Hjälp oss att komma igång!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
nona

Hjälp oss att komma igång!

Inlägg av nona »

Hej!

Min lille kille på 7.5 månader skall nu få chansen att sova gott hela natten men först skulle jag uppskatta lite hjälp från vana föräldrar!

Vi bor inte i sverige och jag har inte tillgång till boken men vill sätta igång iaf.

För närvarande så sover min lille prins ruggigt dåligt, uppvak åtskilliga gånger per natt. Han äter inte längre på natten men det leder också till långa vakna stunder att vagga och buffa för oss. Jag har nämligen buffat sedan han var liten då detta gjordes på mig som bebis.

Han är oftast lätt att lägga men vi har kommit in i ett träsk av vaggning som ibland ersätts med buffning till sömns, alltså helt fel och ger honom alldeles fel signaler!

Han har ett schema som är relativt fast men som ibland ruckas på beroende på hans dagssömn som är skiftande.

6.00 - 6.30 vaknar och ammas
8.00 1 port gröt och lite fruktpure
9.00 - 9.30 sover (min 40 minuter men börjar bli längre och längre)
11.00 lunch, knappt en stor burk 8 månadersmat
12.00- 12.30 sover runt en timme
14.00 mellanmål fruktpure eller ibland gröt
sover en gång till på eftermiddagen men tidpunkten varierar offtast vid 4 tiden i max 40 minuer
17.00 middag, samma som lunchen
18.00 bad
18.30 1 port gröt (en bra dag)
19.00 sover

Han har aldrig varit förtjust i flaska men har nu satt in totalvägran, han blir helt hysterisk och uppför sig som att man försöker att kväva honom.

Jag skulle helst se att han sover från 7 till 7 med en längre nap på förmiddagen.

Vad tycker ni om hans schema?

Kan ni ge förslag på ramsor?

Tack på förhand!

Nona
Mamma till lille Lasse född 31 mars 2008
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej!
Det är lite svårt att kura då man inte har boken - teknikerna finns dock beskrivna här på forumet och jag råder dig att läsa på allt du kan innen du börjar.

Ska du kura måste du sätta upp ett fast schema som ni sedan följer slaviskt utan minsta ändring de första 11 dygnen. Tycker schemat ser bra ut matmässigt. Du har en önskan om att han ska sova 19-7 och han har en inarbetad rutin på 3 lurar om dagen. Kanske skulle du kunna förlänga luren på förmiddagen och ha en längre även på eftermiddagen i stället. Förslag på sovtider under dagen:
19-07 nattsömn
09.30-11.00 sova
14.30-16.00 sova

Som sagt läs nu in dig på den speciella buffningstekniken och den såkallade solfjädern och lägg där till en ramsa vilken du avslutar läggningen med och säger samtidigt som du går ut ur rummet och på väg bort därifrån. Viktigt att barnet inte somnat innan du går ut med ramsan. Själv säger jag: Nu är det natt, godnatt min skatt (på kvällen) och på dagen säger jag: Du är trött sov nu sött.

Jag kan säga dig att min pojke tokvägrade flaska ända fram tills jag slutade amma då han plötsligt accepterade den och nu älskar han gosstunden med flaskan innan godnattet. Så där finns hopp!

Läs nu på ordentligt! Lycka till!
Kram Sofie
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och Välkommen hit!

Det är väldigt bra att ha läst boken innan, det ger lixom helhetsbegreppet. Kan man inte lösa så du får tag på den? Pm:a mig gärna för förslag.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
nona

Tack

Inlägg av nona »

Tack for svar!

Jag har nu lyckats lagga vantarna pa boken och har plojt den tva ganger. Kanner att jag har stenkoll pa attityden och ar helt med pa noterna om sakerheten.

Jag kanner mig dock mer osaker pa det praktiska i kuren och har nagra fragor, om jag har missat nagot i boken sa ber jag om ursakt!

1. Skrattet till gonattet - galler val bara pa kvallen? (alltsa vi skrattar valdigt mycket anda sa det blir nog sa aven pa dagslurarna misstanker jag)

2. Forsta kurnatterna- jag kan val sova i vart rum som ligger supernara sonens? Jag vaknar sa fort han vander sig sa jag kommer inte att missa om han gor ett pip ifran sig.

3. Efter att ha last boken sa forstar jag att det ar battre infor framtiden att ha ett schema dar en langvila ligger runt tolv-ett tiden. Har nagon nagor forslag pa hur jag kan gora det men da maste jag ha in en vila till pa em. Vill garna ha mattiderna ung sa som jag beskrivit ovan.

4. Arligt talat, skall jag forbereda mig pa ilskna skrik i timmar i strack? jag inser att det ar fragor som skall fa svar men hur vet jag att ramsan nar fram till honom? Jag vill veta vad jag ger mig in pa!

5. Har jag fattat ratt att forsta kvallen sa ramsar man forsta gangen nar man lagger tillratta och borjar buffa? Sedan ramsar man ut nar han lugnat sig av buff och solfjader? Vid uppvak sa vantar jag inte utan buffar, solfjadrar och ramsar alltid?

6. Lasse sover pa sidan och kommer att fortsatta att gora det, ar det nagot speciellt jag bor tanka pa?

7. Finns det nagon man kan ringa och tala med om jag skulle kanna mig helt lost pa torsdag? (skall borja imorgon kvall)

Tack sa jattemycket ni som laser detta! Jag ar nervos att jag inte skall palla trycket nar det val galler trots att jag kanner mig val forberedd efter att ha last pa hemsidan som en tok och nu efter att ha last boken sa kanns det som det ar dags att kora pa!

Jag ar supertacksam for all hjalp och alla rad jag kan fa! tack!

/N
Mamma till lille Lasse född 31 mars 2008
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Jag har pm:at dig :wink:
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"