Det känns helt underbart och förberedelser och boande är i full gång här hemma
Jag och Karisma hade en traslig start. Förlossningen slutatde med Ur akut kejsarsnitt och då var jag öppen 10 cm. Jag andades fint genom värkarna och hade tränat mycket profylax. Men sen kom dessa krystvärkar alldeles för tidigt och för intensivt och jag panikade. Vi bestämde oss för att jag skulle ta Epidural men dom tog ett laktat först som låg på över 6 så det blev narkos och som sagt och snitt.
Hon låg i vidöppet läge m navelsträngen två varv hårt runt halsen, detta i samband med för mycket dropp ( födde genom Dublin metoden utan att vilja det ) gjorde att det blev som det blev. ( Ev kan jag dessutom ha för trångt bäcken och ska röntgas i v. 36.)
I början av min grav var jag så förlossningsrädd och nyföddsrädd kan man säga, eftersom jag fick en förlossning dep. så har jag fått gå på Juno samtal. Det har varit helt fantastiskt och jag känner mig rå peppad på att ta min revanch
Dessutom har jag forumet och Sm. Alla ni kloka och underbara som finns med och ger stöd och vägledning och det är verkligen fantastiskt. Utan AW hade jag inte haft en tanke på att få barn så här tätt med tanke på hur jag mådde sist. Men i samband med att jag kurade Karisma ( då 6,5 mån) har vi sovit som folk och det var den sista pusselbiten som saknades. Hoppet om att få en lyckad start och en ovärdelig gåva till Karisma är obeskrivlig för mig.
Så till min fråga efter detta korta intro
Jag har läst Lucine och Sm där hon redan från början införde skak i handtaget på vagnen ( detta efter smekmånaden antar jag) Hur är tanken med det? Att man lägger vaken bebis mätt och belåten m besked genom skak i handtag? Och om liten vaknar i skarv el efter nattmål och har svårt att somna om ska man då bara ge besked? Även om det är lesset?
Vill så gärna få till det denna gången, även om jag försöker släppa all prestations ångest om man säger så funderar jag mycket på vad jag kan göra annorlunda.
Kramar Johanna m liten i magen