångar.

Onsdag 19/11:

Jag tycker att jag får bättre ögonkontakt med honom: inte längre, men oftare. Jag börjar också notera att de för honom så karakteristiska armviftningarna är inte så många just nu. Han fortsätter att söka kontakt självmant och jag nappar, så klart.

Torsdag 20/11:

Jag tycker att han interagerar med sin lillasyster, snart två år, på ett helt annat sätt. Det går inte riktigt att sätta fingret på det, men det är mer vaket, på något sätt. Han tar egna intiativ med henne med - slänger sig baklänges i soffan på henne och båda fnittrar och skrattar lyckligt. Han gosar med henne också och kramar och klappar henne. Herre Gud, kan det vara AD - dropparna som gör en sån skillnad?

Fredag 21/11:

På eftermiddagen åker vi till biblioteket - ett av barnens favoritställen. Väl på barnavdelningen springer min son till en av bokhyllorna och hämtar sig en bok: jag frågar som jag brukar om han vill läsa boken, och han nappar strax. Vi sätter oss i soffan och jag börjar läsa, förberedd på att om en eller två sekunder kommer han att hoppa ner för att hämta nästa bok: vi hinner sällan längre än till första meningen innan han redan kommer med en ny bok. Den här gången sitter han kvar där han sitter, lyssnar och tittar och rör sig inte ur fläcken. När hela boken är färdigläst går han målmedvetet till bokhyllan och hämtar nästa Totte-bok. Snart har vi läst igenom alla Totte-böckerna, och han har suttit bredvid mig och lyssnat sig igenom alla. Min största belöning får jag när han - mot slutet av bok tre - lutar sitt huvud mot mig, där jag sitter och läser. :o Han lånar hem två helt nya böcker, nöjd med sin insats. Jag saknar ord.

Lördag 22/11:

Det kommer nya ord, och frekevensen med vilken han använder sig av sina gamla ord ökar. Precis som under veckan som varit söker han fortfarande kontakt mera vaket och busar på eget intiativ med mig och sin syster. Jag tycker det är underbart! Han och hans pappa lägger "ABC - lotto" och han missar inte en bild. Det här är en kille som för bara några veckor sedan hade svårt för att klara av en enkel "lägg lika" övning på habiliteringen, där man ger honom två identiska föremål, som han skall para ihop...

Söndag 23/11:

Det Nya Livet, som jag har börjat kalla det tyst för mig själv, fortsätter. En god väninna är på besök, och besök är inte alltid så enkelt. Men mot slutet av hennes dagslånga vistelse får jag bevittna hur min son klättrar upp i samma fåtölj där hon sitter och söker helt uppenbart kontakt med henne. Har absolut aldrig hänt så här tydligt förr.

Måndag 24/11:

idag skall vi till habiliteringen! Jag tar med mig hans älskade bokstavslotto, för att kunna visa habiliteringspersonalen vad som händer här hemma.

I väntrummet säger min son: "läsa Tottebok." Han specifierar vadförslags bok han vill läsa. När jag hämtar boken kommenterar han självmant och mycket nöjt vilken bok det blev: "Totte bakar". Jag läser boken, och han sitter bredvid och lyssnar. När boken är färdigläst hoppar han ner och upptäcker för första gången dockhuset som finns i väntrummet. Han drar väldigt målmedvetet fram en stol för sig själv och ja vågar knappt andas när jag ser att han sätter sig vid dockhuset och börjar pyssla. Jag sätter mig bredvid honom för att inte gå miste om en enda sekund. Strax tar han den lilla pojkdockan, och lägger den i docksängen: "Gonatt mamma, gonatt mamma" säger han och jag tapar andan, hakan och förståndet. VAD är det som händer?

Han kan precis alla övningarna som habiliteringspersonalen ber honom att genomföra, med bravur.

Hemma förundras jag över allt som händer med min son, och på kvällen överraskar han mig med nya ord, som jag inte har hört innan. Tycker det kommer nya ord varje dag nu.

Tisdag 25/11:

Jag har gjort i ordning flera övningar som vi kan göra här hemma - i stil med de som görs på habiliteringen - och gossen sitter på sin stol och gör övningarna lite smått uttråkad: mammah, jag kan det här, verkar han vilja säga... jag väntar hela tiden på att han skall tröttna, och hoppa ner från sin tripp-trapp stol. Men så länge han sitter där han sitter bombar jag honom med övningar. Slutligen har han fått nog, men istället för att bara hoppa ner, slänger han en snabb blick på mig och säger: "Titta hellre teletubbies." En fras som han snott rakt av från sin lillasyster, men som jag absolut aldrig hört honom använda innan. Och situationen helt rätt, måste sägas...

