Morgonhålligång fortfarande... (megalångt)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mia75

Morgonhålligång fortfarande... (megalångt)

Inlägg av mia75 »

Vi började kura i höstas och efter ungefär sex veckors ihärdigt jobb så sov mina två pojkar på samma rum från 19-7. 8)

Det var en härlig tid som följde, med pigga barn och en pigg mamma. Det varade i ungefär en månad...

Sen började de av någon anledning att vakna klockan sex och Rasmus låg då och viskade och pratade och höll Emil vaken som blev ledsen. På Annas rekomendationer satte jag mig på vakt i hallen.

Jag körde stenhårt i nästan två veckor, attityden på plats. Men Rasmus ignorerade mig, viskade så fort jag vände ryggen till, och det blev bara värre. Efter dessa två veckor hade jag fått Emil att somna om ett par gånger, Rasmus ingen gång. Jag använde mig alltid av marginalkvarten +15min. Då de började vakna allt tidigare och tidigare bestämde jag mig för att flytta in Rasmus på lekrummet där han nu sover.

Till problemen hör att Emil har börjat bajsa när han vaknar vid halvsex-sextiden. Jag har "pangramsat" vid första pipet och sedan helt avvaktat. Han är inte ledsen längre på morgonen, utan glad och pigg (tror han). Så han står upp, pratar, tjoar mm. Men han somnar inte om. Jag har inte bytt blöja på honom utan försökt få till ett omsomnande. Så har jag fortsatt i ytterligare två veckor. Men han somnar inte om, han kan stå i en och en halv timme, tillslut blir han ledsen, då ramsar jag igen, han lugnar sig, men somnar inte om.

Rasmus vaknar fortfarande av att Emil tjoar så inte heller han får sova. Detta resulterar att när vi ska äta frukost klockan 7,30 så är det två trötta pojkar jag har vid bordet. Så fortsätter förmiddagen, Emil är gnällig och trött, Rasmus reagerar med att springa omkring, tjoa och låta, och göra allt utom det han ska.

Hela familjen påverkas av detta och jag vet faktiskt inte vad jag ska göra längre? :roll:
Jag är trött och ledsen, vanmakt är ett bra ord för att beskriva hur jag känner. :cry:

Jag tycker heller inte att jag kan ha morgon tidigare, då båda behöver sina tolv timmar och jag kan inte lägga Rasmus innan barntv:n har börjat.

På dagen är det samma problem, istället för att sova 1,5 timme så vaknar han efter 45minuter-en timme och bajsar. Sen är han trött och gnällig hela eftermiddagen också...

Ska jag byta blöja och sen försöka få honom att somna om?

Ska jag låta honom ligga kvar ännu längre en marginalkvart för att få till ett omsomnande?

Just nu känns det som att den pigga och vakna tid han har, då låter jag honom stå och tjoa i sängen. Sen tar jag upp honom när han är trött och plågar honom med att hålla vaken till nästa sovpass, för att sen låta honom stå och tjoa i sängen igen när han har vaknat för tidigt.

Jag vill få det här att fungera! Jag har inte släppt in några vargar! Jag har haft en attityd som inte är att leka med! Jag vill inte klaga och gnälla, men jag vet inte vad jag ska göra längre. :cry:

Är det någon som har nåt förslag?
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej!

Har bara en gosse, men känner igen det förtidiga uppvaknandet...
Tycker du verkar ha allt som behövs av attityd och tålamod så där behövs inga tips, bra jobbat! Det enda jag kan komma på att du kanske ska checka är att killarna får det de behöver under dagen? Alltså social delaktighet, frisk luft, skratt, hålligång av annat slag. Så att det är SKÖNT att gå och lägga sig och man är TRÖTT!

Jag kan själv märka att när jag anstränger mig att fylla schemat åt min son, framför allt inför fm-luren, med mkt jobb - diskmaskin, dammsuga, you name it - så är det nästan med en lättnadens suck han blir lagd i sängen! :D och somnar bättre och sover längre.
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
mia75

Inlägg av mia75 »

Ja, jag har tänkt lite på det. Kanske det kan vara en del av problemet. Jag har haft lite problem med att få in den sociala delaktigheten. :oops: Det är lätt med Rasmus, men inte med Emil. Jag får inte visa honom hur man ska göra genom att lägga min hand om hans, då blir han galen.
Men jag håller på att skissa på ett schema för hela familjen med både mat, sömn, social delaktighet och allt annat.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"