Nu börjar det närma sig!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Nu börjar det närma sig!

Inlägg av Johanna w. »

Ja, som jag längtar. Det är inte förrens nu som jag faktiskt börjar förstå att jag har turen att få vara med om detta fantastiska- att få barn än en gång :!:
Det känns helt underbart och förberedelser och boande är i full gång här hemma :lol:

Jag och Karisma hade en traslig start. Förlossningen slutatde med Ur akut kejsarsnitt och då var jag öppen 10 cm. Jag andades fint genom värkarna och hade tränat mycket profylax. Men sen kom dessa krystvärkar alldeles för tidigt och för intensivt och jag panikade. Vi bestämde oss för att jag skulle ta Epidural men dom tog ett laktat först som låg på över 6 så det blev narkos och som sagt och snitt.
Hon låg i vidöppet läge m navelsträngen två varv hårt runt halsen, detta i samband med för mycket dropp ( födde genom Dublin metoden utan att vilja det ) gjorde att det blev som det blev. ( Ev kan jag dessutom ha för trångt bäcken och ska röntgas i v. 36.)

I början av min grav var jag så förlossningsrädd och nyföddsrädd kan man säga, eftersom jag fick en förlossning dep. så har jag fått gå på Juno samtal. Det har varit helt fantastiskt och jag känner mig rå peppad på att ta min revanch :!:

Dessutom har jag forumet och Sm. Alla ni kloka och underbara som finns med och ger stöd och vägledning och det är verkligen fantastiskt. Utan AW hade jag inte haft en tanke på att få barn så här tätt med tanke på hur jag mådde sist. Men i samband med att jag kurade Karisma ( då 6,5 mån) har vi sovit som folk och det var den sista pusselbiten som saknades. Hoppet om att få en lyckad start och en ovärdelig gåva till Karisma är obeskrivlig för mig.

Så till min fråga efter detta korta intro :wink:
Jag har läst Lucine och Sm där hon redan från början införde skak i handtaget på vagnen ( detta efter smekmånaden antar jag) Hur är tanken med det? Att man lägger vaken bebis mätt och belåten m besked genom skak i handtag? Och om liten vaknar i skarv el efter nattmål och har svårt att somna om ska man då bara ge besked? Även om det är lesset?
Vill så gärna få till det denna gången, även om jag försöker släppa all prestations ångest om man säger så funderar jag mycket på vad jag kan göra annorlunda.

Kramar Johanna m liten i magen :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

GRATTIS till 2:an! :heart: Det kommer naturligtvis att gå alldeles fantastiskt superbra med både förlossning och spädis denna gång.

Jag har inte en aning om vad du frågar om, överkurs i min värld, men jag hoppas att du släpper detalj- och prestationstänket och tar dig tid att lyssna in, lära känna och gosa med din nya bebis. Lära känna den nya lilla personen som kanske är en kopia av Karisma men antagligen inte är det. En alldeles ny människa och personlighet att lära känna. Då kommer du att känna vad det är som behövs. Inga nyfödisar kan förväntas somna själva, de behöver hjälp av proppmätt mage och eventuellt lite snällt buff, vagnande eller klappande. Anser jag. :D

En smekmånad är en smekmånad. Eller två, som Fjällmor brukar ha. :heart:

Jättegrattis igen! :D

Kram Jannika
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Jättefint svar av Jannika :heart:

Det var inte konstigare än att jag alltid skakade i handtaget när jag lade ned henne att sova och det redan från början. Snart blev det en signal till henne som lugnade även vid uppvaknanden ex. i vargtimman. Brukade även säga ramsan x 1 lite i förbifarten sådär på väg bort från vagnen för att sedan låta den ersätta "skaket" då Lucine blev tillräckligt stor.

Önskar dig varmt lycka till inför förlossningen :D
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Tack Jannika och Nancy :heart:

Jag ska njuta och ta det lungt, precis som du skriver Jannika! Något annat vore väl otänkbart :lol:
Vill bara förbereda mig och räta ut frågetecken som jag har. Vill ju kunna ge alla förutsättningar för god sömn, vet ju hur det kan gå annars :oops: .

Tack igen,
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Hej!
Vad kul att du väntar en liten :heart: det gör jag med och det är SÅ spännande! :D När det gäller att göra rätt från början kan du läsa på allt om Standardmodellen. Det finns bra manualer här på forumet. Det gjorde jag med min tvåa och hon skötte sig exemplariskt från start tack vare denna manual. Det står precis hur man ska göra vid vilken ålder :D
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bra Johanna, ta verkligen till dig att de två första månaderna ska vara som en förlängd graviditet. Ta tid på er att lära känna den nya lilla familjemedlemmen i lugn och ro. Njut för tiden går så fort även om det känns som om den då och då står helt stilla. Ha SM i bakhuvudet men låt den bli där tills ni är mogna att plocka fram den i lugn och ro.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Tack för svar :heart:
Jag ska ta till mig det :!:

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Hej!