Senare på eftermiddagen åker vi för att hälsa på en väninna till mig som jag inte träffar alltöfr ofta. Det är ett helt nytt och obekant ställe för sonen, så han illskriker av oro och upprördhet de första tio minutrarna, men sedan trollas det fram Molly Mus och han lugnar sig. Efter en stund börjar han röra på sig rätt så avslappnat i huset, och mot slutet av besöket sitter han bredvid min väninna - för honom en vilt främmande människa - och får sig en bok läst. Efter detta säger han hur tydligt som helst "en till bok". en fras till som jag inte hört innan.

Onsdag 26/11:

Sonen kommer till mig efter att jag gjort rent i köket på morgonen, och tar ett eget intiativ till bordsövning, för första gången någonsin. Jag lägger tre olika "lotto" - lådor framför honom, väl medveten om att detta är svårt, och säger: "vilken vill du spela? Skall vi ta bokstäverna, djuren eller bilarna?"

Jag upprepar frågan ett par gånger och han funderar och funderar och tittar på lådorna. Slutligen stärcker han fram handen mot bil-lottot. Vi spelar länge, och efteråt gör vi en del andra övningar också.

Igårkväll gjorde jag och min man iordning ett bildspel på verb till honom: bilder på Hugo som gör olika saker och så pappas röst som en berättar-röst. När jag kommer hem från jobbet får jag höra att detta är hur populärt som helst. Senare ser jag hur han sitter och lyssnar och tittar, och upprepar en del ord här och var för sig själv. Att han kan vänta med mellanslagstangenten tills pappa pratat färdigt, innan han växlar bild är hur stort som helst.

Ikväll här nu har jag känt mig fullkomligt överflödig då Hugo tagit över sin systers "skratt före go'natt" :!: En överlycklig, fullkomligt EXLATERAD Sofia springer tjoande och tjutande av glädje från rum till rum, och blir efterföljd av sin bror, i lite makligare takt. Hon slänger sina blickar över axeln för att försäkra sig om att han följer efter, vilket han gör. Mitt i lekens glada crescendo tappar hon sin katt, som hon burit i famnen hela tiden. Storebror plockar upp den, och ger den till sin syster. Dagens nya ord heter "lax" på finska, förresten. Som i en "glad lax" - kanske :?:

Jag har varit på apoteket idag och köpt mera av dessa otroligt dyrbara AD - droppar, vill jag meddela :!:

länkar för läsning om autism och D- vitamin:

http://www.kostdoktorn.se/?p=4143

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=804604
Gäst

Inlägg av Gäst »

... och nu kommer jag på en grej till: jag saknar det obilgatoriska grässtrået, som han burkar alltid ha i sin hand, inom - som utomhus. :o
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Unerbart

Inlägg av inger »

Tack för att du delar med dig :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hugo :heart:
Jag har hittat en ny kärlek :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

... och jag är så glad för att Hugo har funnit en till person att gosa och läsa bok med! :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Vilken fantastisk läsning Päivi.

Tack för att du delar med dig!

:D :heart:

/Fjällmor
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Stort och innerligt tack Päivi för att du delar med dig som du gör. Du hjälper många med din berättelse och med ditt engagemang.

:heart: Kram till hela familjen och en extra till Hugo från Nancy
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Tack Päivi för att du delar med dig, jag är så glad över allt det fina arbetet du gör och det känns mycket förmånligt att få följa er på er resa. :heart:

Kanske dags att ge högre dos D-vitamin till kjesaren tänker jag...
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Fjällan, Nancy Torsmor! :D Jag delar med mig i hopp om att någon annan också kan dra nytta av det vi upptäcker! :D

Jo du, Torsmor, definitivt dags att öka dosen - from årsskiftet - när apoteket börjar sälja "rena" D- droppar, och "A"-et i AD - droppar försvinner... :wink:
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Mycket intressant! Och förstås jättekul att höra. Min dotter har inte diagnos autism, men vi har märkt så väldigt tydliga skillnader i hennes utveckling sommar och vinter. På vintrarna har det nästan stått still och vårarna och försomrarna har varit utvecklingsexplosioner.
Jag ska börja ge lite D-droppar igen. J(ag har faktiskt D-droppar för vi går till ett lite alternativt privat BVC som köper sina från Norge eller Danmark.)
Kanske kan man köpa via Internet?

