Nattarbete-ökad risk för missfall?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh vad bra :!:

:heart: STORstorkramen från Lappland :heart:

/Fjällmor
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Älskade mamman! :( :heart:

Såg inte det här förrän nu.

Klart du måste bli sjukskriven så pappa får ta över föräldraledigheten. Både för din och de smås skull. :heart:

Håller en tumme för att du är i botten nu och det bara kan gå uppåt. DU FIXAR DET HÄR! PM:a om du vill.

Kram Jannika
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

Har varit hos läkaren idag och blivit sjukskriven i 3 veckor. Hoppas att det skall bli bättre. Det skrämmer mig så när jag inte kan hantera min ilska, trötthet och frustration. Kan inte rå över mina reaktioner. Har inget tålamod och kan inte bemöta en förtrotsig liten J som jag skulle vilja. :roll:
Känner mig som en dålig mamma och jag undrar såå hur jag skall orka med ett barn till.

:oops:

Trodde att jag skulle klara av livet bättre än så här.
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Du är ingen dåliga mamma och du kommer inte må så här för evigt. Låt nu Pappan ta över skutan så du får vila, vilket du så väl behöver. Och du, stressa inte upp dig över hur det ska bli sen när nykomlingen är född, det finns hjälp att få, du kommer att fixa det.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej MammaJ.

BRA att du blivit sjukskriven. Det är en början. Men det är inte nu Du själv ser att det kommer bli bättre. Det är nu Du bara ser uppförsbacken. Alla dina känslor förstärks med graviditeten. Ju längre ner man gräver, desto svartare blir det. Men du kommer att resa dig. Psykologen kommer att hjälpa dig, sjukskrivningen också. Nu måste ju maken vara hemma och ta ansvar.

Barnen gör att man orkar, att man måste orka. För att man inte har något val. Sen en dag vänder det, bara plötsligt. Det kommer det att göra om du bara tar en dag i taget.

Kramar, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

Hej!!

1:a advent och allt!

Sitter här med en hemsk rethosta som gör att jag inte kan sova på nätterna, får sammandragningar ibland när det blir som värst.....

Har varit hemma nu i 2 veckor och rent psykiskt mår jag bättre, men den här förkylningen håller på att ta kål på mig....behöver ju soooooooova....

Någon som har nåt bra dundertips för en gravid blivande 2-barnsmor med rethosta??

Kram!!
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

När jag hade rethosta o var gravid så tog jag en tesked hononung om dagen, åt clementin,apelsin o vitlök mycket o varje kväll drack jag ett glas med uppkokat vatten med en stor tesked honung i.
Det hjälpte mig i genom natten suveränt med uppkoktvatten o honung :wink: .
Kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej mammaJ!
Vad bra att sjukskrivningen gör nytta. Såklart måste du vila dig! Jag tycker indras tips är jättebra allihop! I krisfall på natten, när jag verkligen inte kan sova pga hosta, tar jag ljumet/varmt vatten i kranen och dricker, gärna ett helt glas. Det är verkligen ett sätt som funkar!

Det är stressande med sammandragningar. Försök vila så mycket du kan!

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej mamma J!

Hur är det med dig?! Tänker på dig! :heart:


Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

Hej.....

Först nu har hostan börjat ge sig.
Skall på återbesök till läkaren på torsdag.

Känner mig trött och oföretagsam. Får tvinga mig till att få saker gjort.

Sover dåligt på nätterna, börjar få foglossning.... :roll:

MEN ändå så känns det bättre trots allt.

Hur går det själv Blivandemamman?
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

Hej alla!

Längesedan nu......

Är fortfarande sjukskriven och räknar kallt med att få havandeskapsersättning den sista tiden. Mår trots allt bättre nu, känner bara att jag lider av den STOOOORA tröttheten........gäspar och orkar nästan ingenting.... :sleep:

Fick igår en släng av magsjuka.....är heeeeelt urlakad nu. Hoppas bara att bebben inte tar någon skada.....

Önskar bara att jag får ha kraft att orka, att ha tålamod, att vara en bra mamma med den rätta attityden, att ge barnen en bra start i livet.......

Väntar nu på att middagen skall bli klar....Pappa J och lille J stökar för fullt i köket....låter mycket spännande. Behöver ju äta upp mig igen. Går ner så fort i vikt när jag inte kan äta.....


Kram på er alla systrar! :-({|=
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tänker på dig ofta, ofta :heart:

Kram!!!
/Fjällmor
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

Fjällmor! Tack för tankarna...... :heart: Och alla andra.....

:roll:
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

Hej igen.

Liten uppdatering.....
Har fått igenom havandeskapspenning från och med 2/3!! Kommer säkerligen att bli sjukskriven tills dess.

Så nu är det bara att vänta på att tiden skall gå och att bebisen vill leva och frodas och komma ut när den skall.

Går hos barnmorska och psykolog regelbundet.

Men nu undrar jag....
För att skydda sig mot magsjuka....7 korn hel vitpeppar...hur ofta och hur länge?

Askorbinsyra för att mota förkylning? Hur mycket och hur ofta? Andra tips?

Lille J har för tillfället magsjuka och verkar även bli förkyld, stackarn :cry:
Vill ju gärna slippa bli sjul själv, det är bättre att jag orkar ta hand om övriga familjen istället :)

Kram :heart:
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

Hej igen!

Sitter nu här med en stoooor mage och jag är nu i v 31! Tiden bara rusar iväg.

Problemet nu är att jag känner mig så fruktansvärt trött och andfådd utan att göra något alls. Har lite järnbrist vilket kan vara orsaken till det enl. barnmorskan.....MEN-Det är så svårt att orka ta han om lille J, mat och allt annat som skall göras.

Hur gör ni andra för att tackla detta?
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"