Ni som har haft andningslarm, och vars barn nu är över året!

Medlemmarnas egna undersökningar

Hur många gånger har ditt andningslarm larmat?

Aldrig
18
90%
1 gång
0
Inga röster
2 gånger
0
Inga röster
3 gånger
0
Inga röster
4 gånger
2
10%
 
Antal röster: 20

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Sara76 skrev: Och vad jag än svarar, så finns motståndet där :(
:D Du har ju sunda förnuftets alla klockrena argument i insändaren från Vasabladet som jag citerar i månadens krönika. Luta dig mot dem så slipper du andas om mitt namn :x
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Du har ju sunda förnuftets alla klockrena argument i insändaren från Vasabladet som jag citerar i månadens krönika. Luta dig mot dem så slipper du andas om mitt namn
Så kan man ju tycka...
Men det sunda förnuftets röst blir så ofta tystat på BVC, om jag får våga mig på en gissning. Det är väl som så, att många föräldrar inte vågar lita till sig själva (eller mig, för den delen :roll: )då det gäller deras barn. Lättare att följa "experternas" råd, än att gå mot strömmen...

Sedan andas jag ofta och gärna ditt namn :D , men det är tyvärr så att en och annan fördom råder, och sådana kan som bekant vara svåra att rå på :x
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Det kanske är på sin plats att tillägga att jag sedan länge har läst sagalindas tråd, och både hennes och den där mannens insändare var fantastiska! Jag har definitivt lagrat dessa förnuftiga ord i njurarna :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, i njurarna sitter de fint :wink: :lol:

Måste skvallra :oops: om baksidestexten till BB 25 år, som just IDAG ställs klar. Jag är så lycklig över den. BB 25 år blir så FIN, inte minst för att teckningarna äntligen kommer till sin rätt och kommer att glädja så många små älsklingar :!: Precis som det var meningen, från början. Nu har jag mitt eget förlag och kan låta göra BB precis som jag vill ha den :wink: :lol:

Jag tror folk får lite jobbigt med att vidmakthålla sina fördomar när BB 25 år stormar in på marknaden i full upprättelse :P Då ska de allt få underbygga sina fördomar lite bättre :!: Lämpligen via frågan HAR DU LÄST DEN :?: :!: :lol:

Baksidestexten på ett alldeles underbart härligt omslag, gjort av Christian von Essen, kommer att lyda så här:

:arrow: Barn är inte gjorda av något annat än vi vuxna. Detta tema genomsyrar Barnaboken, som gör upp räkningen med myten om det jobbiga barnet. Barnaboken skiljer sig från alla andra böcker i genren. Här får man inte veta hur fel man gör och hur dålig man är som förälder. Här får man i stället hjälp att lita på sitt eget förnuft. Här ges mängder av exempel och praktiska råd.

:arrow: Barnaboken omfattar fem delar:
1. Havandeskap och förlossning
2. Spädbarnsvård i teori och praktik
3. Småfolk - en praktisk handledning
4. Utvecklingen - alla åldrar upp till 16 år
5. Fostran

:arrow: Barnaboken är en dupt personlig bok. Anna Wahlgren är ingen skrivbordsexpert utan tilltror varje förälder resurser som samhället ofta underkänner. "Åt föräldrarna: råg i ryggen", säger Anna i förordet. "Åt barnen: frihet från skuld."

:arrow: Bara i Sverige, Norge, Danmark och Finland har Barnaboken sålt i över en halv miljon exemplar. Ständiga nytryck görs. I goda översättningar, utförda av eldsjälar, går den vidare ut i världen i allt fler länder och världsdelar. Barnaboken är en skattkista av kärlek och förnuft.

:arrow: Barnaboken firar nu sitt 25-årsjubileum. På Annas välbesökta forum på www.annawahlgren.com samarbetar oräkneliga föräldrar i Barnabokens anda.

:arrow: "Underbart personlig, rolig och speciell. Barnaboken är ett oändligt stöd för föräldrar." Aftonbladet, september 1993.

:arrow: "Anna Wahlgren talar om 'den lilla älsklingen' i termer av ömhet, umgänge och njutning. Ingen har skrivit vackrare och roligare om barn än hon." Expressen Kultur, juni 2005.

:lol: :heart: :-({|= :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jag kryssade i att det aldrig larmat.

Däremot har man ju glömt att stänga av det några gånger... :wink: speciellt när det fortfarande var att dom åt på natten och man var trött och glömde stänga av
Det satte igång när man kommit ner på nedervåningen och fick springa upp på övervåningen... :wink:
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Barn är inte gjorda av något annat än vi vuxna. Detta tema genomsyrar Barnaboken, som gör upp räkningen med myten om det jobbiga barnet. Barnaboken skiljer sig från alla andra böcker i genren. Här får man inte veta hur fel man gör och hur dålig man är som förälder. Här får man i stället hjälp att lita på sitt eget förnuft. Här ges mängder av exempel och praktiska råd.
Barnaboken är en dupt personlig bok. Anna Wahlgren är ingen skrivbordsexpert utan tilltror varje förälder resurser som samhället ofta underkänner. "Åt föräldrarna: råg i ryggen", säger Anna i förordet. "Åt barnen: frihet från skuld."
"Underbart personlig, rolig och speciell. Barnaboken är ett oändligt stöd för föräldrar." Aftonbladet, september 1993.

"Anna Wahlgren talar om 'den lilla älsklingen' i termer av ömhet, umgänge och njutning. Ingen har skrivit vackrare och roligare om barn än hon." Expressen Kultur, juni 2005.
=D> :heart: \:D/ :thumbsup:
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Inlägg av Lingontuva »

Jag har kryssat i 4 gånger. Vi hade 2-3 nätter då det larmade ett par gånger per natt. Jag vet förstås inte om det var falsklarm eller ej. Genast vi kom in och rörde vid honom så rörde han på sig och jag såg inga tecken på andningsuppehåll på honom. Han låg inte utanför plattorna. Vi felsökte larmet noggrannt utan att hitta något fel, nu har det gått ca två månader sedan larmen och det har inte hänt fler gånger.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Lingontuva skrev:jag såg inga tecken på andningsuppehåll på honom. .
:D Man får ju komma ihåg att larmet ska gå i gång just efter x sekunders andningsuppehåll - i god tid innan barnet på minsta vis är i fara. Så de aningsuppehållen var säkerligen där också. De "syns" inte. Alla små barn gör ju andningsuppehåll - ofta, ofta; fler och längre ju yngre de är. Men med så få undantag att de knappt kan räknas drar de ju faktiskt efter andan igen alldeles själva, och hade gjort likaväl, med eller utan larm.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Jag har kryssat i 4 gånger. Vi hade 2-3 nätter då det larmade ett par gånger per natt. Jag vet förstås inte om det var falsklarm eller ej.
Tack för hjälpen!
Tog du upp detta med larmet på något BVC-besök? Kontaktade ni larmförsäljaren, och i såfall; vad svarade de?
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Vi hade problem med ena plattan till larmet när Engla var kring 5 månader. Det visade sig vara glapp i sladden :wink:
susanneethel
Inlägg: 1014
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:44

Inlägg av susanneethel »

Liv låg på ett Babysense, det larmade aldrig på 9 månader. Fast jag testade det varje dag.

Karl hade ett annat larm med liten platta, det vet jag inte riktigt, det krånglade en hel del. Blev knäpp på det ibland. Man kunde visst få två plattor men det hade inte jag fattat.
Skriv svar

Återgå till "Polls"