En annan sak vi har också märkt tydlig skillnad mellan de perioder då vi gett extra multi-vitaminer, omega-3 och probiotika. I ett par veckovisa perioder har jag spejsat bort och kommit ur rutinen under året, och då blev hennes stamning mycket kraftig för att sedan lugna ner sig och nästan försvinna helt.
Nu när vi sett det så är vi mycket nogrannare.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Herregud! Går det så snabbt??? :shock: :shock:

Jag har haft D-vitamin på en lapp i handväskan i två veckor nu... (här går det inte lika snabbt :oops: ), men nu ska jag illa kvikt ge mig av till någonstans för att köpa. Det blir i såfall interssant att introdusera ännu mer, i tillägg till de 14 tabletter Felicia redan tar varje dag... :?

Tack, Päivi!
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

:lol: Nu har jag köpt D-vitamin i hälsokosten 1000IE eller om det var 2000, kommer inte ihåg så noga... det är kapslar med pulver och Mio knaprar i sig gladeligen.

Jag själv tar 2 om dan och känner skillnad i mitt mående :lol:

Kramis
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Ytterligare en artikel om D och autism:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4020836.ab
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Gäst

Inlägg av Gäst »

japp - gosseson fortsätter sitt segertåg i D - vitaminets tecken O:) - det senaste nya är lååånga chock av ögonkontakt. :shock: De där ögonen... :heart:
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

:D Jag har ju en dotter som är nästan översocial så det är inte bekymret. Men jag tänkte att det kanske kan vara till nytta ändå. Vi har haft en ca en månad med mycket plötsliga framsteg i språk och förståelse. Dessutom har hon blivit väldigt trevlig ovh omtänksam denna period. Just nu tex så hällde hon ut en låda med lego på golvet, gick sen direkt till mig och sa: "-Jag ska städa undan det sen!".
En rätt lång mening och förståndig...
Jag vet egentligen vad det beror på, me hon brukar inte göra såna framsteg på vintern, så det känns speciellt. Jag har varit strikt med omega-3, probiotikan och D-dropparna denna månad. Så det verkar som det kan vara en anledning.
(Och nu tog hon spontant fram en näsduk och torkade lillasysters snoriga näsa :D ).

Jag tänkte göra ett sånt där hårtest snart för då kan man se väldigt exakt om något fattas eller vad det kan vara bra att få extra av.
(Man klipper lite här och där och skickar genom en nutritionist i Sverige till USA, ett laboratorium analyserar och skickar tillbaks.)
Att s a s urskillningslöst ge vitaminer kan vara vanskligt, särskilt med vissa som man vet att om man får för mycket av en kan man få brist av en annan...

"För mycket zink kan motverka vitamin D. Därför kan ett godtyckligt intag av zink orsaka en obalans i vitamin D-nivån. För lite vitamin D, å andra sidan, motverkar kalcium och skapar försämrade möjligheter till kalciumupptag. Nu har du plötsligt kalciumbrist. För mycket vitamin C kan orsaka kopparbrist och göra att för mycket järn lagras i kroppen. En dominoeffekt uppstår. Samtidigt som du vet att vitaminer och mineraler behövs, kan för mycket av något vara lika illa som för lite. De kommande åren kommer man säkert oftare att betrakta ”övernäring” (för mycket av ett näringsämne) som ett större problem än undernäring.

Mineraler påverkar inte bara varandra utan även vitaminer, proteiner, kolhydrater och fetter. De påverkar var och en av dessa faktorer, och dessa i sin tur påverkar mineralstatusen. Mineraler aktiverar enzymer, och vitaminer är synergister till mineraler i form av coenzymer. Därför är det mycket ovanligt att en mineralobalans skulle kunna utvecklas utan att man samtidigt får en störning hos synergistiska vitaminer. På samma sätt skulle det vara sällsynt med en störning i utnyttjandet av eller aktiviteten hos en vitamin att utan att en synergistiskt mineral också påverkades. Brist på vitamin D, till exempel, kan bedömas av dess funktion. Vitamin D har ett nära samband med mineralerna kalcium, magnesium och fosfor. Ett antal symtomkomplex uppstår vid vitamin D-brist, alla relaterade till en brist eller obalans mellan mineralerna kalcium, fosfor och magnesium. Vitamin C påverkar järnupptaget och minskar kopparretention. Bor och järn påverkat statusen hos vitamin B2. Vitamin B2 påverkar relationen mellan kalcium och magnesium. Vitamin B1 förstärker natriumretention, B12 förstärker järn- och koboltupptaget, och vitamin A förstärker utnyttjandet av zink och motverkar samtidigt vitamin D och E. Proteinintag påverkar zinkstatusen etc. Därför ger en utvärdering av mineralstatusen en bra ledtråd till vitaminstatusen och -behovet. Forskning på TEI innefattar igenkännandet av de många synergistiska och antagonistiska interrelationerna mellan mineraler och vitaminer. "

Från: http://nutri-tech.nu/
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"