Idag var jag på Juno samtal som jag går på regelbundet för att bearbeta min tidigare förlossning. Hon som jag går till är en underbar och störtskön kvinna med många års erfarenhet.
Iaf så skulle vi gå ner till förlossningen på KS där jag ska föda för att jag skulle få se hur det ser ut och kunna bearbeta ev känslor ( antar jag) som kan dyka upp.
Vi går ner, går genom div korridorer och jag ser skylten som jag så väl känner igen: " Förlossning".
Plötsligt kan jag inte andas. Det svartnar för mina ögon och jag känner att benen viker sig. Jag vaknar upp ganska omgående och ser skylten igen, börjar stört gråta och hyperventilera. Vi går in i ett rum. Jag har panik. Kan inte kontrolera min gråt, det bara forsar, jag försöker slappna av och andas och så småninom ger det med sig. Jag lyckas få fram att jag vill här ifrån -NU!
Vi går tillbaka till hennes rum och jag blir mig själv igen. Vad hände undrar jag inom mig?! Vad var det?

Ing-Britt säger att jag fick en panikångest-attack (stavning?) Hon föreslår att jag ska fundera ännu en gång över snitt. Jag vill bara hem, jag måste få smälta allt säger jag. Och så bokade vi in en ny tid i nästa vecka.

Det far hundra tankar genom mitt huvud och jag känner mig helt lost. Å ena sidan känns det som ett misslyckande att ta ett snitt utan att ge det en till chans- en vaginal förlossning en till chans alltså.
Men å andra sidan känns det som ett klokare beslut m tanke på min reaktion och tidigare erfarenheter att begära snitt. Hellre ett planerat snitt än ett akut, så tänker jag. Har läst allt jag kommit över om snitt på nätet och imorgon ska jag ringa min Bm och prata m henne.

Tidigare idag var allt bäcksvart för mig, och helst av allt ville jag inte behöva föda det här barnet överhuvudtaget, det kunde stanna i min kropp. Jag skiter i det här tänkte jag
( det är ju lite sent att dra sig ur )

Men nu börjar solen lysa igenom bakom molnen och det känns faktiskt inte som ett misslyckande att aldrig få uppleva en vag. förlossning.
Alla har vi ju våra erfarenheter och alla är dom ju unika varesig man föder på det ena el det andra sättet.

Om det finns någon som har erfarenhet av ett akut och ett planerat snitt så får ni gärna skriva t mig. Det skulle vara guld värt för mig :!:

Må bäst, kramar Johanna :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Nu har jag fått min snitttid. 10/10! Känns skönt och spännande :D
Nu ska det tvättat bebiskläder (som först ska hämtas från källaren) bakas och lagas mat. Jag har inte förberett mig alls :oops:
Med K hade jag väskan packad redan i v. 32, hihi. Ja, det känns som att man är lite coolare denna gången iaf :wink:

Kram på er alla Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Wow tre T:n i ett ord!!! :oops:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad skönt att du fått en tid!
Och du har så rätt, man blir verkligen coolare för varje barn som är på väg!

Försök vila så mycket du kan nu innan, det kan vara lätt att glömma bort!

:heart: Kram och massor med lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Spännande, spännande. Den 10/10. Vad skönt att få veta att just den dagen kommer faktiskt bebisen :D

Kram f
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Tack, Miar och Frieda :heart:

Jo, vila ja... hmm det måste jag bli bättre på :roll: Jag sover när K sover långlur men annars är jag rätt dålig på den fronten...

Frieda: Jag har en känsla av att det blir tidigare ändå. Men det känns ju skönt att veta att senast då är liten här=).
Men en del av charmen är ju att vakna och tänka- Kan det bli jusst idag? Så var det iaf för mig och det var sååå spännande fast det blev ju en hel del känna efter analysera osv som jag slipper denna gången :lol:

Kramar Johanna :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Hej, alla kloka forumister :heart: .

Jag var inne på förlossningen idag pga att jag kände mig svimmfärdig och mkt svullen. Ringde ordinarie bm som tyckte att det var bäst att dom tog sig en titt på fl.
Väl där så visade det sig att jag inte hade havandeskapsförgiftning (som min bm var orolig för) däremot så var det bekymmrade över att jag hade så mycket sammandragningar. Läkaren sa att det kunde vara på g för mig, men det känns ju inte bra eftersom jag bara är i v.36+4 :? Dessutom hittade dom det som man brukar hitta ( minns inte vad det heter ) i urinen vid urinvägsinfektion. Så nu har det provet skickats på odling.

Undrar om någon av er kloka vet hur det kan påverka? Och jag undrar om och varför det är farligt att få det när man är gravid? "Farligare" än annars alltså? Kan fostret på något sett påverkas?

Kramar Johanna :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej Johanna!
Vad jobbigt med mycket sammandragningar. De kollade inte om du börjat öppna dig också? Är man inte fullgången vid 37+0? :roll: Tycker du bör få bricanyl utskrivet, om du nu ändå skall snittas så bör ju inte bricanyl ha någon betydelse för framtida förlossning.

Är det GBS du menar? För det kan vara orsaken om man har UVI. Jag har själv GBS så isf förklarar jag gärna hur det fungerar.

Förstår om det blev lite omskakande för dig. Men tänk, nu har du klarat dig så fint hela vägen. Bebisen är nästan färdigbakad. Du har gjort ditt jobb! Strålande också. Nu får då ställa krav på andra inom vården (och din BM, hon skall vara den som är din stöttning och kollar upp det här till dig!).

KRAMAR :heart: ,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"