Misslyckad kur - kan man börja om??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kulla_gulla

Misslyckad kur - kan man börja om??

Inlägg av kulla_gulla »

Vår son Kalle är 6 mån och vi får ingen ordning på det här med ständiga uppvaknanden på natten.
Vi har försökt att kura honom, men inte lyckats så bra (då vissa i familjen varit inkonsekventa :oops: )...
Han somnar fint i sin egen säng mellan kl 19-19.30 varje kväll (har då gett både gröt och välling så att han skall vara mätt)
22.30 vaknar (men kan vanligen ramsa el buffa honom i ro på 5-10 min)
00.30 vaknar - tar upp och ammar - somnar om
02.15 Vaknar och är orolig
04.00 Vaknar och tror det är morgon (pigg och glad - sätter sig upp i sängen)
06.30 - 07.00 Morgon (mkt trötta föräldrar)

Han sover 4 ggr per dag (men bara 40 min x 4). DET GÅR INTE ATT FÅ HONOM ATT SOVA LÄNGRE!!!

Schemat på dagen sitter annars fint. Är vanligen mkt gnällig på kvällen (troligen trött).
Buffandet gör honom mkt arg och han sätter sig upp i sängen. Ramsan tar ibland (men långt ifrån när den borde)

Jag vet att vi gjort mkt fel!!! Hur skall man börja om?? Är verktygen förbrukade nu. Tracy Hogg talar om pick up & put down (vilket kanske kan fungera bättre??)

Tacksam för råd!!! // Förtvivlad mamma
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen hit :) ! Läs på ordentligt och genomför kuren igen, börja från dag ett. Läs och läs och var stensäkra på vad ni gör så kommer det gå jättebra! Som det är nu får han en massa olika besked och det är inte det han behöver, han behöver klara besked att det inte är farligt att sova i sin säng och som det är nu kryllar det av vargar i rummet. Om du har läst SHN-boken så vet du vad Anna skriver om att ta upp barnet ur sängen, du underminerar verktygen och far med osanning - du förmedlar att det är farligt att sova och att han måste räddas därifrån. Så läs på och kom med funderingar om det är något som är oklart. Se över ett schema som passar familjen, han klarar sig utmärkt utan mat på natten om han får tillräckligt under dagen på fasta tider. Finns många bra schemaförslag här på forumet.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"